מה מד מדי עבודה?
בשנים עברו, הייתה במקומות רבים חלוקה מאוד ברורה בין האופן בו התלבש עובד בזמנו הפרטי ובין האופן בו התלבש בזמן העבודה. הסיבות לשימוש במגוון בגדי עבודה הן רבות, וכך גם יתרונותיהם. בשנות התשעים ובראשית המאה ה-21 חלה ירידה במגמת השימוש במדים ובבגדי עבודה, כאשר כל אחד מבקש להציג בגאון את ייחודיותו גם במסגרת העבודה. כנראה כחלק מאותה המגמה, גם בתי ספר רבים ביטלו את התלבושת האחידה. עם זאת, לאחר מספר שנים ניסיוניות שכאלה, נצפית מגמה של חזרה לשימוש בבגדי עבודה – ובגדול. מה הסיבות לכך, למה טובים בגדי עבודה וכיצד מודדים את מידת יעילותם? על כך ועוד לפניכם.
התאמה אידיאלית לאופי העבודה ולדרישותיה
מדי עבודה מותאמים לסוג העבודה, בין אם המדובר במדי דיילים ודיילות, ביגוד מסוג סרבל עבודה או בכל סוג אחר של מדי עבודה לתעשייה. מסיבה זו, מקצועות רבים מיוצגים על ידי בגדי העבודה שלהם. בגדי עבודה, כשמם הם – הם מיועדים לעבודה: אם דרושים בגדים המאפשרים יכולת תנועה רבה במיוחד, אם דרושים בגדים המספקים מיגון הולם, אם דרושים בגדים ייצוגיים ואסתטיים ואם דרושות כל תכונות אלה יחדיו – הרי שכל צרכים אלה מגולמים ובאים לידי ביטוי בתכנון ובעיצוב של בגדי העבודה.
פני העובד הם פני הארגון אותו הוא מייצג
אז נכון שאין מסתכלים בקנקן וגו', ובכל זאת, האופן בו אנו נראים משפיע רבות על האופן בו מקבלים אותנו, ואף על הדימוי העצמי שלנו והאופן בו אנו רואים את עצמנו. לכן, עובד אשר נראה מרושל, לא מצויד בהתאם לסוג העבודה, או פשוט... לא במיטבו מספק רושם לא טוב, אשר יכול להשפיע על האופן בו הארגון מתקבל בקרב ציבור הלקוחות. ארגונים רבים עושים את הטעות של להשקיע במסעות פרסום, במוצרי קידום ובאפיקים דומים, אך נכשלים ברגע האמת – במפגש שבין נציגי החברה ובין לקוחות הקצה שלה. ייאמר זאת כאן ועכשיו: הלקוח לא טיפש! מחקרים כבר העידו כי פרק הזמן אשר לוקח ללקוח פוטנציאלי לגבש דעה הוא שניות ספורות. מדים זולים נראים ומשפיעים, גם אם בצורה לא מודעת, על הלקוח ועל מידת הפתיחות שלו למוצר או לשירות אותם ברצונך לשווק.
אולם בגדי עבודה ומדים חשובים לא רק עבור התקשורת החוץ ארגונית. כאמור, יש להם השפעה גם על האופן בו העובדים והעובדות רואים את עצמם, מעריכים את עצמם ושופטים את מידת חשיבותם לארגון. כאשר עובד נאלץ ללבוד מדים זולים, באיכות ירודה, אשר גורמים לו להיראות לא אסתטי ויכולים אפילו לגרום לתחושת השפלה, לדבר השפעה על תחושותיו ועל תפוקתו של העובד. במקרים בהם מדובר בעובד אשר אמור לבוא בהתקשרות ישירה עם לקוחות, הדבר יכול לעקב אותו מלפנות ללקוחות, או להשפיע על האופן בו יעשה זאת, לרעה. לעומת זאת, כאשר העובד לבוש בבגדי עבודה איכותיים ונאים, לדבר השפעה חיובית על הדימוי העצמי של העובד, על מידת הגאווה שלו במקום עבודתו ולבסוף אף על שביעות הרצון שלו במקום העבודה ועל אופי עבודתו. מגמה זו, באה לידי ביטוי גם כאשר מדובר בעובדים אשר אינם באים במגע ישיר עם לקוחות. הדימוי העצמי של העובדים משפיע גם על האופן בו הם מדברים בטלפון, מתכתבים וכן הלאה. למותר לציין שלדבר השפעה גם על האופן בו הלקוח מקבל את הארגון, מוצריו ושירותיו.
גיבוש ולכידות
אחת הסיבות לכך שמדי עבודה ובגדי עבודה איבדו מן הפופולאריות שלהם בעשור הקודם, הייתה הנטייה לאינדיווידואליות קיצונית. כל אחד ואחת רצו להביע את ה"אני הייחודי" שלהם בכל זמן נתון, וכך גם בזמן העבודה. מילים כמו "גיבוש", "לכידות" או אפילו "נאמנות" גרמו לרבים לנוע באי-נוחות. אין ספק, עם זאת, שישנם זמנים בהם אינדיווידואליות היא תכונה מבורכת, וזמנים אחרים, בהם הגשמת המטרה דורשת לא פחות מלכידות ועבודת צוות מגובשת היטב.
בגדי עבודה או מדי עבודה מסייעים ליצירת תחושת אחווה ולכידות בין העובדים השונים. כאשר כולם לבושים באותם הבגדים, אין הבדלים באמצעים, בחוש האופנתי וכן הלאה – כולם עובדים ביחד להגשמת היעדים הקבוצתיים והארגוניים. דוגמה טובה לכך ניתן לשאול דווקא מן הספורט: לא לחינם קבוצות שונות בענפי ספורט תחרותי דואגים ליצור מדים אישיים לכל קבוצה. אין זאת רק כי מדים מאפשרים להבדיל בין הקבוצות השונות – המדים הקבוצתיים הופכים לחלק אינטגרלי מן הזהות של חברי הקבוצה ולנדבך בלתי נפרד מן האתוס הקבוצתי.
לסיכום
בגדי עבודה הם בעלי ערך רב מכל בחינה: פונקציונאלית, תדמיתית ורגשית. עם זאת, על מנת ליהנות מן היתרונות הרבים המגולמים במדי עבודה, עליהם להיות מתוכננים בקפידה, מעוצבים היטב ועשויים על הצד הטוב ביותר. בגדי עבודה לא איכותיים, לא זו בלבד שיכולים לא לעזור, אלא שביכולתם אף להסב נזק לארגון. מדי עבודה איכותיים, יכולים להשיב את עלותם עשרת מונים ולהצעיד את הארגון אל האלף החדש ואל ההצלחה בשוק התחרותי. אגב, למי שעובד בתחום הכושר ולא אוהב להיות רשמי, הרי שהרוויח מכל הכיוונים, מפני שהמדים שלו הם בגדי ספורט ובכך תפסנו שני ציפורים במכה אחת!