לחץ אוויר לא תקין בצמיגי הרכב הינו דבר נפוץ, רבים הנהגים אשר אינם נוהגים לבדוק לחץ אוויר בצמיגי הרכב שלהם באופן סדיר ותכוף, למעשה אחוז לא מבוטל בודק את לחץ האוויר בצמיגים רק בפעם בשנה, כתוצאה מכך רבים מהנהגים נוהגים עם לחץ אוויר לא תקין.
6% מכלל התאונות הקטלניות נגרמות בעקבות צמיגים לא תקינים אשר אין להם אחיזה טובה בכביש או שהתפוצצו בזמן הנהיגה בעקבות לחץ אוויר לא תקין. לכן יש לקחת ברצינות את הנושא ולבדוק את כל צמיגי הרכב שלך יש לחץ אוויר תקין, בין אם הלחץ אוויר הוא גובה מידי או נמוך מידי התוצאות הן אותם תוצאות הרסניות ובטיחות הנהיגה שלך בסכנה ממשית.
כאשר לחץ האוויר בצמיג נמוך מידי נגרם נזק לצמיג. בעקבות לחץ אוויר נמוך הצמיג אינו יושב היטב בתושבת שלו וגם אחיזתו בכביש נפגמת, גם כאשר חסרים רק 20% ללחץ אוויר תקין זה גורם לשחיקה גדולה יותר ב-25%, המביא לאורך חיים נמוך יותר של הצמיג לעומת אורך חיים של צמיג עם לחץ אוויר תקין.
כמו כן לחץ אוויר נמוך גורם לכיפוף מוגבר של צידי הצמיג מה שגורם להצטברות גדולה יותר של חום בצמיג בזמן נסיעה אשר עלול לגרום לכשל בצמיג בזמן הנסיעה, גם אם כשל זה לא יתרחש מצב זה גורם לשחיקה מואצת יותר של הצמיגים. בנוסף לכל אלו לחץ אוויר נמוך בצמיג גורמת למרחק בלימה גדול יותר ובכך לסכן את בטיחות הנסיעה ולצריכת דלק גבוהה יותר כתוצאה ממאמץ הרכב בעקבות אחיזה לא טובה בכביש.
לחץ אוויר גבוה בצמיג הוא בדרך כלל כתוצאה של ניפוח יתר, התוצאה של לחץ אוויר גבוה הוא ששטח הצמיג הבא במגע עם הכביש קטן וכך נוצרת שחיקה גדולה יותר במרכז שטח הצמיג, כמו כן לחץ אוויר גובה מידי גורם לכך שהצמיג איננו גמיש ולכן מושפע יותר ממהמורות בכביש העלולים לגרום לנזק וחלילה לתאונה.
ישנם מספר דברים פשוטים שיש לעשות על מנת להימנע ממצב שבו לחץ האוויר בצמיג איננו תקין. צחילה בדוק את הצמיגים באופן סדיר, כלמור כפעם בשבועיים. יש לבדוק את הצמיגים רק כאשר הם קרים אפילו נסיעה קצרה גורמת לצמיג להתחמם, מצב המשפיע על מידת הלחץ בתוך הצמיג ותגרום לעלייה בלחץ האוויר. יש למלא אוויר בהתאם להוראות היצרן, ניתן למצוא את המידות המדויקות ללחץ אוויר בחוברת ההוראות של הרכב או לחלופין בדלת הנהג.
המאמר מוגש מטעם נתי נוישטיין כותב חובב.