אחד הדברים בוישנה חוסר הבנה מצדם של בעלי רכבים מתוצרתמיצובישי, שרוצים להכניס את רכבם לטיפול תקופתיבמוסך, הוא נושא הבלמים.
חלקםסבורשהטיפול בבלמים כלול בשגרת הטיפולים, ולפיכךיש לבצע אותו בכל15,000 או 30,000 ק"מ אולחילופין אחת לשנה. זוהי הנחה מוטעית, ולכןברורמדוע הם תוהים אומופתעים בכל פעם שהם שומעים כי עלות התיקון גבוהה יותרבאופן משמעותי מהצעת המחיר אותה קיבלו כשהכניסו אתהרכב לקבלת טיפולבמוסך.
הבלמים, או "הברקסים" בשמם הנפוץ יותר, הם רק חלק אחד ממערכתבלימה שלמה שמורכבתמחלקים נוספים כמו צינורות ונוזלים שתפקידם לבלום אתהרכב,ולהגדיל את הכוח שאנו מפעילים על הברקסים. במכוניות עכשוויות,מתוצרת מיצובישי ובכלל,יש עוד מערכות (אלקטרוניות)שמועילות לשמירה עליציבות הרכב ועל בטיחותהנוסעים בו בזמן הבלימה, וכמו כן מערכותממוחשבותשמשתמשות במערכת הבלמים דווקא בזמןנסיעה, במטרה לשמור על יציבותו שלהרכב.
כלהמערכות הנ"ל עוברות בדיקה בצורה סדירה בזמן שהמכונית נמצאתבמוסך לשם טיפול שוטף, ומחליפים את נוזלהבלמים כחלק מתכנית הטיפולים,ובאופן סדיר לפיהנחיות היצרן.
החלקים שבכוונתי להתמקד בהם הם דווקאאלו שיש להחליף אותם אך ורק כתוצאה ממצב הבלאי שלהם. לחלקים אלהקוראים"רפידות/דיסקיות בלם", והבלאי שלהם תלוי בצורה ישירה בכמות העבודה שהםמבצעים.הבלמים יעילים אםהבלאי שלהם סביר (ורק אם מערכת הבלמיםבכללותהתקינה), וברגע שאחוז הבלאי של הרפידות, המתבטא בעובי הדופןשלהן, מגיע ל70-80,כדאי להחליפן. אפשר לראותבבירור את רמת הבלאי אחרי פירוק שלגלגליהרכב.
ככל שלוחצים יותר על דוושת הבלם,הדיסקיות עובדות יותר,והבלאי שלהןמואץ. משמעות הדבר היא שככל שנאמץ דפוסינהיגה נכונים יותר,נבלום פחות,ועל ידי כך נפחית את בלאי הדיסקיות.שמירה של מרחק מספיקמהמכוניתשלפנינו, תחסוך את הצורך לבלוםבכל פעם שאותו רכב בולם. כשאנונדרשים לבצע בלימה בכל זאת, {עדיףמומלץ ללחוץ עלהדוושה לסירוגין ולהימנעמלחיצה אחתארוכה. במקרה של נסיעה בירידה ארוכה, ישלהשתדל שלא לבלוםבלימות ארוכות,אלא לאפשר למנוע לבלום את עצמו. ברכב אוטומט אפשר ליישםזאת בבלימה אחתשמורידה את המהירות למתאימה לנו. הגיר יוריד הילוךבהתאםוישאיר אותו כך, עד שנאיץ. ברכב עם גיר ידני, פשוט מאטים את הרכב ומורידיםהילוך.
יש להחליף את רפידותהבלם כשהן נעשות דקות. לרוב הנהג יוכללזהות זאת בהתבסס על רעש הדומהלחיכוך מתכתי שיגיע מאזור הגלגלים הקדמייםאו האחוריים. ברכב שמטופל באופןסדיר במוסך, אפשר לגלות זאת מבעודמועדבעת הבדיקה השגרתית כחלק מהטיפול או לפני הטסט השנתי.
חשובביותרלהחליף רפידות בלם בלויות בזמן (בחלק מהרכביםהבלמים האחוריים נקראים"נעלי בלם", אבל כל מה שצוין כאן תקף גם לגביהן), אחרת עלולים להיקלע למצבשבו יעילות הבלם תפגע, ועלולהלסכן חיים. מומלץ להרכיב רק רפידותמקוריות, ולא להסתפק ברפידות חליפיות שמחירן נמוך משמעותית, כיוון ויעילותןאינה בטוחה כשלאלה המקוריות, והבלאי שלהן מהיר הרבה יותר, כךשלרובהעלות הכספית המצטברת רק תהיה גבוהה יותר. בנוסף לכל זאת, עבודתן שלהרפידות החליפיות מלווה ברעשילוואי מיותרים.