לפני כעשר שנים, כאשר מחפשי עבודה נהגו לשלוח קורות חיים בפקס או בדואר, היו נערמים תילי תילים של קורות חיים על שולחנותיהם של המגייסים. באחד הימים הגיע המנכ"ל שלי חצה באופן שרירותי את הערימה וזרק מאות קורות חיים לפח. כאשר הזדעקתי ואמרתי לו "מה עשית? כרגע זרקתי עשרות מועמדים ראויים לפח" הוא השיב לי "ראויים אבל חסרי מזל". לעניינו, נשאלת השאלה האם די להיות בר מזל כדי להיות מזומן לראיון עבודה?
התשובה לשאלה זו היא כמובן שלילית. כאשר מחפש עבודה שולח קורות חיים לדרישה מסוימת, מטרתו היא להיות מזומן לריאיון עבודה, ולא כפי שרבים חושבים בטעות לקבל את תפקיד חייו. כדי להשיג מטרה זו עליו להיות מסוגלים למכור את עצמו בצורה המיטבית. מחפש העבודה הוא גם המוצר וגם איש המכירות.
לרבים מאתנו קשה עם הרעיון שעלינו למכור את עצמנו, הרי לימדו אותנו ש"אין הנחום מעיד על עיסתו", וש"יהללך זר ולא פיך" ולפתע אנו נאלצים לפעול כדי לקדם את האינטרסים שלנו.
הקושי הזה גורם לרבים לפנות ל"מומחים" כדי שיכתבו את קורות החיים שלהם.
ההמלצה שלי היא שכל אחד יכתוב את קורות החיים שלו בעצמו. הלא אנחנו מכירים את עצמנו טוב יותר מכל אחד אחר, ולו גם הקרוב ביותר אלינו.
השאלה שכל אחד מאיתנו צריך לשאול את עצמו, עוד לפני שהוא מתפנה לכתוב קורות חיים היא "מה יש לי למכור?"
קל לנו להתמקד בתארים ובהגדרות תפקיד, וכתוצאה מכם, לעתים קרובות אני רואה שמועמדים מתעלמים בקורות החיים שלהם מכישורים ויכולות.
האופן שבו כל אחד מאיתנו רואה את עצמו חשוב ולכן אל לנו להתייחס אל עצמנו כמובן מאליו.
עלינו לשאול מה עשינו? מה אנו מסוגלים לעשות? בכל אחד מאיתנו יש יותר ממה שהעין רואה.
אחרי שביצענו הערכה עצמית עלינו לקבוע לעצמנו מטרה. אם ברצוננו לתכנן את הקריירה שלנו עלינו לשאול את עצמנו לאן ברצוננו להגיע. אם אין לנו מטרה הרי שכל דרך תהיה טובה, אם יש לנו מטרה הרי שנוכל לתכנן את יעדינו לטווח הקצר ולטווח הארוך ולפעול בצורה מושכלת להשיגם.
לאחר שהגדרנו את היעדים שלנו, עלינו לשאול את עצמנו מי יכול לעזור לנו להשיג את היעדים הללו?
רק לאחר שביצענו את השלבים הללו אנו יכולים לפנות לכתיבת קורות החיים שלנו.
כאשר אנו פונים למשרה אנו מוכרים כישורים, ניסיון, איכויות ופוטנציאל. לא משנה עד כמה אנחנו מצוינים, ההצלחה שלנו בעתיד תלויה במידה רבה באופן שבו אנו משווקים את עצמנו.
קורות החיים הם אחד מכלי השיווק החשובים ביותר. קורות החיים הם מסמך מכירות שמדגיש את הכישורים, ההישגים והניסיון באופן כזה שהמגייס, הקורא אותם ירצה להיפגש איתנו פנים אל פנים.
אם שלחנו קורות חיים ולא נענינו יכולות להיות לכך מספר סיבות:
- יתכן שהניסיון והכישורים שלנו אינם מתאימים לדרישות התפקיד. כאן חשוב לדעת שאם אנו מתקשים להתאים בין דרישות התפקיד לניסיון ולכישורים שלנו, רצוי לא לפנות לדרישה הזו כי הסיכויים לקבל מענה לדרישה נמוכים מאד.
- ייתכן שלא הבלטנו מספיק את כישורינו ויכולותינו ולכן חשוב לבדוק שוב את פרופיל האישי שבנינו ולתקן אותו בהתאם.
- קורות החיים לא הגיעו ליעדם, תמיד רצוי לברר טלפונית מי הנמען של קורות החיים ולודא שהמסמך אכן הגיע ליעדו.
- קורות החיים היו ארוכים ומשעממים. אין כללי ברזל לכתיבת קורות חיים, אולם קיימים כללים מנחים ורצוי לדבוק בהם.
- היה קשה לעקוב אחר הכתוב. כמו בכל מסר תקשורתי, רצוי להציג את המידע ברצף מובן וקל לקריאה.
אנו רואים שרוב הסיבות לדחיית קורות החיים שאנו שולחים תלויות בנו, ולכן האחריות לכתיבת קורות חיים "מוכרים", מוטלת עלינו. אנחנו בוחרים את העיצוב, מחליטים מה לכלול בהם ומה לא, מה יהיה אורכם וכיצד יוצגו.
כאשר כותבים קורות חיים צריך לזכור שעליהם להיות:
- רלוונטיים
- למכור את ההישגים
- קריאים
- מפורטים ומדויקים
- אמיתיים
- מדגישים כישורים שפותחו בעבודה ומחוצה לה
ברגע שמישהו מקבל את קורות החיים נוצר רושם מיידי שמושפע מ:
הניקיון של קורות החיים
איכות הכתיבה וקלות הקריאה
על קורות החיים להראות טוב ולהיות קריאים עליהם לתת לקורא את מה שהוא רוצה לקרוא.
לא משנה כמה אנחנו מתאימים לתפקיד מסוים, החשוב הוא כיצד קורות החיים שלנו מציגים אותנו.
כולנו יודעים עד כמה חשוב הרושם הראשוני, אשר נקבע בשניות הראשונות למפגש שלנו עם אחרים.
עלינו להרשים במידה דומה את הנמען אשר מקבל לידיו את קורות החיים שלנו, להבליט בהם את ייחודנו,
את התועלת שהוא עשוי להפיק מאיתנו, ולגרום לו להרים את שפופרת הטלפון ולזמן אותנו לריאיון עבודה.
בהצלחה!
לקבלת עצות ניתן לפנות ל- info@hatchala-tova.com