803בין קודש לחול-להקת המחולהקיבוצית-סוזן דלל
צילומים-אורי נבורמי באר הנו משנת 1996הכוריאוגרף הראשי והמנהל האמנותי שללהקת המחול הקיבוצית שרוב הרפרטואר שלה מורכב מיצירות שהכוריאוגרפיה שלהן כתבהוא.
בכל יצירה שלו יש משהו מיוחד,מענין ,לפעמים מקורי, לפעמיםשכבר ראינו רמז לרעיון ביצירות של להקות אחרות אך תמיד פיתוח הרעיון מאוד אישיומרשים.כעת מעלה הלהקה בכורה חדשה שלו בשם"בין קודשלחול"
רמי באר לקח הפעם על עצמו את האחריות לרוב המרכיבים שלהמופע.הוא הכוריאוגרף, מעצב הבמה,התאורה והתלבושות.הכל עשה בצורה מושלמת.הוא השאיר רק את מרכיב המוסיקה ועריכת פס הקול לאלכס קלוד שהשתמש במוסיקה של אייוס,אדאמס,קאלון ומורקוף שיש בה גם מהפראות.
התאורה נהדרת,מיוחדת,ממוקדת ביותר ומבליטה ומאירה את הרקדניםבהתאם לנרקד מהצדדים,מהתקרה,מקדימה ומכל צד.חמישה עשר הם הרקדנים המשתתפים במחול כאשר רוב הזמן הרוקדיםהם הגברים של הלהקה העולים בהרבה על הרקדניות.
הביצוע מעולה,מאוד מדוייק,מאוד אקספרסיבי, אפשר אפילו לומרמושלם מהבחינה החזותית וכמובן לא רק מבחינה זו.כאשר הגברים רוקדים הם הדומיננטייםוהריקוד הנוכחי נראה כגברי ברובו.הכוריאוגרפיה מבוססת יותר על ריקודי הסולו שלהם והאנסמבלכולו רוקד בפרק זמן קצר ביותר.
בחלקים רבים הכוריאוגרפיה בנויה על ריקוד סיבובי ותנועותידיים פתוחות ורחבות.
יש בה הרבה מעמדים כאשר הרקדן רוקד עם הגב אל הקהל ופניוכנראה אל המקדש,אל האליל.תוך כדי הריקוד והמוסיקה המנוגנת, ציפורים מצייצות וקול גברולאחר מכן גם של אישה בדיבור איטי מדקלמים פואמה בצרפתית.למרות ששפה זו אינה זרה לילא הצלחתי להבין את ההקשר לריקוד. יש לכל אורך המופע מתח פנימי רב ודריכות מקסימלית,פראותמסוגננת ושימוש רב בחול כאביזר לרקוד איתו ,לפזרו או ליצור צורותבאמצעותו.כל המופע מלא קדושה,מלא מסתורין רב הן בתנועות הן במוסיקההמלווה.
הרקדנים נראים מתיסרים,מעונים,סובלים,מלאי צער אך יחד עם כלזאת הריקוד מאוד אסתטי.
היצירה מרתקת ומרגשת.המופע מתחיל כאשר רקדנית בודדה רננה רנדי הולכת על קרשיםמוגבהים ובאמצע נשפך ממשפך התלוי לתקרה חול
בקילוח מתמשך ודק עד הרצפה כאשר הרקדנית כאילו נשטפת ע"יהחול ובסוף נעמדת מתחת לזרם הנשפך אליה.
בהמשך מופיע סולו של דניאל קוסטה הממשיך ההתעסקות בחול.שניהסולואים מבוצעים בצורה איטית ביותר כאשר כל צעד נמדד ונראה שחושבים עליו בטרםעשיתו.בהמשך משולש מבוצע על ידי עוז מולאי,איתי פרי,איביצהבאגו.
החול הנשפך מהמשפך אינו מתפזר על הבמה כולה ולפיזורו עוזריםשניים אחד מכל צד של הבמה המפזרים מתוך מריצה חול על כל הבמה .
החול משמש בהמשך כשטיח המכסה את כל רצפת הבמה.מובא לבמה אביזר הנראה ככלי לצליה ומעליו מכסה מואר כאילולאסוף את העשן מהצליה.
מתגלה לקהל הרקדן שי פרטוש השוכב על הכלי והוא יחד עם ניראבן שוהם מתחילים במאבק ביניהם ,עינויים,סבל וכו'.
אולי הקדמה להקרבה לפולחן כל שהוא.הביצועמעולה.הריקוד כולו נראה כמיסטי ,פולחני מאוד, אבסטרקטי, כאשר כלאחד יכול לראות בו כרצונו כי הלא המחול המודרני ברובו דבר מופשט.
האם בריקוד זה הוא אינו מתאר את הקדושה שבפולחן כל שהוא.החולהן הנשפך והן הפזור על ריצפת הריקודים משמש גם כתפאורה נהדרת ואורגינלית והוא הנומטפורה וסמל שבפולחן שיש בו תמיד הן מהקדושה והן מהחול -מהיום יומיות הבאים להבדילבין הקודש לחול,בהתנהגות השונה, בבגדים השונים,באורח החיים השונהוכו'...החול נכנס לשערות הרקדנים ונדבק בגופם.זאת השיגרה אך לקראתהסוף עם הופעת הרקדניות בלבן מגיעה
הקדושה המטהרת את הגוף, הנשמה.זאת כוריאוגרפיה מעולה ,אחת הטובות של רמי באר שראיתילאחרונה ושבוצע ע'י ששת הגברים ושבע הגברות בצורה מרשימה.לראות או לא לראות:חוויה לאוהבי הריקוד המודרניובכלל.נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון ,1/5/2011 16:22הרוצה לראות תמונות מההצגות מוזמן להכנס לאתרי www.elybikoret.022.co.il
אני מזמין אתכם להכנס לאתרי בו ריכזתי ביקורות שכתבתי מ1.6.10והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים בכל שטחי האמנות,חיבורים שכתב פרופ'יוסי גמזו וחומראחר.
ביקורות שהתפרסמו לפני 1.6.10 אפשר לראות רק באתר שבו פורסמו
הכתובת www.elybikoret.022.co.il