על אף שיש חלקים חשובים ועיקריים ממנה בכלי הרכב – מנוע, מצבר, אלטרנטור וכן הלאה – הרי כאשר אנחנו מחפשים מורה לנהיגה עבור הוצאת רישיון נהיגה, הדבר הראשון שאנחנו צריכים להחליט עליו הוא האם אנו רוצים ללמוד על רכב אוטומטי או רכב עם הילוכים? זו גם השאלה הראשונה למורה המבוקש: גיר או אוטומטי?
אך מהי בעצם תיבת הילוכים? למה אנחנו קוראים לתיבות אלו לעתים גירים? מאיפה בא השם הזה? האם לרכב אוטומטי אין גירים? מה ההבדל בעצם בינו לבין רכב עם גיר? במאמר הזה ננסה לעשות לכם סדר במונחים השונים וללמד אתכם קצת יותר אודות הנושא הזה שלהלן.
מקור השם
אם תהיתם מדוע תיבת ההילוכים נקראת לא אחת בשם "גיר", התשובה לכך טמונה בשם Gearbox באנגלית. הסיבה לשם האנגלי היא מפני ש-gear הינו גלגל שיניים – בדיוק כמו הגלגלים המצויים בתוככי תיבת ההילוכים בכלי הרכב המוכרים לנו. איכשהו השם הזה עבר מהמקור באנגלית גם לשפה העברית המדוברת, למרות שבשפתנו יש כבר למילה זו פירושים אחרים לגמרי, שאינם כלל וכלל קשורים לעולם הרכב.
גירים: אוטומטי ורגיל
כדי לעמוד על ההבדלים השונים בין הגירים, כדאי שקודם לכן נפתח בהסבר מה הם בדיוק הילוכים ומהו תפקידם בכלי הרכב. ובכן, התיבה המדוברת היא בעצם חלק שנמצא בין מנוע כזה או אחר להתקן מונע. המטרה שלה היא לשנות את היחסים בין המהירות והמומנט סיבוב ששני אלו מפעילים אחד כנגד השני, כדי שהרכב ייסע במהירות הרצויה תוך שהמנוע לא עובר את תחום הסיבובים לדקה (סל"ד) האופטימלי (הגעה אל מעבר לקצה הסל"ד המתאים הורסת את המנוע).
בתיבת ההילוכים יש גירים – כלומר, גלגלי שיניים. שילובים שונים שלהם בגדלים שונים ובכיוונים שונים יוצר מהירויות שונות.
למרות שאנחנו מדברים לרוב על מכונית עם גיר ומכונית אוטומטית, בשני סוגי הרכבים ישנן גירים, קרי, הילוכים. בכלי הרכב האוטומטיים אלו פשוט פחות מורגשים מכיוון שההחלפה שלהם לא נעשית על ידי הנהג, כי אם מתרחשת – בדיוק כפי שהשם מרמז מלכתחילה – באופן אוטומטי.
זאת אומרת, בגירים ידניים אנחנו משנים את ההילוך על ידי המוט שבתיבה, כולל שימוש בדוושת הקלאץ' (המצמד), שהיא מבצעת אתנחתא קצרה בין חיבור הגלגלים והמנוע כדי לאפשר את שינוי המהירות. ברכבים האוטומטיים הדוושה הזו לא קיימת, כי אין אנו מפעילים את הגירים בעצמנו – הרכב יודע לעשות זאת באופן עצמאי. רכבים עם גירים אוטומטיים מבוקשים לא אחת בגלל קלות הפעלתם ביחס לרכבים שבהם עלינו לתפעל את תיבת ההילוכים, אבל אנו משלמים על הנוחות הזו בכך שמכוניות כאלו זקוקות ליותר דלק באופן יחסי. יש גם אפשרות לשילוב בין גיר אוטומטי לידני, וזאת באמצעות תיבה רובוטית, שלא כוללת קלאץ'.