כתיבת קורות חיים היא לא מילוי טופס סטנדרטי להגשה למשרד הפנים כדי לקבל תעודת זהות. קורות חיים יותר דומה ל"פלייר" שיווקי על עצמי שאני מפיץ ללקוחות פוטנציאלים. כמו שלא יעלה על הדעת לכתוב בפלייר מידע שלילי על המוצר שאני מנסה לשווק, כך לא יעלה על הדעת לכתוב בקורות חיים מידע שיכשיל אותי.
קורות חיים הוא לא מטרה בפני עצמה. קורות חיים זה מסמך שבסה"כ אמור לקדם אותי לשלב הבא במדרגות השלבים לקבלת עבודה.
מאחר וקורות החיים הם שיווק, השאלה הראשונה שאני חייב לשאול את עצמי היא: מיהו קהל היעד שלי. למי ממיועדים קורות החיים שלי. וכן... אני יודע.... לכל מקום עבודה רצוי קורות חיים מיוחדים. אבל אני יודע שזו דרישה קשה ולכן אתפשר ואגיד שצריכים להיות כמה נוסחים של קורות חיים המותאמים למקומות שונים ולתפקידים שונים.
אין אדם מושלם, וכולם יודעים זאת אבל אין מעסיק שמקבל קורות חיים ומצפה שהמועמד יספר לו מדוע לא כדאי לקבל אותו לעבודה. לכן, אין צורך לציין פרטי מידע שיכשילו אותי (אני בן 63, אני גרושה ואם ל-3 ילדים בגילאים 2, 4 ו-6, אני גר בקצה העולם ואין לי רישיון נהיגה, אני מצוין עם כספים אבל בעבר הייתי מכור להימורים, וכדומה – כל הדוגמאות אמיתיות).
קורות חיים צריכים לענות על כמה שאלות: מה המועמד יודע?, אילו כישורים הוא מביא לעבודה? איזה ניסיון רלוונטי הוא מביא? באילו תכונות אישיות הוא ניחן? ובסופו של דבר איזו תועלת הוא יביא לעסק שלי?
בקורות חיים סטנדרטיים יש כמה פרקים, אך הסדר שלהם או עצם הופעתם ו/או היעלמותם יהיה תלוי במה אני רוצה להדגיש, בהתאם למה אני חושב שיעזור למעסיק לקבל החלטה חיובית לגבי:
פרטים אישיים (שם, ת"ז, מקום ושנת לידה, כתובת, פרטי התקשרות), מקצוע (או תפקיד בו אני מעוניין), השכלה וקורסים מקצועיים, ניסיון תעסוקתי, שרות צבאי/לאומי (אם רלוונטי), שונות (תחביבים, התנדבות, שפות, ידע מיוחד, רישיונות ברשותי - נהיגה, נשק, חוקר), וכל פרט אחר שיכול לקדם את מועמדותי.
והנה הטיפ האחרון: כמו בחיים חשוב שלא תיתפסו כמשעממים ואפורים – היו יצירתיים בכתיבת קורות החיים. תחשבו מה יזכור הקורא כשיסיים את הקריאה, ואם אין לכם תשובה לשאלה הזו – סימן שכדאי להתחיל מההתחלה.
באתרי אינטרנט שונים ניתן למצוא דוגמא לקורות חיים. מומלץ לעשות בכך שימוש.