בשנים האחרונות חלה מהפכה בתחום משחקים - ההבחנה בין משחקים פשוטים שנמצאים ברשת וזמינים בדפדפן או שניתן להתקין אותם מדיסק, לבין משחקים "כבדים" ורציניים - היטשטשה. בין שני הקצוות הללו נוספו משחקים חדשים, שמיועדים לכל האוכלוסייה. משחקים "רציניים" עדיין דורשים מחשב חזק או קונסולת משחק ייעודית והשחקנים יכולים להקדיש להם כמה שעות טובות בשבוע, אבל גם מחשב בסיסי עם דפדפן יכול להספיק.
מזדמן ואיכותי
פעם הסתפקנו ב"סוליטייר" שמגיע עם כל גרסה של חלונות או במשחקי שש-בש ודומיהם ברשת, אבל כיום יש תעשייה שלמה של משחקי דפדפן וז'אנר של משחקים מזדמנים (או ?.(Games Casual? כמה מהשחקניות הבולטות הפועלות בתחום הן חברות ישראליות, כמו אוברון ונט-גיימז.
אחת הסיבות לפריחת המשחקים האלה היא כלכלית-עסקית. "פיתוח של משחק לקונסולות דורש זמן רב והשקעה שיכולה להגיע לעשרות מיליוני דולרים. לעומת זאת, פיתוח של משחק קז'ואל יכול לעלות כמה עשרות אלפי דולרים בלבד?,"? מסביר גיא בן-דב, יו"ר איגוד חברות המשחקים ?.GameIS? בן-דב מארגן את כנס ?,GameIS? שיתקיים במסגרת כנס
איגוד האינטרנט הישראלי בתחילת מארס, והוא גם מנהל ההפצה של ?,Shidonni? עולם וירטואלי המבוסס על יצירתיות של ילדים.
בן-דב טוען שהצלחת הז'אנר היא שהביאה להשקת קונסולת Wii של נינטנדו?":?זאת קונסולת משחק שפונה לקהל הרחב וגם המשחקים לא מיועדים רק לגיימרים?."? גם המעבר לחיבור בפס רחב, יחסית, תרם למשחקים: "פעם הורדה של משחק בגודל כמה מגה-בייטים בודדים הייתה סיפור. היום אין בעיה לטעון כמעט מיד משחק כזה בדפדפן ולהתחיל לשחק?,"? הוא מסביר.
פערי ההשקעה בין המשחקים השונים לא חייבים להתבטא בתוצאה הסופית - משחק קז'ואל, המגיע בדפדפן או כזה שרוכשים בחנות בדיסק, עדיין יכול להיראות טוב ולהיות אטרקטיבי למיליוני צרכנים.
פרסום על הדרך
תעשיית משחקי הקז'ואל משתמשת באינטרנט בתור כלי הפצה עיקרי. כך, מציעים המפתחים לגיימרים לנסות את המשחק לפני שהם קונים אותו, אם כי שלב הניסיון מוגבל בדרך כלל לשלב אחד, לשלבים בודדים או לפרק זמן מסוים. יש פורטלים ענקיים של משחקים ברשת שמציעים לגולשים לשחק ללא תשלום, כשהמימון מגיע מפרסומות שמוצגות לצד המשחקים. פורטלים אחרים מציעים מגוון גדול של משחקים תמורת דמי מנוי חודשיים. אפשרות אחרת היא רמת משחק בסיסית בחינם, כשהשחקנים יכולים לרכוש שדרוגים שונים: חפצים לדמויות שלהם, שדרוג לחשבון המשתמש שלהם שיציג סטטיסטיקות שונות ועוד, ויש גם פרסום בתוך המשחק עצמו.
המשחקים משתלבים בכמה פעילויות שונות: בפורטלי משחקים ייעודיים, בתור חלק מאתרי תוכן שונים, בטלפונים הסלולריים וגם בערוצי טלוויזיה אינטראקטיביים.
גם חברות מסחריות משלבות משחקים בקמפיין הפרסומי שלהן: הגולשים מוזמנים ליהנות מהמשחק ועל הדרך נחשפים למוצר. כך, למשל, אסם הוציאה כמה משחקים בכיכובו של תינוק הבמבה, ואילו בזק בינלאומי הציגה משחק בלשי שבמסגרתו הוזמנו הגולשים לגלות מי ירה בתוכי, המפרסם את החברה.
"לדעתי, התעשייה התפתחה בזכות האינטרנט והיכולת להביא משחקים לקהל הרחב?,"? אומר דודי פלס, מנכ"ל חברת קוויז ארט, שמפתחת פלטפורמה להקמת ולתפעול אתרי משחקים. "ברגע שהתחילו לשחק דרך הרשת נוצרו מודלים עסקיים שבעזרתם אפשר להרוויח וזה הביא לפריחה של התחום?."?
הלקוחות מוכנים לשלם
פלס ובן-דב מסבירים כי בכל אחד מהמודלים העסקיים יש מספיק לקוחות משלמים שמאפשרים את קיום התעשייה. "אם גוגל עושה כל-כך הרבה כסף מפרסום לצד החיפוש, אפשר להצליח גם מפרסום לצד משחקים?,"? אומר פלס. "פעם לא היה תקציב לפיתוח של משחקי קז'ואל, היום יש משחקים שמגיעים לתקציבים של מאות אלפי דולרים?."? ליגה משלהן
פלס טוען שקשה לסמן קו ברור שמבדיל בין משחקי קז'ואל לבין המשחקים המסורתיים יותר: יש משחקי דפדפן או משחקי רשת שדורשים זמן והשקעה, ויש משחקים לקונסולות או למחשבים שהם "מזדמנים" יותר ולא מתמשכים. בדרך כלל שחקני קז'ואל מקדישים פחות זמן לכל משחק וגיימרים כבדים יכולים לשבת כמה שעות רצופות בכל סבב של משחק.
למה? סקר שערך איגוד משחקי הקז'ואל העולמי ב?2007-? מציע הסבר אפשרי: שחקני קז'ואל מחפשים כיף, בריחה קצרה מהמציאות והירגעות. לעומתם, גיימרים של ממש
מחפשים ריגושים ואת האדרנלין שנלווה לעניין.
משחקי קז'ואל פונים לקהל שלא התחבר לז'אנרים הישנים יותר. חלק מהמשחקים מתמקדים במשימות ניהול זמן שונות, כמו "דיינר דש?,"? שבו מפעיל השחקן מלצרית שצריכה להתמודד עם לקוחות תובעניים במסעדה, וגם המשחקים לילדים שודרגו ומציעים עולם וירטואלי שלם, כמו אקולוקו הישראלי.
בניגוד לדימוי הרווח של הגיימרים, מרבית השחקנים במשחקי קז'ואל הן שחקניות. נתוני איגוד משחקי הקז'ואל מראים כי ?51%? מהשחקנים הם נשים ואילו שי גיסין, מנהל אגף התוכן של אורנג?,'? מספר כי ?76%? מכלל הגולשים באזור המשחקים של אתר אורנג' טיים הן נשים. מסקר שפירסם לאחרונה משרד החינוך עולה כי ?77%? מהילדים משחקים ברשת, אבל הנתונים של אורנג' מראים כי רוב הגולשים באתר החברה הם בני 25 ומעלה, וחלקם גם מעל גיל ?.40?
גיסין מגלה כי במשחקים המיועדים למכשירי הסלולר יש רוב לגברים וייצוג גדול יותר לצעירים, כיוון שמדובר בדרך כלל במשחקי פעולה וספורט, בגרסאות סלולריות של משחקים מוכרים כמו פיפ"א. גם הוא מסכים כי משחקי קז'ואל פונים יותר לנשים מפני ש"בדרך כלל צריך להפעיל בהם יותר חשיבה, ולבצע כמה פעולות במקביל" - כישורים שנשים, לפי הדעה הרווחת, מצטיינות בהם יותר מאשר גברים.
הניקוד נשמר
לא רק אורנג' בעסקי המשחקים. גם חברות הסלולר האחרות מציעות משחקים להורדה לטלפונים הסלולריים. גם בזק השיקה לאחרונה מחדש אתר משחקים שבו היא מציעה הן משחקים כבדים לגיימרים והן משחקי קז'ואל. המשתמשים יכולים לקנות חבילות משחקים המיועדות להורדה לסלולר, או לשלם עבור מנוי חודשי לאתר ולשחק ללא הגבלה של כמות המשחקים.
אבל למה שמישהו ישלם עבור המשחקים באתר אורנג' או באתרים מתחרים, אם אפשר לשחק בחינם בעשרות אתרים אחרים? "אצלנו אפשר תמיד לשמור את הניקוד ולחזור אל אותה נקודה שבה עזבת את המשחק?,"? מסביר גיסין. "זה יתרון משמעותי לשחקנים שמתקדמים ומגיעים לרמות גבוהות יותר. בנוסף, אנחנו עובדים עם חברת אוברון, אחת המובילות בתחום, ומציעים משחקים איכותיים?."?
כולם מסכימים כי המשחקים המזדמנים לא פוגעים בתעשיית המשחקים לגיימרים, שכן מדובר בז'אנרים נפרדים שפונים לאוכלוסיות שונות?".?במידה מסוימת דווקא עכשיו מתחיל להיווצר בארץ שוק רציני יותר של משחקים - עד עכשיו התעסקו בתחום בעיקר משוגעים לדבר ורבים העתיקו משחקים?,"? אומר פלס. כיום כאמור אפשר לשחק במחירים נוחים יותר או בחינם ואין צורך לשדרג את המחשב. ומכיוון שגם יצרניות המשחקים מרוויחות מהחשיפה ומהפרסומות הנלוות - הרי שמדובר כאן במשחק שכולם מרוויחים ממנו.