תעשיית מטוסימהנהלים מצפה ל-2012 בכדי לציין את שנת הגידול הראשונה מאז המשבר הכלכלי, אך לא לכולם בתעשיה הדרך לשם תהיה קלה כל כך.
"התחזיות שלנו ל-2011 שכללו גידול משמעותי בהזמנות התבדו, על כן אנומכוונים את התקוות שלנו ל-2012", אומר ג'נס הניג, סגן נשיא תחום תפעולבארגון יצרני מטוסי התעופה הכללית (General Aviation ManufacturersAssociation), קבוצה בין-לאומית היושבת בוושינגטון ועוקבת אחר התעופה הלאמסחרית.
ב-Honeywell International, יצרנית מנועי המטוסים, חושבים גם כן כיזמנים טובים עומדים להגיע. "אנו מאמינים כי 2011 תהיה נקודת השפל", אומררוב ווילסון, נשיא יחידת התעופה העסקית של האניוול.
"הזמנת היחידות תגדל ל-3% עד 5% ב-2012, כאשר דגמים חדשים כמו הGulfstream650ארוך הטווח יכנסו לשירות", ציינה האניוול בסקירת התעופה העסקית השנתיתשלה שפורסמה לאחרונה.
הביקוש למטוסי מנהלים צנח ב-2009, לאחר 5 שנים של צמיחה באספקה, כאשר חברותהחלו לצמצם בהוצאות לאחר שהמשבר הכלכלי העולמי פרץ ב-2008 והאשראי המצומצםהקשה על רכישת המטוסים.
מכירת מטוסי המנהלים צנחה שוב ב-2010 וירדה ב-27% במחצית הראשונה של השנה,זאת לפי ארגוןGAMA. השווקים הלא יציבים והידיעה שמצב הכלכלה עוד יכוללהדרדר, השפיעו על הקונים.
"המדד הקלאסי למכירות מטוסי מנהלים, הוא רווחי תאגידים, אשר נמצאים ברמותשיא", אומר ריצ'ארד אבולעפיה, אנליסט תעופה מקבוצת Teal. "הבעיה היא שאנשיםלא מתלהבים לבזבז כרגע".
מטוסים גדולים יותר, המשמשים חברות גדולות יותר ואנשים עשירים מאוד, הצליחולהמכר טוב יותר מאשר הקטנים, אשר הלקוחות הראשיים שלהם הם עסקים קטנים אשרנחלשו.
מכירותדגמי מטוסי המנהלים הגדולים צמחו ב-13% מ-2008 עד 2010, כאשרמכירות מטוסי המנהלים הקטנים צנחו ב-61% במהלך הזמן הזה, לפי מידע של איגודהיצרנים.
ככל שהמטוס גדול יותר, כך השוק חיובי יותר לגביו", אומר אדי פיאניאזק, מנהלבחברת יעוץ התעופה הגלובאלית – Ascend. "תחום המטוסים הקלים דורש צמיחהכלכלית יציבה יותר בכדי שתדחוף אותו קדימה".
"נפח היצור של המטוסים הפרטיים הוא גדול מדי ואני לא חושב שכולם ישרדו",אומר קנת ריקי, מנהל בפירמת ההשקעות הפרטית – Aviation Capital. "אני לאחושב שנפח הייצור הזה ישרוד 5 שנים מעכשיו".
צמיחה בהזמנות ועליה בביטולים, הובילו יצרני מטוסים קלים כמו: ססנה, הוקרובומברדייה, לקצץבמשרות בארה"ב בשנים האחרונות. חברות המתמחות במטוסיםקטנים יותר, יחוו קשיים בטווח הארוך ויעברו שינויים ארגוניים משמעותיים,אומר ריקי.
"אני חושב שיהיו מיזוגים ואיחודים בין חברות", אומר ריקי, "התוצאההישירה תהיה הקטנה בנפח הייצור לענף התעופה העסקית, פחות אספקה ואני חושבשזה יוביל לצמיחה מחודשת".
לסיכום אומר אבולעפיה: "אם לא תהיה צמיחה מחודשת, משהו יהיה חייב לקרות. אם שתראו עליה או שמישהו חייב ללכת".
חברת Lynxjet מספקת שירותי טיסות פרטיות מישראל, טיסות מנהלים ושירותי השכרת מטוס לצרכים ויעדים מגוונים. לפרטים נוספים - צרו קשר עוד היום