אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים הופכים לנפוצים יותר ויותר, ובשנההאחרונה נמצאים מאות מהם בכל העיר. נושא החקיקה הנוגעת לקורקינט חשמליואופניים חשמליים, ההקבלה לכלי רכב אחרים, והנפקת אישורים לרוכביהם, מטרידהפלח גדול באוכלוסייה, ולמעשה, איש לא ניסח עדיין תשובה חד משמעית בעניין.הנושא שרוי עדיין בתהליכי חקיקה, ואנו מצפים לשינויים בבתקופה הקרובה. עםזאת, לאלו מכם שמחפשים תשובות, להלן כמה נקודות עקרוניות בנושא חוקיותהשימוש של אופניים חשמליים, וקורקינט חשמלי.
קורקינט חשמלי
ב2004 אישרו במשרד התחבורה רכיבהבקורקינטים חשמליים המגיעים עד למהירות של-12 קמ"ש, שמשקלם לא עולה על 12ק"ג, ושהם מצוידים במנוע בעל הספק של עד 100W בלבד. אישור זה נראה בתיקוןלפקודת התעבורה בנובמבר 2004 . קורקינטים כאלה אינם נחשבים כלי רכב, ולכןלא מורשים לנוע על הכביש, אלא רק על שבילים ומדרכות. היבוא של כלים כאלהלארץ אסור, ולכן הדגמים הפופולאריים ביותר של קורקינט חשמלי, טרקר וסקוטר,אכן מיוצרים בישראל. עוד השנה החרימו נציגי רשות המיסים משלוח של כמה עשרותקורקינטים חשמליים בהספק של 800W , אשר יובאו לישראל בהסוואה של קורקינטיםלילדים.
ביולי 2009 אושרו על ידי ועדת הכלכלה של הכנסת תקנות המסדירות את השימושבסגווי באופן קבוע. הסגווי, הידוע גם בשם "רכינוע", מותר לשימוש בשטחיםידועים להולכי רגל ובשטחים תפעוליים, במהירות שאינה עולה על 13 קמ"ש, ובלבדשגיל הנוסע עולה על 16 שנים. לקראת סוף קיץ 2009 מונה צוות מקצועי מטעם שרהתחבורה שמטרתו בדיקת הרחבת התקנה הנוגעת לסגווי לכלי רכב חשמליים נוספים,ובהם קורקינט חשמלי. על הצוות להציג מסקנותיו עד סוף אוקטובר 2009.
אופניים חשמליים
בתחום האופניים החשמליים העסק פחותמסובך. כאן מדובר על כלי אשר משרד התחבורה נתן אישור עקרוני לשימוש בובחודש מרץ 2009, פרי עבודתו של צוות מיוחד שהתמנה בהוראת שר התחבורה הקודםשאול מופז. בכל זאת, הם עדיין נחשבים בלתי חוקיים בארץ למכירה או ליבוא.האישור ניתן לאופניים בעלי מנוע חשמלי, שמהירותם המירבית מגיעה ל25 קמ"ש,והרוכבים עליהם אינם נדרשים לביטוח, רישיון מיוחד או אגרת רישוי. עם זאת,כיון שאופניים חשמליים מוגדרים כאופניים לכל דבר, על הרוכב לחבוש קסדה בעתהרכיבה עליהם,וכך גם, מותרת רכיבה על אופניים חשמליים על כבישים.
עניין הביטוח
בלי שום קשר למה שנאמר, כאשר אתםרוכבים על כלי רכב חשמלי עליכם לזכור, כי אתם נוהגים על כלי רכב ללא ביטוח,ובמקרה של תאונה, בה תפגעו באדם אחר או שתיפגעו בעצמכם, אין לכם כיסוי.בית המשפט עלול לקבוע כי הרכב החשמלי שלכם נחשב כלי רכב רגיל, ולחייב אתכםבתשלום פיצויים כבדים עקב נזק שנגרם בשל נסיעתכם. ישנן חברות ביטוחייעודיות לכלים חשמליים, מפני גניבות, תקלות ו/או מפני תאונות. אמנם, עלותהביטוח אינה זולה וכיון שאין חובה בביטוח, רבים נמנעים מלהשתמש בו.
ומה היום?
אם נסכם, נכון להיום-
• סגווי- מותר לנסוע באזורים המיועדים להולכי רגל ובשטחים תפעוליים, מעל גיל 16, ובמהירות המוגבלת ל13 קמ"ש.
• קורקינט חשמלי- הנסיעה מותרת על מדרכות ושבילים לקורקינטים במשקל 12 ק"ג,המגיעים למהירות של עד 12 קמ"ש, בעלי מנוע של עד 100W. טרם נקבע מעמדםהחוקי של קורקינטים שחורגים ממגבלות אלו. הוראות נוספות יצאו אחרי הגשתהמסקנות לשר התחבורה.
• אופניים חשמליים- עקרונית, אושרה הנסיעהבהם, למרות שהם אינם חוקיים עדיין ליבוא ולמכירה. על רוכבי אופניים של עד25 קמ"ש חלה חובה בחבישת קסדה.