מאז המצאת הקולנוע בתחילת המאה על ידי האחים הצרפתים לומייאר השתכללה הטכנולוגיה בצורה שקשה לתאר במילים. בתחום עריכת הסרטים השיפור המהיר יחסית בטכנולוגיה היווה קפיצת מדרגה רצינית שכוללת אפקטים מיוחדים שלא היו אפשריים באמצעי העריכה הישנים ואפילו עד הדמיות תלת מימד מדהימות. הטכנולוגיה הדיגיטלית החדשה, שפותחה בשנות השמונים ויצאה לשוק לקראת סופן, פתחה שוק חדש ומדהים של עריכה "חובבנית", כזאת שאפשר לעשות מהמחשב האישי בבית.
טכנולוגיה ישנה -
השיטות הישנות לעריכת וידאו
עד המצאת ציוד הצילום והעריכה הדיגיטלים וכניסתם לשוק הצרכנים, צולמו כל הסרטים במצלמות קולנוע על גבי פילם - 8 מ"מ, 16 מ"מ או 32 מ"מ, הסטנדרט המקובל בתעשיות הסרטים המקצועיות בעולם. העריכה הייתה נעשית באמצעים אנאלוגים גם כן - בעשרות השנים הראשונות נעזרו העורכים במספרים ודבק בשביל לערוך את הסרטים. פשוטו כמשמעו - העורכים היו יושבים על שולחן עריכה מיוחד וגוזרים ומדביקים את גזרי הפילם בשביל לערוך את הסרט - שוט אחרי שוט, סצינה אחרי סצינה. לבסוף היו לוקחים את כל גליל הפילם הארוך שהודבק, שהוא הסרט הערוך בעצם, ומדפיסים אותו שוב על מנת ליצור את עותק המאסטר ממנו יעשו את כל העותקים האחרים לבתי הקולנוע.
שיטה "פרימיטיבית" זו של גזור והדבק היא כמובן דבר שפרח מן העולם. השיטה המקובלת כיום של תוכנות עריכת וידאו לא לינאריות (אסביר על זה מאוחר יותר במאמר) למחשבים הפרטיים או המקצועיים היא יעילה לאין שעור, זולה יותר ואפקטיבית הרבה יותר. שיטת העריכה על המחשב היא כל כך יעילה וידידותית שהיא חיסלה שוק שלם של מכונות עריכה דיגיטאליות כמו הקאט טו קאט או רבות וטובות אחרות.
טכנולוגיה חדשה -
עבודת מחשב מדויקת, ידידותית ויעילה
בשנים האחרונות קורה תהליך מדהים בתעשיית הקולנוע. כמות הסרטים שמצולמים במצלמות דיגיטליות משוכללות כמו "רד" או מצלמות ה"היי דפינישן" עולה מדי שנה באחוזים שמנבאים שעוד מספר שנים, הרוב המוחלט של הסרטים מתעשיות הקולנוע הגדולות בעולם כמו "הוליווד" או "בוליווד" יהיה מצולם במצלמות דיגיטליות. מצלמות אלה מצלמות על גבי הארד דיסק שיושב בתוך המצלמה ושומר לתוכו את כל האינפורמציה שמצולמת בפורמט איתו יוכל העורך לעבוד לאחר מכן.
כיום עומדות לראשות העורכים, המקצועיים והחובבנים כאחד, מערכות עריכה מדהימות למחשבים האישיים, הניידים או הנייחים. המערכות מגיעות כתוכנה למחשב ולעתים גם עם ממשק חיצוני שהוא מעין ממיר וידאו או כרטיס וידאו למחשב. התוכנות הפופולריות ביותר בשוק העריכה הבין לאומי הן תוכנות מדהימות שמומלצות על ידי כל המומחים -
DigiDesign - Avid
Adboe - Premiere
Apple - Final Cut Pro
כל אחת מהתוכנות הנ"ל היא מעט שונה אך כולן מציעות כלים מדהימים לעריכה דיגיטלית של חומרי וידאו ואודיו ליד. כל התוכנות עובדות עם הפורמטים המוכרים והידועים של המצלמות ותמיד אפשר למצוא תוכנה שתמיר את הקובץ שצולם לקובץ איתו אפשר יהיה לעבוד, במקרה שהיא אינה מקבלת את הפורמט הספציפי בו צולם חומר הגלם.
לעורך סרטים טוב דרושה סבלנות רבה וכן יכולות ניתוח אנליטיים וכמובן ראייה אומנתית ויצירתית. כמו כן, יכולת טכנית היא מצרך חשוב מאוד במקצוע העריכה שכן יש כל הזמן בעיות טכניות, בין אם זה עם המחשב או עם התוכנה עצמה, אותם צריך לפתור בזמן אמת הרבה פעמים מול לקוח מסוים.
המאמר הבא יעסוק במקצוע העריכה ויתמקד בעורכים ידועים ומוכשרים על מנת להכנס עמוק יותר לעולם עריכת הסרטים.