תוכנית שותפים – השקעה קטנה, כסף גדול
התחום שנקרא תוכנית שותפים הינו תחום חדש יחסית בארץ (בארה"ב נרשם פטנט ראשון בנושא עוד בשנת 2000) אשר צובר תאוצה בקצב גבוה. בבסיסו, הרעיון מבוסס על כך שמאמצי השיווק למוצר כלשהו של חברה מבוצעים (בחלקם או במלואם) על ידי השותף, שמקבל בתורו פיצוי הולם על בסיס הלקוחות שהצליח לגייס.
מאמר זה יסקור את הרעיון הכללי של תוכנית שותפים וישפוך אור על נושא חדש זה.
תוכנית שותפים – הרעיון
הרעיון מבוסס על התפיסה ששיווק מפה-לאוזן (WOM) הינו אפקטיבי במידה רבה, לעיתים אף יותר משיווק קונבנציונלי (פרסומות). מי מאיתנו לא קיבל המלצה על מוצר או שירות כלשהו מבר-סמכא או מכר? לצורך הדוגמא, אם חבר טוב ממליץ לי על מסעדה טובה – ניתן להניח שהוא מבסס את המלצתו על היכרות אישית איתי והיכרות עם הטעם שלי. באופן זהה, אם אראה המלצה על מסעדה במדור ביקורת המסעדות של עיתון נחשב, אתן לביקורת משקל רב יותר – מכיוון שהכותב נחשב למקור מוסמך מבחינתי.
תוכנית שותפים מתבססת על כך שהשותף משקיע מזמנו, ללא דרישת סף כלשהי, בפרסום מוצר החברה המפרסמת – תמורת אחוזים, סכום קבוע או פיצוי כספי אחר כלשהו, לפי החוזה שנקבע. זהו מצב אופטימאלי בו כולם יוצאים מורווחים: החברה מרוויחה מפרסמים חדשים העוסקים במלאכת הפרסום עבורה, השותף מקבל תגמול ראוי למאמציו ומרוויח כסף ממשי על הזמן שהוא משקיע, והלקוח מקבל את המוצר שממילא רצה לרכוש.
תוכנית שותפים – למי זה מתאים?
באופן מעשי, כל אחד יכול להרוויח כסף מתוכנית שותפים. ברוב תוכניות השותפים אין דרישה מקדימה כלשהי – כך שהרווח של השותף נקבע על ידי מידת ההשקעה שלו ויכולתו למכור. לרוב, גם אין הגבלות מחמירות כלשהן על אופן הפרסום – כך ששותף חופשי לפרסם בצורה האפקטיבית ביותר שימצא.
שותף המשקיע זמן מועט, או רשום לתוכנית שאינה משתלמת, יוכל בכל מקרה ליצור תזרים של הכנסה פאסיבית שאינו דורשת ממנו השקעה לטווח ארוך. מצד שני, ניתן למצוא שותפים רבים המתקיימים לחלוטין מעבודה מול חברות המפעילות תוכניות שותפים וזהו מקור ההכנסה העיקרי והראשי שלהם.
כמה ניתן להרוויח בתוכנית שותפים?
זהו הצד השני של המטבע. מומלץ מאוד למצוא תוכנית שותפים בה אחוזי הרווח הם גבוהים – כך הנתח של השותף מכל מכירה גדל משמעותית. בנוסף, רצוי לבצע מחקר מקדים וללמוד מעט את התחום כדי לראות מהו הביקוש למוצר. במידה ואין ביקוש לשירות או למוצר, השותף יתקשה לגייס לקוחות ולכן ייפגע תזרים ההכנסה שלו. לעומת זאת – אם המוצר ידוע ומוכר, ממותג היטב ויש לו ביקוש בשוק, השותף לא ייתקל בקשיים בשיווק המוצר.
לכן, תחזית הרווח תלויה מאוד בהשקעה אותה מוכן השותף להשקיע – הגבול התחתון הוא מספר דולרים תמורת השקעת זמן מצומצמת, וניתן להגיע עד לסכומים של אלפי דולרים בחודש. האינטרנט מלא בסיפורים ניתנים לאימות של אנשים פרטיים אשר כל הכנסתם (שלא לומר, עושרם) מבוססת על מודל זה.
ניתן לחשב בקלות את הרווח האפשרי מתוכנית שותפים כלשהי – לבחון מהי מכפלת יכולתי למכור בתשלום שאקבל על מכירה. היכולת למכור היא שקלול של מספר גורמים:
- אמצעי השיווק שלי
- יכולת השיווק שלי
- משך הזמן שאותו אוכל להשקיע
אם אקבל $50 על כל עסקה, ואני מסוגל להביא לסגירת 10 עסקאות חודשיות (מחלקת מכירות ממוצעת מגיעה למספר זה כל יום, עוד לפני הפסקת הצהריים...), הרי שהרווחתי $500 דולר, בעודי יושב ועובד במסגרת עבודה מהבית...
ממה להתחיל בתוכנית שותפים?
החלטת להתחיל עם תוכנית שותפים? קודם כל – בהצלחה. התחילו בבדיקת המצב מכיווניו השונים. בצעו סקר שוק כאילו הנכם לקוחות המעוניינים לרכוש את אותו המוצר – ראו מה מוצע לכם, מהי עלות המוצר והאם קיים ביקוש בתחום זה. ניתן לזהות תחומי "נישה" – תחומים בהם הביקוש נמוך, אך התשלום גבוה, ולהשקיע זמן בהם: עדיף 3 לקוחות שעליהם ארוויח $50 מ100 לקוחות שעליהם ארוויח $1...
לאחר שהתקבלה החלטה על התוכנית הספציפית, רצוי לבחון את התנאים. האם צריך להגיע לסכום סף כדי לקבל את התשלום? כיצד הסכום מועבר? האם ישנה הגבלה על צורות הפרסום? ברוב המקרים, ניתן יהיה לבקש תשלום לאחר הגעה לסכום מינימאלי כלשהו ובד"כ ההגבלות על אופן פרסום אתרים יהיו הגיוניות וצמודות למישור החוקי (כלומר, לא באמצעות וירוסים או ספאם).
רצוי גם להחליט מראש מהו משך הזמן המינימאלי אותו נשקיע בתוכנית – כדי שנוכל להבטיח רווחים בצורה קבועה.
לא נותר לנו אלא לאחל בהצלחה, ונשתמע כבר בתשלום הראשון!