אף פֶּה לא בָּחֳרִי אָף / מוטי לקסמן, ו בתשרי תשע"ב, אתמול הוצת מסגד בטובא זנגריה.
אף רב לא אמר שכדאי לשרוף מסגד.
אף מנהיג לא התיר לעקור עצי זית.
אף רב לא הסכים שאפשר להכות אשת איש.
אף איש פוליטי לא חשב שחשוב לתת פליק לילד.
אף איש ציבור לא טען שמומלץ להרוג מתפללים במסגד.
אף רב לא סבר שכדאי להרוג ראש ממשלה.
נכון, אף פֶּה לא הביע זאת בָּחֳרִי אָף.
אבל, כתוב:
"אתה בחרתנו מכל העמים, אהבת אותנו ורצית בנו, ורוממתנו מכל הלשונות" [1].
"חוסמי דרך - תינוקות נמצאים פעמים רבות במצב הזה. הם חוסמים את דרך ההצלה בנוכחותם והם עושים זאת באונס גמור. למרות זאת, מותר להורגם כי נוכחותם עוזרת לרציחה. יש סברא לפגוע בטף אם ברור שהם יגדלו להזיק לנו, ובמצב כזה הפגיעה תכוון דווקא אליהם, ולא רק תוך כדי פגיעה בגדולים" [2].
"עַתָּה לֵךְ וְהִכִּיתָה אֶת עֲמָלֵק וְהַחֲרַמְתֶּם אֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ וְלֹא תַחְמֹל עָלָיו וְהֵמַתָּה מֵאִישׁ עַד אִשָּׁה מֵעֹלֵל וְעַד יוֹנֵק מִשּׁוֹר וְעַד שֶׂה מִגָּמָל וְעַד חֲמוֹר" [3].
"עשו היה רשע מישמעאל" [4].
"הַעַל כֵּן יָרִיק חֶרְמוֹ וְתָמִיד לַהֲרֹג גּוֹיִם לֹא יַחְמוֹל" [5].
"אֵל נְקָמוֹת ה' אֵל נְקָמוֹת הוֹפִיעַ" [6].
"נְמֹגִים אֶרֶץ וְכָל יֹשְׁבֶיהָ, ואז [...] כל יושביה ירעשו וירעדו, כי יראו נקמות ישראל שעשה באומות" [7].
"חוֹשֵׂךְ שִׁבְטוֹ שׂוֹנֵא בְנוֹ" [8].
"וּמוֹצֶא אֲנִי מַר מִמָּוֶת אֶת הָאִשָּׁה" [9].
ואולי, רק אולי, מצוי יותר מרב אחד, או יותר ממנהיג אחד, או יותר מאיש פוליטי אחד, או יותר מאיש ציבור אחד שקרא או אמר או הביע אחד מהכתובים הלאה ועיניו בוערות, ומבטאו מלהים?
אולי.
אבל, וודאי, מידי פעם, יש אחד כזה שלא מבין שכתוב הוא רק כתוב ואינו מחייב פעולה.
יש, מידי פעם, אחד שקורא רק את המלים בשחור על לבן ולא מלים אחרות, ללא כל שאלה, הרהור או ספק שנובע מערכים או ממוסר.
וכך נרצח ראש ממשלה, וכך נשרף מסגד, וכך נעקרים עצי זית, ומידי פעם מכים אישה וילד כדי לחנך אותם היטב...
האמנם, גם לקראת ערב יום כיפור לא יכו על חטא בעלי הַפֶּה שלא אמרו, שלא התירו, שלא הסכימו, שלא חשבו, שלא טענו גם לא סברו???
הבהרות ומראה מקום
[1] סדר רב עמרם גאון (הרפנס) סדר תפילת המועדות.
[2] הרב יצחק שפירא, תורת המלך, על-פי רוני שרון, "ספר שמופץ בימין מסביר מתי מותר להרוג 'גויים'", אתר http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/964/186.html 09/11/2009.
[3] שמואל א טו, ג.
[4] צרור המור לבראשית ו.
[5] חבקוק א, יז.
[6] תהלים צד, א.
[7] רד"ק לתהלים עה.
[8] משלי יג, כד.
[9] קהלת ז, כו.