חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ניהול עסקי עם מבט לפנים, מול ניהול עסקי עם מבט לאחור

מאת: עוזי פלגניהול20/02/20111092 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

עוזי פלג*

בניהול עם המבט לפנים המבט הניהולי מופנה לפנים לכוון המטרה (תקציב עסקי), הבקרה הניהולית בודקת את הבצוע בפועל בערכים של מרחק וסטיות ביחס למטרה,  בניהול עם המבט לאחור המבט הניהולי מופנה לאחור (ביצועי עבר), הבקרה הניהולית בודקת את הבצוע בפועל בערכים של מרחק וסטיות ביחס לעבר.

"ניהול עם מבט לפנים" מאפיין ארגונים עסקיים שעובדים מול תקציב עסקי, סביר שהתקציב מסתמך על ביצועי העבר, אבל רק בחלקו,  ביצועי העבר הן עובדה, אבל יש לזכור שהן הושגו בתנאי שוק ובתנאי מצב כלכלי מסוים שהיה נכון בעבר, כמו גם באופן התנהלות מסוים של העסק בעבר,  אין שום בטחון שהתנאים העתידיים הן בשוק והן בתוך הארגון יהיו זהים, כמו גם ההזדמנויות העסקיות והאיומים הפוטנציאלים לעסק.

ביצועי עבר גרועים אינם מצביעים בהכרח שגם בעתיד יהיה גרוע, באותה מידה ביצועי עבר טובים, אינם מבטיחים שגם בעתיד יהיה טוב, יש לזכור שהתקציב מסתמך על יעדים עסקיים אותם מבקשת החברה להשיג, על סמך היעדים העתידיים נבנה תקציב: מכירות, עלויות, הוצאות, השקעות רווח, מימון וכו,  נתוני הבצוע בעבר יסייעו בבניית התקציב החדש, אבל לא ניתן להסתמך רק עליהם, נדרש להוסיף ניתוחים והערכות, אשר אמורים לתמוך ולחזק, את ריאליות היעדים להשגה שהחברה הציבה לעצמה.

 התקציב הוא תכנית עבודה וחיזוי של התוצאות העסקיות העתידיות, התקציב מאפשר לבצע סימולציות של תרחישים שונים, ולבחון את משמעותם והשפעתם על התנהלות העסק, התקציב מתאם בין יחידות הארגון, ומציב לכל יחידה מטרות משנה בתחומה, המטרות הנגזרות מיעדי החברה, כמו כן התקציב מטיל מגבלות על הוצאות ועלויות שאינן מתוקצבות, באופן כזה מתאפשר לחברה לפקח ולנהל את הפעילות העסקית השוטפת, יתרון  נוסף הוא היכולת לבצע ניתוחים של סטיות בין החזוי והמתוקצב, לבין התוצאות בפועל, ולבחון היכן נוצרו הסטיות, גודלן ומשמעותן.

התקציב הוא אחד הרגליים עליו בנויה החשבונאות הניהולית, הרגל השנייה היא התמחיר, בין שתי הרגליים יש זיקה, הן ומוזנות מזינות זו את זו, החוק לא מחייב קיום של מערכת חשבונאות ניהולית (בניגוד לחשבונאות פיננסית), לכן התקציב והתמחיר לא מיושמים בכל ארגון עסקי, ארגונים המבינים את חשיבות הנושא, מפעילים בארגונם מערכת של  חשבונאות ניהולית, לשיפור הבקרה והניהול, התמחיר הוא החוליה המקשרת בין  ניתוחים פיננסים השייכים לחשבונאות פיננסית, התקציב המופיע בחשבונאות הניהולית.

התקציב העסקי נפוץ בעקר בארגונים גדולים וגם בלא מעט ארגונים בינוניים פלוס, בארגונים קטנים הרבה פחות, לניהול תקציב וניהול מערכת תמחיר, נדרשת השקעת זמן ותחזוקת נתונים שוטפת.

"ניהול עם מבט לאחור " מאפיין ארגונים שאינם עובדים עם תקציב , נקודת ההתייחסות לבצועים היא תחזית כל שהיא, והשוואה מול ביצועי חודש או תקופה קודמת , או/ו מקבילה קלנדרית, בשיטה זו אין את העומק ואיכות הניהול והבקרה, כפי שיש בניהול תקציב עסקי, אולם היא מספקת  מידע שבעסק קטן אפשר לחיות אתו, כגון מגמות ושינויים יחסיים בין תקופות,

בכדי להבין יותר את ההבדלים ניקח דוגמא נהיגה ברכב

"ניהול  עם מבט לפנים" – בדומה לנסיעה ברכב קדימה, חזית הרכב מופנה לכוון הנסיעה קדימה, כאשר הנהג מסתכל קדימה לכוון הנסיעה, ומעריך את המרחק והזמן שנותר להגעה ליעד העתידי,  ומביט במראה לראות מה קורה מאחור (היעד הקודם).

"ניהול עם מבט לאחור" – בדומה לנסיעה ברכב קדימה ברוורס, חזית הרכב מופנה בכוון הפוך לנסיעה, לכוון  היעד הקודם, אך הרכב למעשה נוסע לאחור בכוון הנדרש, הנהג יושב עם הפנים לכוון חזית הרכב כלומר נגד כוון הנסיעה, ובודק את המרחק מהיעד הקודם, ומביט במראה מדי פעם לרות מה קורה ביעד העתידי.

כל הזכויות שמורות לעוזי פלג ( UP יזמות ניהול בע"מ)

 אין לעשות כל שימוש בכל מדיה שהיא בחומר הכתוב ללא אישור בכתב מהמחבר

                                                          www.uzip.co.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עוזי פלג יועץ לניהול עסקי וכלכלת משפחה

מנכ"ל לשעבק בחברות עסקיות

חונך עסקי מוסמך  המעוף משרד הכלכלה

יועץ מוסמך בינלאומי CMC

חבר בלשכת היועצים העסקיים בישראל.

UP ייעוץ ונהול-פתרונות לנהול עסק

0526969240 נייד

דוא"ל : peleguzi@012.net.il

אתר חברה: WWW.UZIP.CO.IL

אתר  "זהירוני" המדריך להקניית ערכים לילדים מהגיל הרך דרך גיבור תרבות  www.pelegbooks.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עוזי פלג

מאת: עוזי פלגהלוואות30/05/202624 צפיות
חלק גדול של בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, רואים בבנק את אחד הגורמים העיקריים האחראיים לקשיים הפיננסיים של העסק. בעלי העסקים האלה סבורים שהבנק צריך לעזור לעסק וללכת לקראתו. האם טענתם מוצדקת? ננסה לבדוק זאת בשורות הבאות

מאת: עוזי פלגמכירות30/05/202755 צפיות
התשובה לשאלה מי הלקוח שלי?, מתחילה בשאלה מקדימה לאיזה צורך אני מספק פתרון ?. הבנת הצורך, מאפשרת זיהוי ראשוני של סוגי הלקוחות הנדרשים לצורך ואת גודל השוק הפוטנציאלי. אבל לפני פילוח השוק וזיהוי מי זה הלקוח הפוטנציאלי ובהמשך מי הלקוח הממוקד קרי "הפרסונה" אליה העסק יכוון. כדאי להבין מי הוא לקוח ומי הגורמים המעורבים "בשרשרת הקנייה" ומידת השפעתם על תהליך הקנייה.

מאת: עוזי פלגמכירות26/05/202555 צפיות
ניהול תהליך מכירה יעיל הוא מהלך נחוץ וחיוני בכל פעילות עסקית, בנושא פורסמו מאמרים רבים והנושא הוצג והודגש באופנים שונים, במאמר הזה הועלו נקודות שונות כולל טיפים, המתייחסים לניהול תהליך מכירה B2B (עסק מוכר לעסק) של מוצרים טכניים המיועדים לשימוש עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול17/05/201625 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201798 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201755 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201535 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאמרים נוספים בנושא ניהול

מאת: עוזי פלגניהול17/05/201625 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201798 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201755 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201535 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201438 צפיות
"השער האסטרטגי", הוא השער שדרכו אמורים להיכנס לעסק, תוצרים של החלטות אסטרטגיות כבדות משקל לעתידו של העסק. משמע נדרש שיקול דעת מעמיק לגבי כל מה שנדרש לעבור דרכו. נדרש סוג סינון צפוף שימנע כניסה של מזיקים

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201303 צפיות
עסק הוא מפעל חיים והוא קרוב לליבנו, מאידך בעסק צריך לטפל לא דרך הלב. נדרשת דרך, כלים ותהליכי ניהול מסודרים ושיטתיים. אף אחד מאתנו איננו מושלם ואיננו צריך לדעת הכול. גם אם אנחנו יודעים, קשה לנו לטפל בנושאים הקשורים בנו רגשית, מאחר ואיננו אובייקטיבים כלפי עצמינו וכלפי הקרובים לנו.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201219 צפיות
הדברים הנכונים לעסק הם לא תמיד ובהכרח: הדברים שהמנהל אוהב לעשות, או יודע לעשות, או רוצה לעשות, או יכול לעשות. הדברים הנכונים לעסק הם הדברים הנדרשים והקריטיים לעסק. בלעדיהם העסק יישחק, יתקע או יקרוס.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica