חפש מאמרים:
שלום אורח
29.12.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

בעבר הירדן, בערבות מואב

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע03/08/20111248 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בס"ד.

 

 

 

פרשת "דברים"

 

מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

"בעבר הירדן, בערבות מואב, הואיל משה באר את התורה הזאת..." (דברים א'/ה').

רש"י מפרש "הואיל - התחיל". אם כן, נשאלת השאלה: הרי עברו 40 שנה מאז דיבר משה על דיני התורה ובמרה שם לו חוק ומשפט: שבת, פרה אדומה, כיבוד הורים וכו'.  היתכן לומר שרק עכשיו "הואיל" - "התחיל" משה לבאר את התורה?

מכאן אנו למדים מוסר השכל: ככל שאדם לומד יותר, יודע יותר ומלמד יותר - הוא מבין שהוא נמצא רק בתחילת הדרך, בראשיתו של מסע ארוך בים לימוד התורה, שעליה נאמר: "ארוכה מארץ מידה ורחבה מיני ים" (איוב י"א/ט'). התורה כל כך רחבה ומורכבת שאף משה רבנו, אחרי 40 שנות הוראה וחינוך, עדיין מרגיש שהוא עומד בפתח השער - בתחילת הדרך, עדיין לא נכנס פנימה.

נאמר: "אוהב ה' שערי ציון מכל משכנות יעקב" (תהלים פ"ז/ב'), הקב"ה אוהב את אלה המרגישים שהם עדיין בפתח, בשער, למרות גדולתם וידיעותיהם הרבות יותר מכל "משכנות יעקב" , אותם אנשים שחושבים שהם כבר שוכנים בפנים - בתוככי התורה ויודעים כבר הכל. שהרי, תכלית הידיעה היא השאיפה ללמוד יותר ולהגיע לעומק ולראות בכל צעד של התקדמות את ראשית הדרך.

עוד בהיותם במדבר, בראשית דרכם לארץ, אמר ה' לעם ישראל: "ראה נתתי לפניכם את הארץ, בואו ורשו את הארץ אשר נשבע ה' לאבותיכם...ולזרעם אחריהם" (דברים א'/ח'). ראה עכשיו את הארץ שניתנה לך. כלומר: אם תסגלו את ההרגשה שהארץ כבר ניתנה לכם ותבטחו בבורא, אזי ההבטחה תבוא לידי מימוש מלא, בקרוב. אם כן, "בואו ורשו את הארץ" שניתנה לכם עוד מימי האבות, שהרי אתם יורשים את ירושת אבותיכם ולא כובשים אדמה זרה של עם אחר. מלשונו העכשווית של משה "בואו ורשו" אנו למדים על מידת הביטחון שמשה הקנה לעם ישראל. הדבר דומה לאדם שמשתוקק למשהו למרות שנכון לרגע זה אין ביכולתו להשיג את הדבר, אך מידת הביטחון הנמצאת בו מקנה לו את התחושה שעוד מעט קט הוא ישיג את מבוקשו. אך כל זה בתנאי אחד: שזה יהיה "ולזרעם אחריהם" - שהצאצאים שלכם ילכו בדרכי אבותיכם. כפי שאבותיכם בטחו בה' והלכו בדרך התורה, כך עליכם לבטוח בקב"ה ולנהוג כפי שציווה אתכם בתורה הקדושה, שגם היא ניתנה לכם "מורשה".

חז"ל דרשו על הפסוק: "תורה ציוה לנו משה, מורשה קהילת יעקב" - "אל תקרי מורשה אלא מאורסה" (פסחים מט' ע"ב). האירוסין הם התחלת הקשר המחייב בין בני הזוג, ורק אחריהם באים הנישואים. קהילת יעקב קיבלה את התורה כמורשה אך עליה להתייחס כאילו זה עדיין שלב האירוסין, ההתחלה . יש עוד הרבה מה להכיר והרבה ללמוד למרות ההכרות הקיימת.

כך גם בפרשתנו - משה רבנו, שהיה ענק הדור לאחר לימוד מעמיק ועיסוק רב בתורה, הרגיש עדיין שהוא נמצא בתחילתה, בראשיתה של התורה ולכן נאמר: "הואיל (התחיל) משה באר את התורה" .

       דוד דרומר

www.h-y1.fav.co.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מנכ"ל ארגון "אורי עוז-הפקות"חבר בעמותות "רוח טובה" "החוויה היהודית"מנהל קשרי חברה וקהילה ב"קמפוס מופת למדעים",אחראי על מיזמים חינוכיים ,קשרי קהילה ומשימות לאומיות בפרוייקט "מצליח" -מצויינות לימודית חברתית, מנהל אתר "תורה" http://www.torah.in/he1

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דוד דרומר

מאת: דוד דרומריהדות26/11/181717 צפיות
הגמ' מביאה סגולה להצלחה בלימוד:ללמוד ליד נהר - סימן טוב הוא - כשם שמי הנהר שופעים ואינם פוסקים, כך לא יפסק לימודכם ויצליח. (כריתות ו.(

מאת: דוד דרומריהדות12/11/181641 צפיות
אין ספק שתמימות מעלה נשגבה היא, אבל אין לה ערך אצל הרמאים ...

מאת: דוד דרומריהדות06/11/181681 צפיות
בסוף, הכול יהיה טוב. אז אם זה לא טוב, זה לא הסוף !!

מאת: דוד דרומריהדות04/11/181605 צפיות
אדם צריך להאמין שאפילו קש המונח על הארץ הוא בגזירת השם יתברך שגזר להיות מונח שם. ויש השגחה פרטית איך תהא מונחת עם הקצוות לכאן או לכאן. (אמרי פינחס).

מאת: דוד דרומריהדות31/10/181472 צפיות
דבר גדול זה להיות בשמחה - כל ההישג של היצר הרע הוא לא רק עצם העבירה, אלא העצבות שאחר כך "... (שמש ינון)

מאת: דוד דרומריהדות29/10/181527 צפיות
הגאון החסיד רבי הילל מפריטש אמר: כשמתרגלים לחושך, מתחילים לחשוב שהחושך הוא אור.

מאת: דוד דרומריהדות22/10/181336 צפיות
אם אין לאדם אישה, אין לו במה לתרץ את מעשיו; אבל כשיש לו אישה, היא משמשת בעבורו 'עזר כנגדו' ומעתה יש לו תירוץ נוח לכל מה שאין הוא רוצה לעשות, בטענה שהאישה אינה מסכימה לכך.

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181125 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181163 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181089 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181105 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181126 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181116 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181206 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica