כתיבת שיר והלחנה – ברוב המקרים בעולם מוסיקת הפופ והרוק, שיר נכתב ומולחן יחדיו. לעיתים ע"י הזמר, ולעיתים ע"י מקורבים או אנשי מקצוע אחרים. רוב היוצרים מספרים ששיר נכתב בדקות, ורוב הלהיטים בעולם הפופ נכתבו גם הם במספר דק'. האומנים באשר הם אוהבים לקרוא לזה, "המוזה". וכשהמוזה מגיעה אין דבר שיכול לעצור אותה. יש אומנים שדואגים מיד לגשת לכלי נגינה ו"להוציא" את השיר ברגע שהמוזה באה. יש אומנים שמחזיקים עימם צמוד טייפ-רקורדר ובאמצעותו מתעדים כל תו וכל מקצב. כמובן שיש את היוצרים הקלאסיים שמיד משכתבים לתווים, אך השיר לבדו, שירה ונגינה על כלי בודד, לא תמיד מספיקים בכדי להפוך לשיר שיתנגן ביום מן הימים ברדיו.
במקרים רבים המעבד המוסיקלי והמפיק המוסיקלי יהיו אותו האיש. תפקיד המעבד המוסיקלי לתזמר כל כלי וכלי, ולהחליט אילו כלים ינגנו בשיר. המפיק המוסיקלי תפקידו הרבה יותר מורכב מזה. בראשית עליו להכיר את האומן בכדי לדעת כיצד למתג אותו. ז"א שיש חשיבה שיווקית מעבר לסתם הקלטה. החשיבה השיווקית תנחה את המפיק המוסיקלי לאורך כל הפרויקטים של אותו אומן, בכדי ליצור למאזין תמונה אחידה ואמינה. לאחר שהכיר את האומן וסגנונו, בחר מה אווירת השיר תיהיה, יבחר את הכלים שיתאימו לאופי השיר בצורה מושלמת. ברוב המקרים (ארה"ב לדוגמא) המפיק המוסיקלי לא מסיים את תפקידו ברגע שעיבד והפיק את השיר, אלא נכנס לחלק השלישי בפרויקט – המיקס. מכיוון שבדוגמא זו המפיק הוא גם האיש שיבצע את העריכות (מיקס) אז כמובן שהוא לקח את זה כבר בחשבון בתחילת הפרויקט כשבחר את סגנון השיר, תפקידי הכלים, הסאונד המיוחד אליו רצה להגיע, והאווירה. כאשר אין מפיק מוסיקלי, אלא רק מעבד מוסיקלי, משהו חסר בפרויקט – ה"משהו" הייחודי לאומן – הסאונד, הסגנון או האווירה... מעבד מוסיקלי שולח את הפרויקט לטכנאי סאונד שיבצע עבודת מיקס לשיר, והטכנאי פועל כפי שהוא רואה את השיר. יש שאומרים שכאשר פרויקט עובר כמה ידיים הוא נשמע הרבה יותר טוב, כי דרושים כמה אוזניים וכמה ידיים בשביל לצאת לפעמים מהקופסא (הקופסא = ההרגל של המפיק המוסיקלי), ויש שיגידו שכך השיר נשמע מפוזר, ולא ממוקד באמירתו. זה שיקול של המפיק בפועל את מי לשכור.
הגענו למפיק בפועל. המפיק בפועל הוא הנציג מטעם חברת התקליטים שבחרה להשקיע בשיר זה, הוא האומן עצמו, אם בחר להפיק אלבום באופן עצמאי... לסיכום, המפיק בפועל הוא האיש שמוציא את כספו על הפרויקט. לאיש זה יש מילה כבדת משקל בהחלטותיו השיווקיות של המפיק המוסיקלי.
על קצה המזלג... בהצלחה לכולם בבחירת אנשי המקצוע שלכם!
בברכה, אייל גל - מגל הפקות 0547917152