עיצוב אתר נכון – דגשים קידומים לבנייה או עיצוב אתר
כשמדברים על עיצוב אתר, הדבר הראשון שנחשוב עליו הוא גראפיקה, מן הסתם. באופן היסטורי, מקובל לחשוב על עיצוב כבניית גראפיקה, תמונות ופלאש. פעם הדבר היה נכון, אך בעולם האינטרנט של היום – מעצב אתרים נדרש להתמחות בתחומים נוספים. מעבר לחוש האסתטי ההכרחי, על המעצב להיות בעל ידע בתחומים שאינם בהכרח קשורים למקצוע העיצוב (לכל הפחות, לא למראית עין).
מכיוון שתחום האינטרנט הוא עולם ומלואו, ממעצב נדרשים כישורים רבים שהלקוח לא בהכרח מודע לנחיצותם ולמידת חשיבותם. במאמר זה נסקור את הדגשים ותחומי הידע הנוספים שנדרשים ממעצב אתר מוצלח. לאחר הקריאה, תוכלו לדעת מה נדרש ממעצב ותוכלו לבחור מעצב או סטודיו עיצוב תוך היכרות עם הדרישות המיוחדות ואפשרות לבחון את מקצועיות התוצאה.
עיצוב אתר – הזווית של הקידום
היום מדובר כבר בעובדה מוגמרת – כדי שאתר יצליח, הוא חייב להתמקם בנקודה טובה וגבוהה ככל הניתן בעמוד תוצאות החיפוש במנוע החיפוש. פעם היה מדובר במקצועות שונים, אך היום כבר נדרשת עבודה צמודה בין מעצב האתר למקדם שלו. בנוסף, על המעצב לשלוט ברמה מסוימת גם בסודות קידום אתרים.
הסיבה לכך היא שבמסגרת העבודה האסתטית על האתר, המעצב גם בונה כותרות, תכנים ואלמנטים הקשורים לתוכן ולכן עליו לדעת כיצד לבנות את האתר נכון (ולא רק יפה). לדוגמא: בעת עיצוב כותרת האתר, על המעצב לוודא שהיא נבנית לפי הנחיות קידום אתרים ושהיא תהיה נגישה וקריאה על ידי מנועי החיפוש.
הכיוון אליו הולך האינטרנט הוא הפרדת התוכן מהעיצוב – כך שבין התכנים לבין עיצובם לא תהיה חפיפה ברמת הקוד. דבר זה מאפשר גמישות רבה, התאמה לדפדפנים ותחזוקת אתר פשוטה – ובין השאר, הדבר בא לידי ביטוי גם בצורה קידומית, שכן לאיכות הקוד, משקלו ותקינותו ישנה חשיבות בתהליך קידום אתר. מעצב נדרש לספק מוצר מוגמר, הן מבחינת תוכן והן מבחינת העיצוב, לכן חובתו היא לשלוט גם בתחום קידום אתרים.
עיצוב אתר – הזווית השיווקית
בין תחומי ההתמחות המקצועיים, על המעצב גם להכיר את עולם השיווק. תהליך קידום אתרים יכול להגביר את תנועת הגולשים לאתר ולשים דגש על לקוחות פוטנציאליים, אך ללא ידע בנושאי שיווק באינטרנט, מנגנון ההמרה של לקוח פוטנציאלי ללקוח משלם לא יפעל. אם נמשיל את הנושא לחנות פיזית – לא מספיק להביא אנשים לחנות, צריך גם לדעת מה עושים אותם מהרגע שהם נכנסים (דבר זה נקרא המרה – הפיכת עובר אורח ללקוח).
על האתר להיות שיווקי, נוח לשימוש, מכווין לפעולה וממוקד. בין אם מדובר בהרשמה לאתר, רכישת מוצר, מילוי טופס, הרשמה לתפוצה או כל פעולה אחרת – באחריות המעצב לדאוג לכך שכל אלמנט עיצובי יכוון את הגולש לעבר הפעולה הדרושה. מעצב טוב יחזיק ברשותו הבנה עמוקה וביקורתית של עולם האינטרנט. לרוב, לפי תיק העבודות הלקוח יוכל לשפוט גם היבט זה – נבחן אתר קיים שנבנה על ידי אותו מעצב או סטודיו ונשאל את עצמנו "האם הייתי קונה פה? האם העיצוב "מכר" לי את המוצר? האם אני מצליח להתמצא ולאתר את המידע שאני מחפש?". אם התשובה היא חיובית, הרי שמצאנו איש מקצוע המבין בתחומו.
עיצוב אתר – ידע מקצועי
התפיסה הרווחת היא שכל מי שברשותו ידע כלשהו בתוכנת עיצוב הינו בעל כישורים דרושים לתהליך עיצוב אתר מקצועי. מדובר בטעות נפוצה. ישנם סוגים שונים של עיצוב והתמחויות שונות רבות במסגרת אותו המקצוע. ברור מאליו שעל המעצב להיות יצירתי ובעל חוש אסתטי מפותח, אך מעצב אתרים יחזיק בסט כישורים ספציפי הדרוש לתחום זה. במקרים רבים יש חפיפה, אך לרוב מעצב פלאש לדוגמא יחזיק בסט כישורים שונה ממעצב אתרים, ושניהם לא ידעו דגשים שיודע מעצב שלמד עיצוב אינטראקטיב.
מסיבה זו, מעצב אתרים יכיר לעומק את שפת HTML (השפה בה כתוב התוכן) ושפת CSS (השפה בה נכתבות הגדרות העיצוב השונות), אך גם תהיה לו נגיעה ב- JavaScript (המאפשרת שינויים במעבר עכבר ואפקטים שונים) ועוד. לכן, במקרים רבים נתקלים במקרים שבהם מתכנת לומד עיצוב ומעצב שולט ברזי הפיתוח.
עיצוב חוויית משתמש
מלבד בניית אתר בגראפיקה, מעצב חייב להכיר תחומים הקשורים לחוויית המשתמש. היבט זה משליך על סעיפים אחרים, אך מכוון בעיקר לגולש הפשוט. חוויית משתמש היא שם כולל למגוון תחומים המרכיבים את תחום הקריאייטיב. בהקשר של בניית אתרים, עיצוב אתרים ועוד ואנו מתכוונים בעיקר לנוחות של האתר, יכולת ההתמצאות בו, סידור תכנים הגיוני והכוונה למטרה.
לשם הדוגמא, נציין תחום הנקרא 'טיפוגרפיה'. תחום זה עוסק בסידור התוכן ועיצובו. באופן פרקטי – טיפוגרף יעסוק בבחירת גופן המתאים לעסק, ריווח תכנים, בחירת אורכי שורה, בחירת מרווחים בין שורות, צבעים, גדלים, מיקומים ועוד. במסגרת עיצוב אתר, על המעצב להתייחס גם לנושא זה – הבאנר יכול להיות מזמין ומעודד קניה, אך אם הטקסט אינו קריא או לא מסודר בצורה הגיונית, יהיה קשה להביא את הלקוח הפוטנציאלי למעמד הרכישה.
דוגמא נוספת היא עיצוב ממשק משתמש. מקצוע זה, בהקשר שלנו, עוסק בחקר התהליכים שהגולש עובר בתוך האתר. השיקולים פה הינם שונים – איפה למקם את התוכן כדי שיקבל את הפוקוס, כמה קליקים דרושים כדי להגיע לפעולה אליה אנו מכווינים, האם האתר נוח למשתמש פשוט (ולא רק ל"חיית אינטרנט")... גם פה נדרשת הבנה ומיומנות על מנת להביא אתר למצב שאינו רק יפה לעין אלא גם נוח לשימוש.
לסיכום, ניתן להכליל ולהגיד שמעצב אתרי אינטרנט מחויב להיות איש אשכולות ולהחזיק בידע רב שאינו ברור מאליו ולעיתים הוא נרכש תוך צבירת ניסיון ועבודת כפיים. לאור כל האמור, לקורא כלקוח יהיו אמצעים ממשיים למדוד ולאמוד את איכותו של המעצב, הסטודיו או החברה עמה הוא בקשר. בעולם האינטרנט המתפתח, אין זה מספיק עוד להביט על אתר ולהחליט שהוא נעים לעין על סמך טעם אישי, אלא לראות שהוא בנוי בצורה נכונה, מכווין לפעולה, כתוב היטב ומסודר בצורה נוחה לגולש.
המטרה הסופית של אתר היא למכור. לכן, אתר אטרקטיבי בלבד אינו מספיק – אנימציית פלאש מדהימה או עיצוב מיוחד במינו אינם מבטיחים שאתר אכן יעמוד בדרישות שבעל האתר הגדיר. בזמן עיצוב אתר יש לוודא שאיש המקצוע המטפל באתר מחזיק בידע החורג משליטה בתוכנת העיצוב האהובה עליו – אלא גם יודע לשווק, מכיר טכנולוגיות, מודע למונחי קידום ויוכל לסייע בגיבוש תוכנית עסקית שלמה המבוססת על האתר.