חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מכינה לעיצוב - אדריכלות קישוטית עיטורית - נפשית מוזיקלית

מאת: בנצי לוישיפוצים21/06/20091194 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מדוע אנו משתמשים בעיטורים-קישוטים לבניינים שאנו בונים ? האין זה מספיק לראות בניין עם מאסה ופרופורציה ? ערום ונקי ללא קישוט ? ובכל זאת לראות בהדר זה פשטות ואצילות ?

אם אענה על שאלה זו בגילוי לב מוחלט, וכך גם אומר ללומדי מכינה לעיצוב, יהיה עלי לאמר שנפיק תועלת אסתטית מכך שנימנע לחלוטין מן השימוש בעיטור למספר שנים, למען נמקד מחשבה נוקבת בהקמת בניינים בנויים היטב ונאים בערומם. אם כך, עלינו להימנע בעל כורחנו מדברים לא רצויים רבים, ובמקום זה, ללמוד כמה יעיל לחשוב באופן טבעי, נמרץ ושלם. אחרי שנעשה צעד זה נוכל לבחון מתוך בטחון עד כמה יעשיר השימוש בעיטורים-ובקישוטים את יופיים של המבנים שלנו, איזה זוהר חדש הוא יעניק להם.

אם התבססנו כהלכה בצורות הפשוטות והטהורות, הבה נהפוך אותן, הבה נימנע באופן אינסטינקטיבי מוונדליזם, לא נחפוץ לבצע דבר מה שעלול לעשות צורות אלו לטהורות פחות או לאצילות פחות. עם זאת עלינו ללמוד שבעבור הנפש העיטורים- והקישוטים אינו הכרח אלא מותרות.

הואיל והראינו את המגבלות וגם את הערך הרב של מאסות חסרות עיטור יש בנו רגש רומנטי ואנו כמהים לבטא אותו. אנו חשים באופן אינטואיטיבי שהצורות החזקות, האתלטיות והפשוטות שלנו, יישאו בקלות טבעית את הכסות שנחלום עליה, ושהבניינים שלנו, שילבשו מתוך כך דימוי פיוטי, מוסתרים למחצה בערפולים מגוונים, יהיו חינניים פי כמה, כמו מלודיה מצלצלת העטופה בקולות הרמוניים.

על פי הרגשה ותחושה שלי האמן האמיתי יחכים באופן ניכר בדרך זו. ובהיותו בשיא כוחו יכיר באידיאל זה. אני מאמין שעיטור אדריכלי שמבטאים ברוח זו הוא רצוי בהחלט, בהיותו יפה ומעורר השראה, עיטור שמבטאים בכל רוח אחרת הוא חסר במובן עמוק ביותר.

כוונתי לאמר, שבניין שהוא יצירת אמנות לאמיתה (הבניינים שאינם כאלה אינם מעינייני) הוא בטבעו, במהותו ובגופו הבעת רגש. אם כך הדבר, ואני חש בעמקי נפשי שאכן כך הוא, לבניין חייבים להיות חיים במובן הכמעט המילולי שלהם. מתוך עקרון זה של חיות יוצא, שמבנה מעוטר חייב להיות מאופיין על ידי תכונה זו, דהיינו, שאותו מניע רגשי יזרום כולו בהרמוניה בתוך צורות ההבעה המגוונות שלו, ובהן, ככל שקומפוזיציית - המאסות מעמיקה יותר כך העיטור הקישוטי אינטנסיבי יותר. ועדיין צריכים שניהם לנבוע מאותו מקור של רגש.

ואולם לעניות דעתי, קומפוזיציית - המאסות והמערכת הדקורטיבית של מבנה כמו זה שרמזתי עליו, יכולות נפרדות זו מזו רק בתיאוריה ולמטרות מחקר בלבד. כפי שאמרתי אני מאמין שאפשר לעצב בניין מעולה ויפהפה ללא עיטור, יחד עם זאת אני מאמין באמונה שלמה שמבנה מעוטר שנהנה בצורה הרמונית והוא מחושב כהלכה, אי אפשר לפשוט ממנו את מערכת העיטורים שלו מבלי להרוס את הייחוד שלו.

עד כה, זו הייתה מעין אופנה לדבר על העיטור כעל דבר שאפשר להוסיף או להשמיט לפי הצורך. אני מחזיק בדעה ההפוכה - יש לקבוע עוד בראשיתו של תהליך העיצוב אם להוסיף עיטור-קישוט או לא, ובעיקר בעבודות רציניות. אפשר כי יש בגישתי זו עקשנות יתרה, ואולם אני מצדיק ומחייב אותה על בסיס העובדה שאדריכלות יצירתית היא אמנות נעלה עד כדי כך, שכוחה מתבטא במקצבים המעודנים ביותר, כמו אילו של המוסיקה-בת משפחתה הקרובה ביותר.

לפיכך, אם נבקש שהמקצבים האמנותיים שלנו-התוצאה-יהיו בעלי משמעות. על המניע הראשוני-הסיבה-להיות משמעותי לא פחות. המטרה הראשונית של המחשבה חשובה מאוד, בדיוק כפי שהמטרה של פגז תותח צריכה להיות ברורה לפני הירי.

חשוב לציין, שעיצוב קישוטי שנראה כחלק מפני-השטח או מהחומר שנועד להם, הוא יפה יותר מעיצוב שניראה כביכול "מודבק". המתבונן התבוננות קצרה יראה שבמקרה הראשון יש זיקה ייחודית בין העיטור למבנה, זיקה שאינה קיימת במקרה השני. הן המבנה והן הקישוט יוצאים נשכרים מזיקה זו. על פי הבנתי זהו הבסיס של מה שאפשר לכנות מערכת אורגנית של עיטור.

למעשה, העיטור הוא תוספת במובן זה שהוא תוצאה של צירוף, של גריעה או של עשייה בדרך אחרת. ועדיין, כשהוא  גמור הוא צריך להיראות כאילו פרץ מתוך החומר עצמו בהשפעת יד נעלמה, והופיע שם מתוקף אותה הזכות שיש לפרח המבצבץ בינות לעלים.

בשיטה זו אנו יוצרים סוג של מגע, והרוח שהחייתה את המאסה חופשית לזרום אל תוך העיטור-קישוט. אין הם עוד שני דברים אלא דבר אחד.

עתה, אם איכות רוחנית ורגשית זו היא תכונה אצילית אם היא מצויה במאסה של בניין, היא חייבת להעלות אותנו מיד מהיומיומי לגבהים של ביטוי דרמטי אם היא מיושמת על סכמה מלאכותית של עיטור. במובן זה אפשרויות העיטור הן נפלאות, בפנינו נגלות כבמופע תפיסות עשירות, מגוונות, פיוטיות, בלתי נדלות כל כך, שהשכל עוצר ממעופו והחיים אכן נראים כפרק זמן חטוף.

עתה, התמקדו נא בשלמות ובחופשיות לאור תפיסה זו על אפיונים משותפים של מאסה-קומפוזיציה וראו כמה רציני, כמה רהוט וכמה מעורר השראה הוא הדימוי שנוצר, כמה אצילי הוא הכוח הדרמטי שיעשה את האדריכלות העתידית שלנו לנשגבת. אולם לשם כך עלינו לפנות שוב אל הטבע ולהאזין בתשומת לב לקולו המתנגן, ללמוד, כדרכם של ילדים, את הטעמתן של האתנחתות הקצביות שלו. עלינו להתבונן בזריחה בשאפתנות, בכמיהה של שעת הדמדומים. ואז, כשילמדו עינינו לראות, נדע כמה פשטותו של הטבע, היוצר בשלווה וריאציות אינסופיות כאלו. כך נלמד להתחשב באדם ובדרכיו, למען נחזה בהתגלות הנשמה במלא יופייה, ונדע שהניחוח של האמנות החיה נישא שוב בגן של עולמנו.

ביקורת מבנים

בר מצווה

אודות הכותב:

אדריכל בנצי לוי נוא מייסד "שורשים" - מכינה לעיצוב ולאדריכלות הממוקמת בשכונת נחלת שבעה במרכז ירושלים.

בוגר המחלקה לארכיטקטורה בצלאל. בוגר מגמת ארכיטקטורה בבוסטון ארכיטקטור סנטר בארה"ב. קיים תערוכות רישום וציור. עבד במשרדי אדריכלים בארה"ב ובישראל. בשנת 1995 ייסד את המכינה לעיצוב ואדריכלות בנחלת שבעה המיוחדת והציורית. המכינה קולטת לתוכה תלמידים הנהנים מן הלימודים ומשכונת נחלת שבעה עצמה, המהווה נדבך חשוב באווירת הלימודים, בשל הארכיטקטורה הנפלאה והמיוחדת שלה ובשל מיקומה במתחם אורבאני בלב ליבה של ירושלים ובסמוך לחומות העיר העתיקה.

שורשים

טל. 1-800-200-898  או  02-6222822  או  052-7389990

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אדריכל בנצי לוי הוא מייסד "שורשים" – מכינה לעיצוב ואדריכלות הממוקמת בשכונת נחלת שבעה במרכז ירושלים.

אתר:  http://www.hamehina-sho.com

בוגר המחלקה לארכיטקטורה בצלאל. בוגר מגמת ארכיטקטורה בבוסטון ארכיטקטור סנטר בארה"ב. קיים תערוכות רישום וציור. עבד במשרדי אדריכלים בארה"ב ובישראל. בשנת 1995 ייסד את המכינה לעיצוב ואדריכלות בנחלת שבעה המיוחדת והציורית. המכינה קולטת לתוכה תלמידים הנהנים מן הלימודים ומשכונת נחלת שבעה עצמה, המהווה נדבך חשוב באווירת הלימודים, בשל הארכיטקטורה הנפלאה והמיוחדת שלה ובשל מיקומה במתחם אורבאני בלב ליבה של ירושלים ובסמוך לחומות העיר העתיקה.

טל. 1-800-200-898  או  02-6222822  או  052-7389990

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת בנצי לוי

מאת: בנצי לוישיפוצים21/06/091066 צפיות
ניצול נכון של מגרש לבנייה הוא מורכב מאד וצריך להתחשב בפרטים הקטנים. יש להתאים את הבית המתוכנן למגרש ויש להתחשב באופי הרחוב, המבנה המתוכנן, ברעשים סביבתיים, חוסר פרטיות אפשרית, חוסר בקרינת שמש או חדירת שמש מכיוונים שאינם רצויים, נוף חסום ועוד.

מאת: בנצי לוילימודי תעודה ומקצוע21/06/091690 צפיות
צעירים רבים בוחרים לשפר את סיכוייהם להתקבל לאחד ממוסדות לימודי העיצוב על ידי לימודים במכינה לעיצוב אשר תפקידה לסייע ולעזור למועמד לעמוד בתנאי הקבלה של המוסד אליו הוא שואף להתקבל .מסלולי מכינה לעיצוב מתמקדים במקצועות עיצוב פנים, עיצוב תעשייתי, עיצוב גרפי, אדריכלות, עיצוב אופנה, טקסטיל וצורפות, תקשורת חזותית, צילום ואמנות. שורשים, המכינה הירושלמית לעיצוב ואדריכלות נוסדה בשנת 1995, זוהי המכינה הותיקה והמצליחה ביותר בירושלים. 98% (!) מתלמידיה מתקבלים בכל שנה ללימודי עיצוב ואדריכלות באקדמיות המובי

מאת: בנצי לוישיפוצים21/06/091371 צפיות
עמוד תפקידו לשאת את הגג. נכון שקירות יכולים אף הם לשאת את הגג אך אין זה תפקידם. ולמעשה הם עושים זאת בצורה בזבזנית יחסית לעמודים. ננסה להסתייע בשני היסטוריונים חשובים האחד זמפר. והשני לוזיה. השונים זה מזה. זמפר בונה את האדריכלות מארבעה אלמנטים: האח, הגג, הטרסה והחלל - התחום. זמפר מקנה עדיפות לחלל התחום כמרכיב הבסיסי ביותר.

מאת: בנצי לוילימודים19/06/091740 צפיות
צעירים רבים בוחרים לשפר את סיכוייהם להתקבל לאחד ממוסדות לימודי העיצוב על ידי לימודים במכינה לעיצוב אשר תפקידה לסייע ולעזור למועמד לעמוד בתנאי הקבלה של המוסד אליו הוא שואף להתקבל .מסלולי מכינה לעיצוב מתמקדים במקצועות עיצוב פנים, עיצוב תעשייתי, עיצוב גרפי, אדריכלות, עיצוב אופנה, טקסטיל וצורפות, תקשורת חזותית, צילום ואמנות . מה יחסם של בתי הספר הגבוהים לעיצוב לנושא זה של המכינות לעיצוב ? כל זאת במאמר שלפניכם.

מאת: בנצי לוילימודים19/06/091917 צפיות
שורשים מכינה ירושלמית לעיצוב ואדריכלות. נוסד 1995. תלמידים לשעבר ממליצים ומספרים על לימודיהם במכינה, על החוויות שעברו בה ועל הערך המוסף שקיבלו לקראת לימודים גבוהים במגמות שחפצו בהן: אמנות, עיצוב תעשייתי, תקשורת חזותית (עיצוב גרפי), ארכיטקטורה, אדריכלות נוף, עיצוב אופנה ועוד.

מאת: בנצי לויעיצוב19/06/091433 צפיות
עיצוב פנים הוא תחום מעולם האדריכלות . העוסקים בו מופקדים על התכנון הארכיטקטוני של סביבת האדם בביתו, במקום מגוריו ובאזורי הבילוי, הפנאי והקניות שלו. קורס עיצוב פנים יכלול בניית תיק עבודות לעיצוב פנים והכנה מיוחדת לקראת מבחני הכניסה במכללות בצלאל, שנקר, המכון הטכנולוגי חולון ועוד. ההרצאות יכללו נושאים בתכנון ובתרגול כמו היסטוריה ותיאוריה של עיצוב פנים וריהוט, תכונות וטכנולוגיות של חומר גמר, נוחות (אקלימית, תרמית אקוסטית וכו') ריהוט ומוצרים, צבע טקסטיות והיבטים כלליים בעיצוב חללים פנימיים וריהוט.

מאמרים נוספים בנושא שיפוצים

מאת: בנימין קלינגרשיפוצים25/07/233244 צפיות
מה ניתן לעשות במקרה של צו הריסה מנהלי צו הריסה מנהלי: בענף הבנייה, כל הליך של בנייה נדרש לאישורים מתאימים. אין זה סוד כי במקרה של היתרי בנייה, מדובר בביורוקרטיה מורכבת ומעייפת שעלולה להתארך חדשים ואף שנים, אך עם זאת אסור להתעלם מחשיבותם ונחיצותם העילאית של היתרי בנייה, אשר מבטיחים בנייה מורשית ובטוחה שעברה את כל הבדיקות הנדרשות וקיבלה היתר.

מאת: בנימין קלינגרשיפוצים22/01/223674 צפיות
במסגרת תיקון 101 לחוק התכנון והבניה- ביום 1.8.2014 נכנסו לתוקף תקנות חדשות המאפשרות ביצוע עבודות הפטורות מהיתר בניה, בהתאם לתקנות קבעה הועדה המקומית לתכנון ובניה הנחיות מרחביות משלימות לצורך ביצוע העבודות בתחום שיפוט העיר גבעתיים. כדאי להיוועץ עם מומחה בתחום לפני ביצוע עבודה מאחר ואי פרוש והבנה נכונה של הנחיות, מדיניות הוועדה יכולים להסתיים בצו הריסה וקנס מנהלי קצוב.

מאת: בנימין קלינגרשיפוצים18/12/213059 צפיות
מבנה מסוכן מוגדר כך על ידי מהנדס בניין בהכשרתו, אשר ביצע בדיקה יסודית והגיע למסקנה כי אותו מבנה ספציפי מהווה סכנה עבור דייריו או עוברי אורח. הגדרת מבנה בתור 'מבנה מסוכן' נעשית באמצעות הוצאת 'צו מבנה מסוכן' על ידי מחלקת הנדסה אזרחית או היחידה למבנים מסוכנים של הרשות המקומית. לאחר הבדיקה המקצועית, ולאחר ביצוע התיקונים והעבודה הנדרשת רק מהנדס בניין רשאי להסיר את צו המבנה מסוכן .

מאת: דוד כהןשיפוצים23/09/211483 צפיות
האם באמת נחוץ לך מנוף הרמה לקומה גבוהה? לאיזה קומה אתה עובר? אילו רהיטים אתה צריך להעביר? כל השאלות שעליך לשאול את עצמך לפני שאתה שוכר שירות מנופי הרמה.

מאת: דוד כהןשיפוצים18/08/211343 צפיות
כשעוברים לדירה בקומה גבוהה, אין מנוס מהזמנת מנוף הרמה לקומות גבוהות. קיראו איך לעשות זאת נכון ומה חשוב לדעת לפני שמזמינים מנופים.

מאת: אבי דוידישיפוצים04/10/201506 צפיות
מה חשוב לדעת בכדי לבחור נכון באופן קבוע צבעי מוצרי צריכה לשימוש ביתי?

מאת: yoni romשיפוצים07/09/201235 צפיות
מה עושה מאתר נזילות? למה להשתמש במצלמה תרמית?

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica