הבחינה הפסיכומטרית אמורה להוות כלי ניבוי להצלחה בלימודים האקדמיים ובנוסף הבחינה אמורה לעזור לאוניברסיטאות למיין את הסטודנטים ולהחליט מי יתקבל למוסד הלימוד. השאלה היא האם הכלי הזה הוא כלי יעיל והאם הוא כלי הוגן?
נתחיל בשאלה הראשונה: היום הביקוש לאוניברסיטאות הולך וגדל ומוסדות הלימוד חייבות אמצעי שבעזרתו יחליטו את מי לקבל. הבחינה הפסיכומטרית ביחד עם הבגרויות עוזרת בהליך של המיון אבל האם באמת הפסיכומטרי הוא מנבא טוב ליכולת של סטודנט להצליח בלימודים האקדמיים. התשובה כאן אינה מוחלטת וקיימות דעות שונות בנושא, אבל אני משוכנע שישנם מקצועות שבהן הפסיכומטרי לא יכול להיות מנבא טוב. אתן לכם דוגמא: על מנת ללמוד פסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב בדרך כלל תצטרכו להיות בעלי ציון פסיכומטרי גבוה(תלוי גם בממוצע הבגרויות). הפסיכומטרי היא בחינה לוגית ואינה בודקת אינטליגנציה רגשית שהיא חשובה מאד לפסיכולוג. לכן למעשה אנחנו משתמשים במנבא לא מתאים למקצוע הלימוד. בנוסף גם כאשר המקצוע הוא ריאלי לא תמיד הבחינה מהווה מנבא טוב.
נעבור לשאלה השניה: האם הפסיכומטרי הוגן? כשהבחינה נערכה לראשונה לא היו שום קורסי עזר וקורסי הכנה והתלמידים היו מגיעים לבחינה ממקום שווה פחות או יותר. היום ישנה תעשיה שלמה של מכונים, קורסים וספרי לימוד שקשורים לבחינה. נוצרים הבדלים בין המכונים השונים ותלמיד שיש לו יותר אמצעים יכול לקבל קורס טוב יותר וציון יותר גבוה. ישנו מרוץ שמתנהל בין מכוני הפסיכומטרי והמרכז הארצי לבחינות( המרכז הארצי הוא שמחבר את בחינת הפסיכומטרי). האחרון מנסה כל הזמן לעשות את הבחינה יותר קשה ומקורית והמכונים מנסים לעקוב אחר צעדיו בעזרת מדריכים שהם שולחים לעשות את הבחינה ועסוקים בלזכור שאלות מתוכה. כל זה נעשה על חשבון התלמידים חסרי האמצעים שלא יכולים להשתמש בידע של המכונים.
האם יש פתרון אחר?
לא בכל העולם קיימת בחינה כמו הפסיכומטרי. ישנם מספר מוסדות לימוד מוכרים שמקבלים מספר גדול מאד של תלמידים לשנה ראשונה( לדוגמא לפי בגרויות) ואחרי השנה הראשונה עורכים מיון לפי הציונים במבחנים ובעבודות של הסטודנטים. קרוב לוודאי שהדבר מלחיץ את הסטודנטים אבל לפחות הם נמדדים לפי קריטריונים שקשורים במקצוע שלהם והמיון הוגן יותר. גם אם מחליטים שמשאירים את מבחן פסיכומטרי ניתן לעשות שינויים בבחינה ולהחליט שאין לה מבנה קבוע או צורת שאלות קבוע ולנטרל את הקורסים והמכונים על מנת שהבחינה תהיה שיוויונית יותר. בישראל של שנת 2010 הגיע הזמן לעשות שינוי ולעבור לשיטה חדשה יעילה יותר והוגנת יותר עבור התלמידים.
אם יש לכם פתרונות אחרים או אם אתם רוצים להביע את דעתכם בנושא אני מזמין אתכם להיכנס לאתר שלי: פסיכומטרי – כל המידע ולהגיב באחד מעמוד האתר.