רופסור אדיג'ס מומחה לניהול בעל שם עולמי מוצא הקבלה בין תהליך הצמיחה וההזדקנות של בני אנוש וארגונים עסקיים מכל סוג, לפי אדיג'ס צמיחה והזדקנות של ארגון באים לידי ביטוי בעיקר ביחסים בין גמישות ושליטה עצמית, גמישות הינה היכולת להשתנות בקלות יחסית, שליטה עצמית משמעותה התנהגות מתוכננת מבוקרת ונשלטת , כאשר הארגון צעיר הוא גמיש אך איננו שולט בפעולותיו, כאשר הוא מזדקן היחס מתהפך, הוא הופך להיות פחות גמיש ואפילו קשיח אך בעל שליטה עצמית על פעולותיו, אם נשווה זאת לבני אנוש נזהה שהגמישות המחשבתית והתפקודית גבוהה אצל צעירים והיא קטנה עם הגיל, שליטה עצמית נמוכה אצל צעירים וגדלה עם הגיל.
כאשר אנו מדברים על גיל הכוונה "לגיל הארגוני" של העסק ולא לגיל הכרונולוגי שהוא משך שנות קיומו כעסק, גודל הארגון וזמן קיומו אינם גורמים המשפיעים על צמיחת הארגון או על זקנתו, יכולים להיות ארגונים צעירים בני מאה שנה וארגונים זקנים בני עשר שנים, הארגון האופטימאלי לפי אדיג'ס הוא הארגון שמשלב גמישות ושליטה עצמית כלומר לא צעיר מידי ולא זקן מידי משמע ארגון בשל במיטבו.
כאשר עסקים גדלים , מתבגרים ומזדקנים החיסרון היחסי בגמישות או בשליטה עצמית גורם לקשיים צפויים וחוזרים, קשיים אלה מוגדרים על ידי ההנהלות כבעיות, תפקיד ההנהלות איננו ליצור מצב ללא בעיות, בתהליך הובלת החברה ליעדיה ישנו תהליך של המרת בעיות מסוג אחד לבעיות מסוג אחר,צמיחה פרושה יכולת לטפל בבעיות גדולות ומורכבות הצצות ומלוות את הארגון כל חיו. .
ארגון איננו חייב להזדקן, ניתן למנוע את הזדקנותו על ידי טיפול בגורמי ההזדקנות בזמן ולגרום לכך שהארגון יהיה במיטבו כל הזמן, הארגון חייב להשתנות כל העת ולהתאים את עצמו לסביבה ולמציאות שבה הוא פועל, תהליך ההתאמה והשינוי השוטף יוצרים בעיות, בבעיות יש לטפל באופן שוטף וזה תפקידה של ההנהלה.
המפתח להצלחה בניהול איננו ביטול בעיות, אלא התמקדות בבעיות השלב הנוכחי במחזור חיי הארגון ולהכין את הארגון כך שיוכל לגדול ולהבשיל ולהתכונן לבעיות שיצוצו כאשר הארגון יהיה במיטבו, למעשה זה תהליך דומה לחינוך והערכים שההורים מקנים לילדיהם בכדי להכינם לעתיד.
כל ארגון הנמצא באותו שלב חיים עובר בעיות דומות ברמה ובפרקי זמן כאלה ואחרים, הדבר דומה לבעיות דומות הקיימות אצל אנשים בני אותו גיל החווים תהליכי התפתחות וצמיחה דומים, מכך ניתן להבין שהבעיות הן חלק מצמיחה ושינוי והן ילוו הן את האדם והן את הארגון כל זמן שיש חיים באדם ובארגון.
למעשה אדיג'ס מזהה את גיל הארגון לפי דפוסי ההתנהגות וההתנהלות וסוגי הבעיות שקיימות בו, למעשה באופן דומה אנו מזהים את הגיל המנטאלי וההתנהגותי אצל בני אנוש, לעיתים נאמר על מבוגר שהוא "מתנהג כמו ילד" ועל צעיר נאמר שהוא "בוגר מגילו".
כאשר אנו מדברים על ניהול בעיות אנו מתכוונים לבעיות נורמאליות, בעיות מסוג זה הן בעיות שהארגון יכול לפתור אותם בעזרת היכולות העצמיות שלו, הבעיות הללו הן בעיות המתאימות לתהליך צמיחת הארגון ולגיל התבגרותו הארגוני (לא הכרונולוגי), סוג כזה של בעיות מופיע גם בארגונים אחרים הנמצאים באותו גיל ארגוני, אלו הן בעיות שצצות וחולפות עם הגיל בדומה לתופעות והתנהגויות אנושיות המשתנות עם ההתבגרות, אדיג'ס איננו מכנה אותן בעיות הן מוגדרות כ"תחושות" או "אירוע חולף".
יש לדעת שבעיה נורמאלית היא כזו שהמופע שלה תואם את הגיל הארגוני המתאים לה, בדומה למחלת ילדות שנתפסת כנורמאלי אצל ילדים ו א נורמאלי אצל מבוגרים, בעיות שמוגדרות נורמאליות צריכות להיפתר באופן שוטף בתהליכי הניהול השוטפים בלא להפריע לתפקוד הארגון וצמיחתו.
בעיות א נורמאליות הן בעיות שהארגון לא מסוגל לפתור בעצמו ונדרש לכוחות מקצועיים חיצוניים לארגון, בעיות מסוג זה אם תדירותן תכופה הן מוגדרות כ"תסביכים", והנדירות שבהם מוגדרות "חולי", חולי ארגוני הוא בעיה שהארגון לא היה צריך להיקלע אליו מלכתחילה, חולי עשוי להיות אירוע חולף שהוזנח או הסתבך בשל טיפול לקוי, בעיות שמוגדרות כחולי מונעות מהארגון להתפתח וגוזלות משאבי ניהול רבים לטפל בהם , משאבים אלה נגרעים ממשאבי הניהול השוטף ומאטות את התפתחות העסק.
שיטת האבחון של פרופסור אדיג'ס, מאפשרת לבדל בין סוגי בעיות שונות ובאה להסיר את החוליים הארגונים (בעיות אנורמאליות) ולאפשר לארגון להתפתח לשלב החיים הבא, השיטה הטיפול נועד לפתח את יכולת הניהול בארגון ולמנוע מופעים של חוליים עתידיים, לתהליך הריפוי אחד עשר שלבים
מחזור החיים על פי אדיג'ס מוצג בדיאגראמת "התפלגות פעמון", הזנב השמאלי של הפעמון הוא נקודת ההתחלה ומוגדר "כחיזור", הזנב הימני של הפעמון הוא נקודת הסיום ומוגדר "כמוות ארגוני", הנקודה המרכזית הגבוהה מוגדרת "הארגון הרגוע".
שלבי החיים הארגוניים לפי אדיג'ס הם כדלקמן:
1. חיזור
2. ינקות.
3. זינוק.
4. התבגרות.
5. מיטב.
6. רגיעה.
7. אריסטוקרטיה.
8. ביורוקרטיה מוקדמת.
9. ביורוקרטיה
10. מוות.
בכל מהלך חיו של הארגון יש שינוי של יעדים, דגשים, אינטרסים ודפוסי התנהגות בהתאם "לגיל הארגוני".
כנגזרת מהשינויים השונים במהלך חיו של הארגון, נדרש גם שינוי בכישורי הניהול והארגון של ההנהלה, בכל שלב במחזור החיים הארגוני, שילוב הכישורים הנדרש לניהול העסק יהיה שונה, סביר שהנהלה מגוונת בכישורים יכולת וידע תוכל להתאים את עצמה למצבים הנדרשים, אחרת ידרשו כוחות חדשים בארגון.
(המאמר על פי ספרו של פרופסור אדיג'ס "צמיחה והתחדשות בארגונים" בהוצאת ספרית המרכז הישראלי לניהול)
כל הזכויות שמורות לעוזי פלג ( UP יזמות ניהול בע"מ)
אין לעשות כל שימוש בכל מדיה שהיא בחומר הכתוב ללא אישור בכתב מהמחבר
www.uzip.co.il