דאודורנטים הם מהמוצרים הנמכרים ביותר בישראל בתחום מוצרי הטיפוח לגבר ולאישה, אם לא הנמכר ביותר שבהם. במאמר זה נסבר את אוזניכם אודות מחקרים מעניינים שנעשו אודות שוק הדאודורנטים בישראל נכון לפתיחת שנת 2011 ונבין כיצד מושפע שוק זה מטרנדים, מאהבות ומכניסת מותגים חדשים לשוק דוגמת רקסונה.
כמה פרטים מעניינים על שוק הדאודורנטים בישראל, 2011
שוק הדאודורנטים בישראל נאמד בכ-170 מיליון שקלים בשנה וכ-85% מכלל אזרחי ישראל, מעידים כי הם משתמשים בדאודורנט כזה או אחר באופן קבוע. כ-55% משוק הדאודורנטים פונה לנשים והיתרה לגברים, הזוכים למותג דאודורנטים רבים ואיכותיים.
מבחינת המותגים המובילים - את הרשימה מובילה יוניליוור, משווקת דאב ואקס, והמשווקת גם את רקסונה כמותג חדש בישראל, ולאחריה שסטוביץ המשווקת את ספיד סטיק, קרליין, פרוקטור אנד גמבל (המשווק את ג'ילט) ואחריהם מותגים קטנים יותר.
על הרגלי השימוש של אזרחי ישראל בדאודורנטים
50% מהנשים והגברים במדינת ישראל משמשים בדאודורנטים כפעמיים ביום, 75% מדווחים על שימוש מוגבר בדאודורנטים בקיץ. 45% אוהבים לגוון את סוגי הדאודורנטים, שיש להם ולהשתמש בכמה סוגי דאודורנטים במקביל, ושליש לא יוצאים ללא דאודורנט בתיק היד או בתיק הגב לשימוש בהמשך היום. עוד מראה המחקר שלקיחת דאודורנט בתיק אופייני מאוד אצל הצעירים יותר (בגילאי תיכון ואוניברסיטה) וכי התדירות של פעולה זו פוחתת עם הגיל.
נתון מעניין נוסף הוא כי 70% מהמשתתפים במחקרים שונים העידו על עצמם כסובלים מהזעה במידה בינונית עד מוגברת. גם מבחינת התפלגות השימוש במוצרים התוצאות מעניינות - מרבית הנשים המשתמשות בדאודורנטים מעדיפות רול או סטיק, כשרק מעטות ממשיכות להשתמש בספריי הישן והטוב. הסיבה המרכזית לכך היא, כי מרבית הנשים חשות שפעולת הסטיק והרול היא אפקטיבית יותר, ודעתם נוחה יותר בעקבות השימוש במוצר הנצמד אל העור. גברים, לעומת זאת, מעדיפים ספריי ורק לאחריו את הסטיק, את הג'ל ואת הרול.
וכיצד מגיבים אזרחי ישראל ב2011 להחדרת מוצר חדש לשוק דוגמת רקסונה ?
REXONA הוא מותג דאודורנטים חדש בישראל שנכנס זה מכבר לחנויות הטיפוח וניצב על המדפים לצד מותגים אחרים, מוכרים יותר. מחקרים מראים כי כחצי מהישראלים המשתמשים בדאודורנטים אינם שומרים נאמנות לאורך זמן רב מדי למותג מסוים, וכי אינם רואים בעיה בניסוי מותג חדש. בעמדות ניסוי שהוצבו בקניונים, נמצא כי ישראלים שמחו לנסות את רקסונה ולהתרשם ממנה, וחלקם הגדול אף חזר לרכישה חוזרת של דאודורנט REXONA לנוכח שביעות רצונם.
זאת ועוד, רבים העידו כי הם בוחרים את הדאודורנט שלהם על פי מבצעים ומחירים, לפיכך שמחים לנסות מוצר חדש דוגמת REXONA במידה ומחירו נמוך יותר לעומת המתחרים. אמצעים נוספים המשמשים לבחירת הדאודורנט הספציפי הם הריח הנודף ממנו (גם כאן מוביל רקסונה על מתחריו) וכן לנוכח עיצוב המוצר וקלות השימוש בו (גם בתחום זה קיבל רקסונה ציונים גבוהים).
מה מאפיין החדרת מותג חדש לשוק הדאודורנטים בישראל ? כיצד נראתה ההחדרה של רקסונה ?
בעת החדרה של מותג חדש לשוק הדאודורנטים בישראל, דוגמת רקסונה, ברור כי הוא עומד לנגוס מנתחי השוק של מתחריו. ככל שלשוק חודרים מוצרים ותיקים ומוכרים יותר ברחבי העולם (מקורו של REXONA לדוגמא הוא בארה"ב), כך נעלמים יותר המותגים הקטנים מהמדפים, אולם גם המותגים הגדולים והמובילים עתידים להיפגע. עם זאת, הצפי הוא כי פעמים רבות נבלעת הפגיעה בגדילה בנתח השוק הכללי של דאודורנטים בישראל, כך שפעמים רבות על אף החדרת מוצר חדש דוגמת רקסונה, נדמה כאילו עדיין יש מספיק דאודורנטים לכולם.
שוק הדאודורנטים בישראל מספק הזדמנויות רבות לבעלי מותגים ומפיצים. מדובר בשוק רווחי ואטרקטיבי מאוד לקמעונאים וחברות, כך שצפוי כי משנה לשנה השוק ימשיך ויגדל, מותגים חדשים ימשיכו להצטרף, ואף יתפסו לעצמם נתחים משמעותיים מהשוק הקיים (כפי שעומד לקרות עם רקסונה).