חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חשיבות התמהיל האנושי להצלחת הארגון העסקי

מאת: עוזי פלגניהול14/02/20111423 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

עוזי פלג*

בארגונים עסקיים השימוש במושג תמהיל, נפוץ בעקר כשמדובר בתמהיל מוצרים, תמהיל השיווק, או תמהיל של אסטרטגיות, פחות נפוץ הוא השימוש בתמהיל האנושי, לתמהיל האנושי יש את ההשפעה הגדולה ביותר על אופיו ואופן התנהלותו, של הארגון העסקי בחיי היום יום, והוא משמש פלטפורמה לשינוי ולצמיחה ארגונית ועסקית.

מהו תמהיל אנושי בארגון עסקי ?

תמהיל אנושי הוא אותו מגוון של יכולות כשורים ותכונות, הנדרשות בארגון עסקי במינונים שונים ובהרכבים שונים המותאמים לסוג, מבנה וגודל הארגון, ישנם ארגונים המחפשים רק גאונים או עובדים מבריקים באופן מיוחד, לא תמיד בודקים תכונות נוספות, שלא בהכרח נמצאות אצל אותם עובדים מבריקים, הבעיה של עובדים מבריקים שאינם בנמצא בכמות גדולה, לעיתים מקבץ מתאים של תכונות אצל עובד פחות מבריק, עדיפים על פני עובד מבריק הנעדר את אותם תכונות.

לכל אדם תמהיל של מינונים שונים של: יכולות, כשורים מולדים ונרכשים ותכונות ומאפיינים שונים העושים אותו מה שהוא, התמהיל האנושי בארגון הוא תמהיל של תמהילים אישיים, התמהיל האנושי בארגון צריך להיות מאוזן, במילה מאוזן הכוונה לאיזון של מרכיבי אישיות ותכונות, בידע המקצועי בכל פונקציה צריך לשאוף למקסימום, בתכונות אנוש אין מקסימום, יש מינונים שונים העושים את ההבדל בין האנשים.

אם ניקח דוגמא מתחום הספורט נגלה שהקבוצות הטובות ביותר, היציבות ביותר והמצליחות ביותר, אינן אוסף של "כוכבים" וגם לא אוסף של "פועלים שחורים", בקבוצות אלה יש איזון מתאים בין כוכבים פועלים שחורים וכאלה שהם בין לבין, כך גם בארגון עסקי, נדרש תמהיל אנושי מאוזן.

בארגון עסקי קטן הכולל מספר קטן של מנהלים ועובדים, המבצעים מספר רב של פעילויות עסקיות וארגוניות מגוונות, נדרש תמהיל  של יכולות ותכונות שונות מהנדרש מעובדים ומנהלים  העובדים בארגון עסקי גדול.

ארגון קטן הוא גמיש בהתנהלותו,שימוש יחסית נמוך במערכות מחשב ומידע לצורכי ניהול, לא פורמאלי, בירוקראטי במינון נמוך, תהליך קבלת ההחלטות מהיר וספונטני,מבנה ארגוני צר ומדרג ניהולי היררכי שטוח, בעל תגובות מהירות לצרכים משתנים, גמישות גבוהה מאד לדרישות הלקוח.

בארגון גדול כל מה שנאמר על ארגון קטן הוא בדיוק הפוך, הוא קשיח, פורמאלי, שימוש מרובה במערכות מחשב ומידע לצורך ניהול, בירוקראטי,תהליך קבלת החלטות איטי,מבנה ארגוני רחב ועמוק, תגובה איטית לצרכים משתנים, קשיחות לדרישות הלקוח.

כמובן שצריך  להתייחס לסוג העסק והענף שבו הוא פועל (ייצור,מסחר,שירותים טכניים,פיננסים ועוד), ברור שסוג העסק מכתיב דרישות ידע מקצועי שונות, ההשוואה מתייחסת לעסק גדול וקטן בתחום פעילות דומה, כאשר הדגש הוא על גודל העסק, צריך להבין שהפעילות העסקית, המתבצעת בעסק קטן דומה לזו המתבצעת בארגון גדול ההבדל הוא במינונים ובנפח הפעילות בכל תחום,

לדוגמא:שיווק ומכירות,רכש,ייצור או/ו שרות, לוגיסטיקה, אחזקה, אבטחת איכות,פתוח,   הנהלת חשבונות, כל אלה הן פעילויות המתבצעות הן בארגון קטן והן בארגון גדול, הפועלים בתחום דומה.

אין להבין מהנכתב שהארגון הקטן מצליח והגדול נכשל, לא כך הוא, מה שצוין מאפיין כל מערכת בהתאם לצורך הטבעי שלה להתנהל, אילו זה לא היה כך, או הפוך שתי המערכות היו קורסות.

השוני המהותי בין הארגון הגדול והקטן, מכתיב את כשורי העובדים ומספר העובדים בעלי כשורים שונים או דומים, הנדרשים לכל עסק, מאחר וכל ארגון הוא מערכת וככזה, בכדי להגיע למיצוי היכולת הארגונית והעסקית, הוא חייב להיות מאוזן בתמהיל האנושי שלו.

לדוגמא: בארגון קטן בשל מיעוט העובדים והצורך לבצע מגוון מטלות ארגוניות ועסקיות, כל עובד חייב להיות מיומן במספר תחומי פעילות, הן בתחום הטכני והייצור והן בתחום הניהולי והאדמיניסטרטיבי, מידת הידע הנדרש עשויה להיות פחות מעמיקה, אך יותר נרחבת מהנדרש מפונקציות מקבילות בארגון גדול, לעומת זאת העובדים נדרשים להיות בעלי, גמישות ונכונות "להקפצות" מתחום פעילות אחד למשנהו, "לסתום" חורים ולעגל פינות, ולעיתים לעבוד בשעות חריגות.

לעומת זאת בארגון גדול יש יותר פונקציות ויותר בעלי תפקידים מאיישים אותם, הפונקציות עוסקות לרוב בתחום אחד בלבד,רק שיווק, רק תפ"י, רק רכש וכו.., הפעילות מוגדרת, סדורה ומתוכננת, ומתנהלת בהתאם לנהלים ובסביבת מערכות מידע מרכזיות, מהעובדים נדרשת לרוב משמעת ארגונית ומקצועית, שמירה על "פינות מרובעות" וקשיחות תפקודית.

בארגונים גדולים מערכות המידע הניהולי הם ליבת הניהול השוטף, כולם משרתים את המחשב וכולם ניזונים ממנו, בעוד שבארגון קטן, רמת השימוש במחשב  לרוב פחותה וסלקטיבית ואיננה מכסה את כל תחומי הפעילות, לכן נדרשת פעילות משלימה "חוץ מחשבית", פעילות זו מחייבת את העובדים ליכולת המשלימה את הנדרש.

בכדי שכל אחד מהארגונים יתפקדו כיאות הם נדרשים לאייש עובדים בעלי תכונות התואמות את אופן התנהלות העסק, נסו לדמיין מה יקרה בעסק קטן במידה "וירבעו פינות" ומה יקרה בעסק גדול אם "יעגלו פינות", לכל עסק נדרש תמהיל אנושי מתאים של עובדים ומנהלים.

גם כאשר הידע המקצועי הנדרש של העובדים, המותאם לפונקציה אותם הם ממלאים בארגון הקטן ובארגון הגדול יהיה זהה, ידרשו כישורים אישיים שונים, התוצר הסופי של כל עובד, יקבע על ידי שילוב של הידע ומכלול התכונות והכישורים האישיים.

כל הזכויות שמורות לעוזי פלג ( UP יזמות ניהול בע"מ)

 אין לעשות כל שימוש בכל מדיה שהיא בחומר הכתוב ללא אישור בכתב מהמחבר

                                                          www.uzip.co.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עוזי פלג יועץ לניהול עסקי וכלכלת משפחה

מנכ"ל לשעבק בחברות עסקיות

חונך עסקי מוסמך  המעוף משרד הכלכלה

יועץ מוסמך בינלאומי CMC

חבר בלשכת היועצים העסקיים בישראל.

UP ייעוץ ונהול-פתרונות לנהול עסק

0526969240 נייד

דוא"ל : peleguzi@012.net.il

אתר חברה: WWW.UZIP.CO.IL

אתר  "זהירוני" המדריך להקניית ערכים לילדים מהגיל הרך דרך גיבור תרבות  www.pelegbooks.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עוזי פלג

מאת: עוזי פלגהלוואות30/05/202624 צפיות
חלק גדול של בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, רואים בבנק את אחד הגורמים העיקריים האחראיים לקשיים הפיננסיים של העסק. בעלי העסקים האלה סבורים שהבנק צריך לעזור לעסק וללכת לקראתו. האם טענתם מוצדקת? ננסה לבדוק זאת בשורות הבאות

מאת: עוזי פלגמכירות30/05/202755 צפיות
התשובה לשאלה מי הלקוח שלי?, מתחילה בשאלה מקדימה לאיזה צורך אני מספק פתרון ?. הבנת הצורך, מאפשרת זיהוי ראשוני של סוגי הלקוחות הנדרשים לצורך ואת גודל השוק הפוטנציאלי. אבל לפני פילוח השוק וזיהוי מי זה הלקוח הפוטנציאלי ובהמשך מי הלקוח הממוקד קרי "הפרסונה" אליה העסק יכוון. כדאי להבין מי הוא לקוח ומי הגורמים המעורבים "בשרשרת הקנייה" ומידת השפעתם על תהליך הקנייה.

מאת: עוזי פלגמכירות26/05/202555 צפיות
ניהול תהליך מכירה יעיל הוא מהלך נחוץ וחיוני בכל פעילות עסקית, בנושא פורסמו מאמרים רבים והנושא הוצג והודגש באופנים שונים, במאמר הזה הועלו נקודות שונות כולל טיפים, המתייחסים לניהול תהליך מכירה B2B (עסק מוכר לעסק) של מוצרים טכניים המיועדים לשימוש עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול17/05/201625 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201798 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201755 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201535 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאמרים נוספים בנושא ניהול

מאת: עוזי פלגניהול17/05/201625 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201798 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201755 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201535 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201438 צפיות
"השער האסטרטגי", הוא השער שדרכו אמורים להיכנס לעסק, תוצרים של החלטות אסטרטגיות כבדות משקל לעתידו של העסק. משמע נדרש שיקול דעת מעמיק לגבי כל מה שנדרש לעבור דרכו. נדרש סוג סינון צפוף שימנע כניסה של מזיקים

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201303 צפיות
עסק הוא מפעל חיים והוא קרוב לליבנו, מאידך בעסק צריך לטפל לא דרך הלב. נדרשת דרך, כלים ותהליכי ניהול מסודרים ושיטתיים. אף אחד מאתנו איננו מושלם ואיננו צריך לדעת הכול. גם אם אנחנו יודעים, קשה לנו לטפל בנושאים הקשורים בנו רגשית, מאחר ואיננו אובייקטיבים כלפי עצמינו וכלפי הקרובים לנו.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201219 צפיות
הדברים הנכונים לעסק הם לא תמיד ובהכרח: הדברים שהמנהל אוהב לעשות, או יודע לעשות, או רוצה לעשות, או יכול לעשות. הדברים הנכונים לעסק הם הדברים הנדרשים והקריטיים לעסק. בלעדיהם העסק יישחק, יתקע או יקרוס.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica