עוזי פלג*
בניהול עם המבט לפנים המבט הניהולי מופנה לפנים לכוון המטרה (תקציב עסקי), הבקרה הניהולית בודקת את הבצוע בפועל בערכים של מרחק וסטיות ביחס למטרה, בניהול עם המבט לאחור המבט הניהולי מופנה לאחור (ביצועי עבר), הבקרה הניהולית בודקת את הבצוע בפועל בערכים של מרחק וסטיות ביחס לעבר.
"ניהול עם מבט לפנים" מאפיין ארגונים עסקיים שעובדים מול תקציב עסקי, סביר שהתקציב מסתמך על ביצועי העבר, אבל רק בחלקו, ביצועי העבר הן עובדה, אבל יש לזכור שהן הושגו בתנאי שוק ובתנאי מצב כלכלי מסוים שהיה נכון בעבר, כמו גם באופן התנהלות מסוים של העסק בעבר, אין שום בטחון שהתנאים העתידיים הן בשוק והן בתוך הארגון יהיו זהים, כמו גם ההזדמנויות העסקיות והאיומים הפוטנציאלים לעסק.
ביצועי עבר גרועים אינם מצביעים בהכרח שגם בעתיד יהיה גרוע, באותה מידה ביצועי עבר טובים, אינם מבטיחים שגם בעתיד יהיה טוב, יש לזכור שהתקציב מסתמך על יעדים עסקיים אותם מבקשת החברה להשיג, על סמך היעדים העתידיים נבנה תקציב: מכירות, עלויות, הוצאות, השקעות רווח, מימון וכו, נתוני הבצוע בעבר יסייעו בבניית התקציב החדש, אבל לא ניתן להסתמך רק עליהם, נדרש להוסיף ניתוחים והערכות, אשר אמורים לתמוך ולחזק, את ריאליות היעדים להשגה שהחברה הציבה לעצמה.
התקציב הוא תכנית עבודה וחיזוי של התוצאות העסקיות העתידיות, התקציב מאפשר לבצע סימולציות של תרחישים שונים, ולבחון את משמעותם והשפעתם על התנהלות העסק, התקציב מתאם בין יחידות הארגון, ומציב לכל יחידה מטרות משנה בתחומה, המטרות הנגזרות מיעדי החברה, כמו כן התקציב מטיל מגבלות על הוצאות ועלויות שאינן מתוקצבות, באופן כזה מתאפשר לחברה לפקח ולנהל את הפעילות העסקית השוטפת, יתרון נוסף הוא היכולת לבצע ניתוחים של סטיות בין החזוי והמתוקצב, לבין התוצאות בפועל, ולבחון היכן נוצרו הסטיות, גודלן ומשמעותן.
התקציב הוא אחד הרגליים עליו בנויה החשבונאות הניהולית, הרגל השנייה היא התמחיר, בין שתי הרגליים יש זיקה, הן ומוזנות מזינות זו את זו, החוק לא מחייב קיום של מערכת חשבונאות ניהולית (בניגוד לחשבונאות פיננסית), לכן התקציב והתמחיר לא מיושמים בכל ארגון עסקי, ארגונים המבינים את חשיבות הנושא, מפעילים בארגונם מערכת של חשבונאות ניהולית, לשיפור הבקרה והניהול, התמחיר הוא החוליה המקשרת בין ניתוחים פיננסים השייכים לחשבונאות פיננסית, התקציב המופיע בחשבונאות הניהולית.
התקציב העסקי נפוץ בעקר בארגונים גדולים וגם בלא מעט ארגונים בינוניים פלוס, בארגונים קטנים הרבה פחות, לניהול תקציב וניהול מערכת תמחיר, נדרשת השקעת זמן ותחזוקת נתונים שוטפת.
"ניהול עם מבט לאחור " מאפיין ארגונים שאינם עובדים עם תקציב , נקודת ההתייחסות לבצועים היא תחזית כל שהיא, והשוואה מול ביצועי חודש או תקופה קודמת , או/ו מקבילה קלנדרית, בשיטה זו אין את העומק ואיכות הניהול והבקרה, כפי שיש בניהול תקציב עסקי, אולם היא מספקת מידע שבעסק קטן אפשר לחיות אתו, כגון מגמות ושינויים יחסיים בין תקופות,
בכדי להבין יותר את ההבדלים ניקח דוגמא נהיגה ברכב
"ניהול עם מבט לפנים" – בדומה לנסיעה ברכב קדימה, חזית הרכב מופנה לכוון הנסיעה קדימה, כאשר הנהג מסתכל קדימה לכוון הנסיעה, ומעריך את המרחק והזמן שנותר להגעה ליעד העתידי, ומביט במראה לראות מה קורה מאחור (היעד הקודם).
"ניהול עם מבט לאחור" – בדומה לנסיעה ברכב קדימה ברוורס, חזית הרכב מופנה בכוון הפוך לנסיעה, לכוון היעד הקודם, אך הרכב למעשה נוסע לאחור בכוון הנדרש, הנהג יושב עם הפנים לכוון חזית הרכב כלומר נגד כוון הנסיעה, ובודק את המרחק מהיעד הקודם, ומביט במראה מדי פעם לרות מה קורה ביעד העתידי.
כל הזכויות שמורות לעוזי פלג ( UP יזמות ניהול בע"מ)
אין לעשות כל שימוש בכל מדיה שהיא בחומר הכתוב ללא אישור בכתב מהמחבר
www.uzip.co.il