השליחות הראשונה והידועה מכולם נעשתה בתקופת יוון הקדומה, כאשר אדם רץ ארבעים ושתיים קילומטרים בדיק על מנת להעביר מסר מהעיר מרתון לעיר אתונה בדבר התקדמות האויב. המסר עבר בהצלחה ובזמן ובזכותו ניצלה העיר מחורבן. על שמו של אותו מסע יש כיום ענף אולימפי בשם מרתון.
האם תחום שליחויות באמת השתנה במשך שלושת אלפי השנים שעברו מאז אותה ריצה ידועה? כביכול כן. המצאת הגלגל, הדפוס, המברק, הדואר ולאחר מכן המחשב, המייל והאינטרנט היו אמורים לבטל את הצורך במתן שליחויות בידי בני אדם. אך למעשה שום דבר מהותי לא השתנה, מלבד דבר אחד והוא, זמן השליחות.
אותו רץ ידוע, היה צריך לעבור ארבעים ושתיים קילומטרים על מנת להגיע ליעדו ואילו כיום, בעזרת תחבורה מהירה אפשר לעשות את אותה דרך בהרבה פחות זמן. לכן, שליחויות לא נעלמו מן העולם אבל זמן ההגעה ממקום למקום עבר מהפך של ממש.
שליחויות בעיר הגדולה
נייר הלקמוס הטוב ביותר של תחום שליחויות הוא כמובן ההתרחשות בעיר הגדולה. הדינמיות של העיר, עסקיה, התחבורה והקצב המסחרר של התנועה מחייבים חברות שליחויות צמודה לכל עסק, חברה ולכל משרד. מברקים דחופים, החלטות בפועל, שינויים של הרגע האחרון, כלי שחסר, אמצעי תקשורת ועוד, כל אלה הם מושא השליחות ואחריות השליח להגיע מהר.
שליחויות לעתים יכולות להיות עניין רציני ביותר, בייחוד במגזר העסקי. ידע הוא כוח וידע מהיר וראשוני הוא יתרון אדיר. העברה מהירה של מידע חסוי מנקודה א' לנקודה ב', מאדם פלוני אחד לאדם פלוני שני, יכולה להיות הסיבה לרווח גדול או להפסד גדול.
כל מי שמטייל בעיר תל אביב, למשל, מזהה את אופנועני חברת שליחויות אצים, ממהרים לכאן ולכאן. חלקם עושים סבבים קבועים ויום יומיים ואחרים הוקפצו בזה הרגע על מנת להעביר מסר, חפץ או הודעה חשובה שאינה סובלת דיחוי.
חברת שליחויות – התייעלות
שימוש בחברת שליחויות מצביע על גדילה והתייעלות עסקית. גם חברות שליחויות בעצמם צועדות עם הזמן ומספקות שירותי אינטרנט מקוונים כמו הכנסת הזמנה באופן מיידי, מעקב אחרי תנועת השליח ועדכון עם הגעת השליחות למקום יעדה.
אנו למדים, אם כן, כי שליחויות, היו ותמיד יהיו אולם זמן ההגעה ממקום למקום יילך ויצטמצם. עד לאן? לא ניתן לדעת. פעם חשבו כי ריצה היא הדרך המהירה להגיע ממקום למקום וראו היכן אנו נמצאים כיום.
שליחויות – להעביר את המסר, ומהר.