857בעל הארמון-לאהגולדברג-יידישפיל-בצ'א
צילום-אלי ליאוןרגיל היתי עד כה לראות בתיאטרון היידישפיל מחזות מלאים שירים,ריקודים,עליזות.כל הצגה היתה מחזמר קטן או גדול אך תמיד מבדר ושמח.הפעם חורג התיאטרון ממנהגו ומעלה מחזה ישראלי מפורסם מאת לאהגולדברג.
בטרם ראיתי את המחזה חששתי מאוד מהתוצאה והיתי סקרן לראותהאם יהיו בו שירים והאם הם יתחברו בצורה כל שהיא עם העלילה או ישארו נטע זר ולאשייכים לענין.המחזה כבר הוצג בתיאטרון הקאמרי לפני כ45 שנה.
הבמאי יצחק שאולי לא התפתה והשאיר את המחזה בצורתוהאורגינלית וטוב שכך.
תרגם את המחזה מיכאל פלזנבאום ולאלה שלא מבינים יידיש הוקרןתרגום סימולתני בעברית(לורה סהר) ורוסית(הלנה ירלובה).
בניגוד לתרגומים באופרה או בהיכל התרבות כאן התרגומיםמוקרנים בטכניקה של אותיות נאון דבר שקשה לעקב בקלות אחרי התרגום והזקוק לו מאבדחלק מהדברים כי קשה לקרוא אותו בצורתו כפי שמוקרן וגם לראות את המתרחש עלהבמה.
היתי מציע לתיאטרון לעבור לשיטת ההקרנה הנהוגה באופרה שהיאהרבה יותר נוחה לקריאה.עצה נוספת לקהל הזקוק לתרגום וכדאי גם להפנות את תשומת הלבלקוני הכרטיסים עוד בקניה.
לזקוקים לתרגום בעברית נח יותר לשבת בצד ימין של האולם בבצ"אוהזקוקים לתרגום הרוסי נח יותר לקרוא אם יושבים בצד שמאל של האולם.עוד לפני שהמסך נפתח רשמית וההצגה מתחילה אתה כבר מתפעלמהתפאורה היפה הצנועה והקומפקטית שעיצב יוסי בן ארי האחראי גם לעיצוב התלבושותהיפות .
אל תוך אכסניה נאה זו בארמון באים שני אורחים מא'י אחדזאנד(דורי אנגל) האוסף ספרים יהודיים שנשמרו וניצלו
והמלוה שלו דורה(ענת עצמון) האוספתילדים שניצלו ונשארו בגולה במטרה להביאם לא"י.הרוזן המשמש כשומר הארמון(אנדריי קשקר ) שהפך למוזיאון תוך כדי שיחה עםהאורחים חושף סוד.
אנו עדים להתנהגות מוזרה מצידו,דברים לא ברורים משך רוב זמןההצגה .דבר היוצר מתח,ענין,דריכות עד שבסוף הסוד מתגלה והכל מובן אם כי המניע למעשהלא כל כך ברור.משחק כל ארבעת המשתתפים טוב מאוד.הרוזן מצטייר כאדםמוזר,מרגש ביותר בהתנהגות שלו ודבריו.אנו רגילים לקרוא על גויים שהסתירו יהודיםבזמן מלחמת העולם השניה כדי להצילם וקצת מוזר ולא מובן מספיק סוףמעשהו
של הרוזן.הבימוי של יצחק שאולי שהתרכז בעיקר העלילה שבמחזה שומר עלקצב הנכון,הבימוי יוצר מחזה מענין המחזיק את הקהל במתח, בדריכות עד לפתרון התעלומהלקראת הסוף.שאולי קיצר את המחזה בהרבה הפך אותו, לתמציתי יותר ומתאים יותר לזמננואנו.
קשקר משחקו מעולה.הוא שקול,צעדיו איטיים,אציליים כנאה לרוזן.משחקו משכנע ומעורר סימפטיה אצל הקהל.
ענת עצמון משחקת את הקשוחה,האישה שהתלותה אל הסופר זאנדהמופתע מהמתרחש.משחקו מצויין.
מירי מאיר(לנה) טובה מאוד בתפקיד שהעלילה בנויה בעצם עליהמבלי שאנו יודעים או רואים אותה זמן רב.היא פוחדת,היא תמימה והתנהגותה מובנת לאורהנסיבות.מתחילת הביקור של שני האורחים אנו מרגישים שיש משהו בהתנהגותהרוזן אך אינני יודעים או מנחשים מה הדבר.
כאשר הסוד מתגלה השליחים מישראל אינם מצליחים לשכנע מיד אתלנה בכוונתם שכל מעשיהם לטובתה ולהעבירה לאיי אך בסופו של דבר היא משתכנעת ובצער מהעוזבת את הרוזן שהציל אותה ממות בטוח אך גם הצליח ממניעים אגואיסטיים כנראה להחזיקאותה אצלו בתום המלחמה.
הלנה רומתה ובכל זאת היא מלאת תודה לאדם שהצילאותה.על המוסיקה אחראי שאול בסר.על התאורה מישהצ'רניאבסקי.קראתי בתכניה שלאה גולדברג אמרה בזמנו שבעית השואהבמחזה נבחנת מנקודת מוצא אוניברסלית המיוצגת כמשבר תרבות עולמי ולא רק אישי אולאומי. אפשר להסכים או לא להסכים בכך אך כדי להנות מהמחזה כפי שמוצג כעת הדבר איןלו כל חשיבות.לראות או לא לראות:הצגה העוסקת באופן עקיף בשואה,דרמת מתחמבויימת ומשוחקת היטב.
מומלצת ביותר.נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון ,19/8/2011 17:31אלי
elybikoret@gmail.com
03-6856786
עיתונאי-מבקראמנות,חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה.אני מזמין אתכם להכנס לאתרי בוריכזתי ביקורות שכתבתי והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים בכל שטחי האמנות,חיבורים שכתבפרופ'יוסי גמזו וחומר אחר.
ביקורות שהתפרסמו לפני 1.6.10 אפשר לראות רק באתר שבופורסמו.באתרי אפשר גם לראות תמונות רבות מהאירועים עליהם כתבתי.
הכתובתwww.elybikoret.022.co.il