האמרה המפורסמת אומרת כי אדם נוהג בהתאם לנורמות על פיהן הוא חי. הכוונה היא שהתנהגות האדם בחיי היומיום והגדרות האופי שלו הם שיקבעו את התנהגות הכביש שלו ואי אפשר להפריד בין השניים או לצפות לאיזושהי צורה אחרת של התנהלות. אדם רשלן, מפוזר או חסר אחריות באופן כללי, לא יהפוך לקפדן ולממושמע בעת נהיגה ולחילופין, אדם בעל חוש אחריות מפותח, נינוח ורגוע, יתפקד באותה צורה על הכביש. אלו הן תכונות פסיכולוגיות הטבועות בכל אחד ואחת, מבלי יכולת אפקטיבית לשנותן או להשפיע עליהן. אם נכון הדבר, מדוע לא נהוג לבצע הערכת אישיות והערכות פסיכולוגיות לפני מתן רישיון נהיגה? כיצד מאפשר משרד התחבורה רכישת ביטוח רכב לכל דכפין? למה חברות הביטוח, בבואן לספק לנהג פוליסת ביטוח חובה, למשל, לא דורשות ממבקש הפוליסה יותר מאשר אישור על היותו נקי מסמים וללא אבחונים פסיכיאטריים כלשהם?
אין ספק כי במדינה חופשית, בה יש זכויות פרט וחירויות אזרח בסיסיות, בלתי אפשרי לחייב כל אדם לעבור תהליך של בחינה נפשית, עם זאת מוטלת על הנהג ועל סביבתו, האחריות העצמית לבחון האם ישנה מסוגלות עצמית לנהיגה. אדם שיודע כי הוא נוטה להילחץ במצבי אקסטרים, להתבלבל ולאבד יכולת מוטורית בשעת מצוקה, ייטיב להחליט אם לא יתעקש לנהוג, גם אם יצליח להערים על מורה הנהיגה ובוחן הנהיגה, אשר, בדרך כלל, לא מקשים יתר על המידה עם הנבחנים שלהם. מאידך, קיימת סכנת כביש ממשית גם מאלו המאופיינים על ידי תחושת ביטחון עצמי גבוה במיוחד וחוסר פחד במצבי לחץ. במקרה שלהם, תחושת הביטחון עלולה להביא לנהיגה לא זהירה ומסוכנת, גם להם וגם לנוהגים סביבם.
מאחר וביטוח רכב מתחלק לשני ביטוחים מרכזיים- הראשון הוא ביטוח חובה המבטח נזקי גוף בלבד עקב תאונה או אירוע שנזק פיזי בצידו הנגרם עקב כלי רכב והשני הוא ביטוח רכב מקיף שמטרתו פיצוי ואחריות על כל נזק רכושי שייגרם לצדדים המעורבים בתאונת דרכים או באירוע אחר הגורם לפגיעה בכלי הרכב או בצד שלישי כלשהו, הרי שלאחריות האישית של הנהג מצטרפת גם אחריות קיבוצית כלפי הסובבים אותו, בין אם כנוסעים ברכב שאיתו ובין אם כנהגים או הולכי רגל חיצוניים. ברכישת ביטוח מקיף, שהוא אופציונאלי ואינו ביטוח רכב חובה, לוקחת על עצמה חברת הביטוח או סוכן הביטוח את האחריות המלאה לכל נזק שייגרם כתוצאה מתרבות הנהיגה של המבוטח ולכן ישנה הקפדה יתרה וירידה לפרטים ולרזולוציות עמוקות יותר באשר להיסטוריה התחבורתית של מבקש הפוליסה ולעבר ההתנהגותי שלו, גם בכביש וגם בכלל.
אין ספק שאדם הוא רק אדם, וכי אין שני אנשים בתוך פרט אחד. ניתן לזהות נהג מסוכן בכל פעם שנתקלים באדם עם התנהגות חברתית שלילית ולדעת להתרחק ממנו כאשר הוא עולה על הכביש.