חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שיווק בהייטק – ללמוד בשפה שלנו

מאת: אביחיעסקים - כללי13/09/20101419 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

האם בכלל אפשר ללמד שיווק?

ודאי שכן, יאמרו כולם. המאה העשרים הביאה איתה את ההכרה ששיווק הוא מקצוע עם דיסציפלינה, תהליכים, ואיננו אמנות שאיננה ניתנת להגדרה ולמדידה. מיליוני ספרים ותארים קיימים בעולם שכולם מלמדים מהו שיווק וכיצד לשווק, כחלק מתוכנית MBA או כל תוכנית אחרת.

ובכל זאת לנו, לאנשי השיווק בתחום ההייטק, סמנכ"לי שיווק, מנהלי מוצר, מנהלי מרקום – יש תחושה חדשה שכל אותם ספרים ומאמרים ותוכניות לימודים – כל אלה אינם נוגעים לנו. לא מבינים אותנו. לא מדברים בשפתינו – אצלנו זה שונה. שאם לא כן – מדוע בכל התוכניות והקורסים באלה אנחנו לא שומעים מונחים כגון "roadmap" או "MRD/PRD", "מרקום"; מדוע אנחנו לא מוצאים התייחסות לארגון ניהול מוצר והיחס שלו ל R&Dולמכירות? להבדל בין inbound ו outbound?

אכן יש כאן מצב מעניין – הבסיס התיאורטי והאקדמי של השיווק לא התקדם מספיק כדי להכיל את הפרקטיקה של אחד המגזרים החשובים (במיוחד בישראל) – תעשיית ההיטק – התעשייה שמפתחת טכנולוגיה, אורזת אותה כמוצר ו/או כשירות ומייצאת אותה על פי רוב לארגונים גדולים בכל העולם. ומצד שני – ארגון יפסיד הרבה מאוד כסף ואנרגיה אם ינסה להמציא בכל פעם תהליכי שיווק חדשים כדי לתמוך בפעילות העסקית שלו.

בהייטק יש שוני מהותי שדורש דיסציפלינת שיווק שונה מזו שאנו לומדים באוניברסיטה. ניתן לטעון כי התיאוריה של השיווק הנלמדת באוניברסיטאות מתאימה מאוד לעולם של C2B – Business to Consumer – כלומר עולם של מוצרי צריכה הנמכרים לצרכן הסופי (כמו שמפו שוקולד ומכוניות) ופחות לעולם B2B ( (Business to Businessשבו הארגון מוכר לשוק יותר מצומצם שכולל סוג מסוים של ארגונים (אשר הם בתורם מוכרים מוצר לצרכן הסופי). רוב תעשיית ההיטק בארץ נמצאת בצד ה B2B של המפה כאשר הם מוכרים טכנולוגיה לארגוני תקשורת למשל (למשל חברות המייצרות communication equipment או communication softwareומוכרות לדוגמא למפעילים סלולאריים) או לבנקים או מגזרים אחרים(למשל חברות שמייצרות Enterprise software).

בנוסף, רוב דיסציפלינות השיווק הנלמדות באוניברסיטאות ובקורסים מתייחסות לעולם של מוצרי מדף – סכיני גילוח, מילקי, ארונות מטבח – ופחות בעולם של נתינת שירותים – פרויקטים, ייעוץ, הדרכה. עולם ההייטק הישראלי ברובו לא נמצא במקום של מוצרי מדף "טהורים". גם החברות שמייצרות מוצר (או מאמינות שהן מייצרות מוצר) לרוב מספקות יחד עם המוצר שירותי התאמה, אינטגרציה ושירותי פרויקט. לצדדים האלה חייבת להיות תמיכה בתהליכי השיווק.

כמובן שיש כאן הרבה הכללות – ודאי שיש התייחסות בתיאוריה השיווקית גם לצדדים שאינם C2B ואינם מוצר טהור – אולם התייחסויות לא מספיקות ולא זמינות. וודאי שיש חברות ישראליות שאינן B2B ואולי כן מספקות מוצר מדף – אולם אלה הן מיעוט. ובנוסף – ישנה שפה שנובעת מהעיסוק בטכנולוגיה של חומרה ותוכנה – וגם לשפה הזו צריכה להיות תמיכה בדיסציפלינות השיווקיות.

אז מה עושים? אסור לאנשי שיווק ומנהלי מוצר לוותר על הצורך לפיתוח מקצועי והם חייבים ללמוד מהניסיון העצום שנצבר הארץ התחום שיווק בהייטק; אולם כשהם בוחרים תוכנית לימודים הם צריכים לבחור אחת כזו שנותנת מענה לצרכים הספציפיים שלהם; שמשתמשת בשפה שלהם, שפה הכוללת מילים כגון הנדסת מערכת, איפיון מפורט של מוצר, SOW (statement of work) מול לקוח; הגדרת תכולה של גרסה, גרסה מאגורית ומינורית; תערוכה, ביתן, ברושורים, פרזנטציות , Demo, POC(Proof of Concept); outbound ו inbound וכן הלאה. סטארויז'ן וחברות אחרות החלו לאסוף אנשי מקצוע מנוסים מאוד ולארגן תהליכים ודיסציפלינות המסתמכות על תיאוריות שיווקיות וותיקות אולם בונות נדבך המתאים ספציפית להייטק הישראלי. אחד התחומים שמאוד ייחודי לסביבת ההיטק הוא ניהול מוצר.

מנהל מוצר בהייטק הוא למעשה אדם אינטרדיסציפלינרי שמאגד בתוכו הרבה מהפעילויות הייחודיות של הייטק – עבודה צול גוף פיתוח טכנולוגיה, עבודה מול גוף מכירות שמוכר למעט לקוחות גדולים, עבודה על תהליכי שיווק שיש בהם הרבה עבודת "המשגה" ("קונספטואליזציה" של מושגים טכנולוגיים מופשטים (למשל למצב מוצר כפלטפורמה ומודולים). קורס ניהול מוצר הוא דוגמא להדרכה בעלת חשיבות קריטית – אולם כזו שחשוב שתהיה מותאמת בצורה מקסימאלית לסביבת הייטק אז האם אפשר ללמוד שיווק? וודאי. והאם אפשר ללמוד שיווק הייטק? אפשר וצריך – אולם יש לבחור את התוכנית שתלמד אותנו, אנשי ההייטק הישראלי – בשפה שלנו.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אביחי לוי הוא שותף מייסד בחברת סטארויז'ן העוסקת הייעוץ ובהדרכה בתחומים העיסקיים של הטכנולוגיה. אביחי הינו אחד מחלוצי השיווק הטכנולוגי בישראל והוא פעיל בעולם הטכנולוגיה בארץ מאז 1984. אביחי הינו ממיסדיי חברת טי טי איי טלקום (1992) וסמנכל שיווק ופיתוח עסקי שם; כמו כן היה מנכל חברת טארגטייז וסמנכל שיווק של חברת מוביקסל

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אביחי

מאמרים נוספים בנושא עסקים - כללי

מאת: ישראל רף עסקים - כללי16/07/232170 צפיות
מתנות לראש השנה, עציצים ממותגים, שיבטיחו לך הצלחה עסקית כל השנה. המטרה של כל עסק, למצוא מתנה לראש השנה שתשלב את הרצון לשמח את העובדים והלקוחות שתקדם את העסק עם תוצאות מעולות לטווח ארוך, וזאת בהשקעה כספית קטנה יחסית. עציץ ממותג עם הלוגו והמסר שלכם, משפט קצר או מוטו המאפיין את העסק, זו דרך מצוינת להעניק תשומת לב – לעובדים וללקוחות כאחד. נשמח לעזור ישראל רף 052-2978583

מאת: ישראל רף עסקים - כללי13/12/223109 צפיות
סרטון מתנות ממותגות לטו בשבט ברוח החג עם מסר אישי ממותג מתנות לטו בשבט ברוח החג עם מסר אישי ממותג, מתנה שמרחיבה את הלב ומעלה חיוך תיצור אווירה נפלאה לשמירה על הקשר עם הלקוחות, צוות העובדים, הספקים, ונותני השירות. מתנה שתשדרג את היחסים שלכם עם הלקוחות והעובדים לאורך כל השנה יש דרך לעזור לכם להשיג את המטרה הזו! נשמח לעזור ישראל רף 052-2978583

מאת: בנימין קלינגרעסקים - כללי12/10/222046 צפיות
1. מהו תכנון? בכל מקום בו אנו נמצאים, אנו משתמשים במרחב בדרכים שונות. על מנת להבטיח ניצול יעיל של המרחב, יש צורך לתאם בין מגוון השימושים המתקיימים בו, ולדאוג לתשתיות כמו תחבורה, מים, חשמל ועוד. לשם כך מתקיים הליך התכנון ברמות שונות, מתכנון נקודתי ועד תכנון כלל ארצי. הליך זה קובע כיצד ישתלבו השימושים השונים, הלכה למעשה, ונותן מענה לשאלות כגון היכן וכמה ניתן לבנות במרחב נתון, מה נחוץ לשם אישור הבנייה וכיצד ניתן לספק את הצרכים של המשתמשים. בסופו של הליך התכנון מתקבלת תכנית, המורכבת בעיקרה מתשריט (מפה המבטאת באופן גרפי את הוראות התכנית הנוגעת למרחב גאוגרפי נתון), תקנון (הוראות בכתב הקובעות מה מותר ומה אסור לבנות על הקרקע שבתכנית, כיצד לבנות ולאיזה מטרות) ומסמכים נוספים בהתאם לצורך.

מאת: בנימין קלינגרעסקים - כללי30/05/222050 צפיות
הריני להעלות בפניכם נוהל עבודה, לדיון בהתנגדויות בפני הוועדה המקומית לבקשות להיתרי בניה ולתכניות בנין עיר. נוהל העבודה יועלה לאתר האינטרנט ההנדסי של הוועדה המקומית לתכנון ולבניה. הנכם מתבקשים לפעול מעתה ואילך בהתאם להנחיות המפורטות בנוהל העבודה. הנוהל נערך בהיוועצות עם היועץ המשפטי ומושתת על ההוראות הקבועות בחוק התכנון והבניה התשכ״ה 1965( כהגדרתו בנוהל – חוק התכנון והבניה( ועל הקבוע בתקנות התכנון והבנייה )רישוי בנייה(, תשע״ו 2016( כהגדרתן בנוהל – תקנות רישוי בניה(.

מאת: ישראל רף עסקים - כללי26/05/222226 צפיות
כל בעל עסק מכיר את החשיבות של תהליך ה"מיתוג" בקרב קהל הלקוחות הקיים, הלקוחות הפוטנציאליים והקולגות העסקיים השונים. לצד עטים, מחברות ומוצרים שאנו רגילים לקבל מתנות בכנסים, יש את בעלי העסקים שמעניקים מתנות מוצרי פרסום שאנשים באמת שומרים אותן… עציצים ממותגים עם מסר אישי נשמח לעזור ישראל רף 052-2978583

מאת: ישראל רף עסקים - כללי01/05/222120 צפיות
נטוורקינג הוא אחד הכלים החזקים ביותר בעולם הפרסום ובאירועים עסקיים. מהו המוצר הפרסומי היעיל ביותר עבורך שיבדל אותך משאר המשתתפים ויקנה לך יתרון משמעותי לטווח ארוך. מסר אישי או עסקי ממותג בעציץ – המוצר הפרסומי הטוב ביותר לאירועים עסקיים לקבלת תוצאה עסקית מעולה. אשמח לעזור ישראל רף 052-2978583

מאת: אופירעסקים - כללי28/02/221658 צפיות
נושא הסמכת iso מאז ומתמיד היה נושא רגיש לבעלי עסקים ומותגים שגורר לאחרי כן כאב ראש, לחץ וחרדה. הסיבה לכך היא כי לא כולם באמת יודעים מה צריך על מנת להגיע להסמכה המושלמת, ואין כאן מורכבות כבדה מדי, בעיקר כאשר מלווים אתכם אנשי המקצוע הטובים ביותר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica