745הפרוייקט-מחול-האופרה ,סוזן דלל745
צילומים-אלי ליאון"הפרויקט" הנו יוזמה משותפת חדשה של האופרה הישראלית ומרכזסוזן דלל.
מטרתו להביא כוריאוגרפים בינלאומיים מחו'ל שיעלו כאןמיצירותיהם בביצוע רקדנים ישראליים.
הכוונה היא שרקדנים ישראליים יוכלו להחשף לכוריאוגרפיות שלאמנים בינלאומיים ידועים.בכוונת היוזמים להתמיד במפעל זה ולהפכו למפעל שנתיקבוע.השנה הועלו במסגרת זו שלוש יצירות מהרפרטואר העכשוי של מרקוגקה מגרמניה שהנו כוריאוגרף הבית של בלט שטוטגרט וסקפינו בלט רוטרדם,עמנואל גתישראלי היוצר משנת 2007 בצרפת ו ויאקופו גודאני איטלקי שהקים להקת מחול משלובבריסל.הערב התחל עם"דרך אמצע"מאת גת למוסיקה מאתסקוורפושר.
המוסיקה היתה מוסיקה מודרנית בחלקה אלקטרונית לאקליטה.
זה היה מחול שנרקד על משטח לבן בתלבושות של יום יום.הריקודברובו קבוצתי ללא סולנים לפחות בחלקו הראשון בוצע טוב כאשר נראה שכל אחד רוקדלעצמו ומראה כאילו את ריקודו לשני.שתי קבוצות אחת הרוקדת והשניה מסתכלת מן הצד.איפיין אתהריקוד תנועות הידיים המרובות.
הריקוד נרקד באור חלש ביותר, דבר שהפריע לראות פרטיםמסויימים .
רוב התנועות חזרו על עצמן עם וריאציות קטנטנות כמעט לאמורגשות.ריקוד אבסטרקטי ביותר.הרבה ריצות מסודרות ומסוגננות על הבמה כאשר מדי פעםמישהו מהקבוצה מציג את ריקודו בפני כולם.בהמשך ראינו את "שנות אור"בכורה עולמית מאת גודאני מוסיקה48נורד-אולריך מולר,זיגפריד רוסרט.המחול בוצע לצלילי מוסיקה,לדעתי,צורמת בכינורותופים.
הכוריאוגרף עיצב גם את התלבושות שהחמיאו לגוף הרקדנים והיוצמודות וכמעט שקופות.השתתפו בביצוע הטוב רקדנים שיצרו תוך כדי הריקוד תמונותנהדרות.
התאורה שעוצבה גם כן על ידי הכוריאוגרף היתה גרועה ולאאיפשרה לראות את התלבושות היפות והתנועות המקסימות של המבצעים.
המצאה יפה היתה כאשר תאורת הנאונים הרבים התחילה לרדת מהתקרהלרצפה תוך כדי הריקוד אך אז היא לא האירה מספיק ובצורה נכונה את הרוקדים וסינורה אתיושבי השורות הראשונות.
ברגעים אלו התאורה הפכה להיות העיקר ולאהריקוד.
היה זה מחול מענין ,שונה שבוצע טוב מאוד אך התאורה פגע בוקשות.
למרות הערותי אלו הוא היה המחול הטוב של הערבכולו.ערב ה"פרוייקט" הסתיים עם "סופרנובה"
המחול התחיל כאשר ללא מוסיקה כלל, הרקדנים התקרבו לקידמתהבמה והתחילו לפזר חול.בהמשך התחילה מוסיקה שקטה מאת פייר לואי גרסיה-לצ'ה,אנטוניוהג'ונסונס,פביאן סמית.
מעצב התלבושות היה הכוריאוגרף כאשר התאורה עוצבה ע"י אודוהברלנד שבחלקה עוצבה כך שנראה רק חזה הרקדן כאשר שאר חלקיהגוף בחושך מוחלט.היה זה ערב מענין שבוצע בחלקו טוב מאוד.רצוי ביותר להמשיךבפרויקט זה גם בשנים הבאות.
מה היה הפעם המשותף בין שלושת המחולות שנרקדו:
התאורה -הכמעט חושך על הבמה בפרקי זמן רבים.צריך היה לאמץ אתהעיניים כדי לראות מספר דמויות מתנועעות בחושך.
איזה אמנות יש בכך שאתה לא רואה את פרטים,את הגוף,את השריר,את הבגד.מדוע משקיעים כספים לתלבושות ולחזרות כאשר אתה ממילא אינךמסוגל לראות את הכל בשלמות אלא כצלליות ,כדמויות בלתי מזוהות המתנועעות.
ישבתי בשורות הראשונות למטה.מהיגידו יושבי השורות האחרונות ביציע.המנהל האמנותי של הפרוייקט שבהכנתו התחילו לפני כשנה הנומאטה מוראי לשעבר סולן בלהקת הבלט הישראלי .לביצוע הפרויקט נבחרו 13 רקדנים מבין260 שעברו אודישנים.
נוכחתי לדעת שבבחירת המחולות טעמו של המנהל האמנותי שונהמטעמי.לראות או לא לראות:טוב לראות כוריאוגרפיות של יוצרים מחו"למבוצעות על ידי ישראלים.יש להמשיך בפרויקט בשנים הבאות.
נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון,02/12/2010 09:51את כלהתמונות אפשר לראות באתריELYBIKORET.022.CO.ILאני מזמין אתכם להכנס לאתרי החדש בוריכזתי ביקורות שכתבתי בזמן האחרון והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים בכל שטחי האמנות,חיבורים שכתב פרופ' יוסי גמזו וחומר אחר
הכתובתELYBIKORET.022.CO.il