מה בין בניית מותג ועקביות
חוסר עקביות היא אולי הסיבה העיקרית לנפילת מותג או הפרעה למותג בהתהוות.
אם מדובר בבניית מותג אזי סבלנות היא שם המשחק, מותג נבנה במשך שנים ולכן חשוב מאד להבין שאי אפשר להרים ידיים לאחר חודשיים ולהגיד "זה לא זה". אני לא אומר שצריך ללכת עם הראש בקיר אבל בהחלט יש צורך לעשות עבודת מיתוג טובה ואיכותית.
מאד יתכן ולמוצר אותו אתם רוצים למתג אין ביקוש ולכן יהיה קשה למתג מוצר שמראש אף אחד לא מעוניין בו. אבל בהנחה ועשיתם עבודה טובה ואתם יודעים מה השוק דורש אזי סבלנות ועבודת מיתוג נכונה יעשו את העבודה.
מותג אינו יכול לחדור לתודעה אלא אם כן הוא אכן מייצג משהו אחר. אבל ברגע שהוא מתמקם היטב בתוך המוח, בעל הבית כבר חושב על שינוי. השוק משתנה הוא טוען, חייבים לשנות את המותג.
ובכן יתכן ובאמת השוק משתנה ולכן אפשר אולי לשפצר פה ושם אבל בשום פנים ואופן לא לגעת במותג ובמאפייניו העיקריים כי למדנו כבר שטרנדים באים והולכים אבל מותגים נשארים לעד. מכיוון שצרבנו את המותג שלנו היטב במוחותיהם של האנשים תהיה זו טעות חמורה מאין כמוה לנסות ולשנות את המותג גם אם בשלב זה אנו רואים קצת ירידה בהכנסות אסור לנו להתפתות לשינויים מרחיקי לכת שיפגעו במותג שיצרנו ושעלולים להביא לנפילתנו.
בהנחה והשוק באמת פונה לכיוון אחר, אתם צריכים לקחת החלטה באם להצטרף לשיגעון האופנתי החדש שכנראה גם יחלוף במהירות בה הוא הופיע או להמשיך כמו קודם לכן ולקוות שהטרנד החדש יחלוף מהר. בהסתכלות לאחור על חברות ומותגים גדולים אנו למדים שלהמשיך ללא שינוי הוא הדרך הנכונה.
לצורך הדוגמה ניקח דוכן פלאפל בעל מוניטין של 35 שנים שנחשב לטוב ביותר באזור ואנשים עומדים בתור כדי לטעום את הטעם הייחודי של אותו פלאפל ונניח שהטרנד העכשווי הוא דווקא טורטייה מקסיקנית. האם יהיה נכון לבעל דוכן הפלאפל המצליח להוסיף לתפריט שלו טורטיות. אז זהו שלא. ניסיון העבר הוכיח שברוב המקרים התוספתהזו נועדה לכישלון ולא רק שהוא לא ימכור טורטיות אלא שהשם שלו והמותג שהוא יצר לעצמו עלול להיפגע לטווח הארוך.
רובכם בטח שמעתם על מותג הוויסקי ג'ק דניאלס הידוע באיכותו אלא שלפני כמה שנים החליטה החברה להתרחב ולהביא מוצר חדש למדפים "בירה ג'ק דניאלס" המוצר החדש נכשל ובגדול. איך זה יתכן?
ובכן ג'ק דניאלס מוכר כמותג וויסקי מהשורה הראשונה אבל בכל מה שקשור לבירה האמריקאים העדיפו את בירה באדוויזר שנחשבת למותג חזק בתעשיית הבירה בארה"ב.
הבעיה היא שמלאכת בניית המותג היא מלאכה די משעממת ולכן מפעם לפעם אנחנו מנסים לבוא עם איזו הברקה שתיתן קצת אקשן ובדיוק מזה צריכים להיזהר. לא תמיד דרך אגב, לפעמים יוצאים דברים באמת טובים.
בקיצור חברים אם בניתם לעצמכם מותג חזק שאתם מזוהים עימו באופן חד משמעי, אסור לכם להתפתות לכל טרנד או שיגעון אופנתי חדש שמגיע, כיוון שיהיו הרבה כאלה ונכון שהם לא פעם מערערים את הביטחון שלנו אבל אל לנו להתפתות ולעשות פעולה חפוזה שתזיק למותג ולמוניטין שיצרנו לעצמנו.
טרנדים תמיד יגיעו וילכו אבל מותגים חזקים נשארים לנצח.