חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

כלי הניהול הבסיסיים לעסק (א)

מאת: עוזי פלגניהול01/09/20101047 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בכדי לנהל ולשלוט בעסק באפן מקצועי ולא אינטואיטיבי נדרשים כשורי ניהול מתאימים, אבל זה לא מספיק, נדרש ארגז כלים המכיל כלי ניהול בסיסיים, כלי הניהול מורכבים מכלי ניווט, כלי מדידה ובקרה, חלק מהכלים מורכב יותר לשימוש וחלק מהכלים פשוט יותר, בכדי למקסם את כישורי הניהול המנהל נדרש להכיר את הכלים ולהבין למה הם משמשים, כיצד נוצרו ומתי עליו להשתמש בכל כלי, להבין  את משמעות התוצאות ולבצע פעילות נדרשת בהתאם,המאמר יציג תמצית של כלי הבסיס הנדרשים.

תחזית מכירות לשנה

תחזית המכירות אמורה לבטא את המדיניות העסקית של העסק, תחזית המכירות מתייחסת לתמהיל המוצרים, מחירי המחרה של המוצרים ולכמויות המכירה הצפויות של כל מוצר.תחזית המכירות כוללת: הזמנות ביד, הזמנות צפויות (הזמנות שעדיין לא הגיעו אך הסבירות לקבלן גבוהה מאד), הזמנות חזויות (הערכות המבוססות באופן סביר על מצב השוק ומכירות בתקופות קודמות).

התחזית ממוינת לפי סוגי מוצרים וכמויות.

הנתונים הנגזרים מתחזית המכירות מאפשרים התארגנות תפעולית ולוגיסטית של שעות עבודה(כ"א דרוש),  שעות מכונה (עומס מכונות), מקורות רכש, (מקומי או/ו יבוא) , שטחי אחסון נדרשים, צרכי שינוע  ותקשורת ועוד.

תזרים מזומנים חזוי (תזרים "החמצן והחנקן" של העסק)

תזרים המזומנים החזוי נדרש בכדי לספק מידע מתי צפוי העסק להיקלע למחסור במזומנים או לעודף מזומנים,  התזרים משלב על ציר זמן הקלנדרי את תקבולים (בגין מכירות והכנסות נוספות) ואת התשלומים בפועל (בגין הוצאות ), התזרים החזוי מאפשר לעסק להתארגן בזמן לגיוס מזומנים או להשקעת עודפי מזומנים, ציר הזמן הקלנדרי הוא לרוב ברמה רבעונית.

תזרים המזומנים החזוי נגזר מתקציב המכירות, ומתקציבי וההוצאות בנקודות על ציר זמן קלנדרי, ההפרש בין התקבולים והתשלומים מבטא את חוסר או עודף המזומן בעסק בנקודת הזמן הנבדק.

נקודת איזון

כלי זה הוא אחד הכלים החשובים והבסיסיים הנדרשים, בכל עסק בכל תחום ובכל היקף פעילות

נקודת האיזון היא, רמת המכירות אשר בה ההוצאות שוות להכנסות כלומר אין רווח ואין הפסד.

בנקודת האיזון סה"כ התרומה המתקבלת, זהה לסה"כ ההוצאות הקבועות והעקיפות בעסק.

בכדי לחשב את נקודת האיזון נדרש לדעת: את התרומה ואת שעור התרומה למוצר, כמו כן נדרש לדעת את סה"כ ההוצאות הקבועות והעקיפות לתקופת הזמן אשר לגביה בודקים את נקודת האיזון .

התרומה למוצר הינה ,ההפרש בין מחיר המכירה של המוצר, לעלות הישירה המשתנה של המוצר.

שעור התרומה הוא היחס בין התרומה למחיר המכירה, ככל שיחס זה גבוה יותר משמעותו נקודת איזון נמוכה יותר.

מאחר וההוצאות הקבועות לא משתנות ותמהיל המכירות מורכב ממוצרים בעלי מחירים שונים ועלויות משתנות שונות, הרי שבכל תמהיל מכירות כאשר ישתנה יחס המוצרים בתמהיל יתקבלו נקודות איזון שונות, (ככל שהתמהיל יכלול מוצרים בעלי שעור תרומה גבוה יותר,  נקודת האיזון של העסק תהייה נמוכה יותר).

לקבלת נקודת איזון בכסף  של מוצר אחד מחלקים את ההוצאות הקבועות בשיעור התרומה של המוצר.

 לקבלת נקודת איזון של מוצר אחיד ביחידות מוצר או תפוקה כגון:טון,מ"ר,ליטרים , מחלקים את ההוצאות הקבועות בתרומה ליחידת מוצר/תפוקה, בכדי לקבל את סכום המכירה בנקודת האיזון יש לכפול את הכמות במחיר המכירה ליחידת מוצר/תפוקה.

כאשר תמהיל המוצרים מורכב מסוגי מוצרים שונים ובהנחה שההוצאות הקבועות זהות לכל סוג מוצר, מחשבים תרומה משוקללת ושעור תרומה משוקלל בהתאם ליחס בין הכמויות בתמהיל  ומחשבים בהתאם .

הבנת התנהגות הגורמים המשפיעים על נקודת האיזון ויכולת השליטה על גורמים אלה, מאפשרת להנהלה לקבל החלטות על תמהילי מכירה רצויים ומועדפים לחברה, ניתן לבצע בדיקת תרחישים של שינויי מחיר למוצר ושינויי עלות משתנה למוצר ומידת השפעתם על התרומה ושעור התרומה וכפועל יוצא על היקף המכירות, כמו כן ניתן לחשב את המכירות כולל רווח מבוקש.

יתכנו מצבים שהיקף המכירות הנדרש בנקודת האיזון כולל רווח לשוק מסוים איננו ניתן להשגה בשל גודל השוק שאליו משווק המוצר, במצב כזה צריך לבדוק מלמעלה למטה, כלומר אם נפח המכירה מוגבל, יש לבדוק  כיצד מורידים את מחיר המכירה ו/או את העלות המשתנה, או לבחון אולי לבצע קיטון בהוצאות הקבועות, זאת במידה ולעסק יש רק שוק אחד.

במידה והעסק מוכר לשוק אחד מספר מוצרים נדרש כמובן בשלב הראשון לבדוק את תמהיל המוצרים ולבדוק אם ניתן לשנות את תמהיל המכירות.

במצב של אין ברירה נדרש לבדוק שנית את הרכב ההוצאות הקבועות והעקיפות ואולי שם לבצע קיטון ובצורה זו להתגבר על מגבלת הכמות של השוק, פעולה כזו עשויה לאפשר למכור כמות שתקלט בשוק, בלא לפגוע בתרומה ליחידת מוצר.

הפער בין היקף  המכירות הגבוה מנקודת האיזון הינו למעשה תרומה עודפת או רווח או "מרווח הביטחון".

דו"ח רווח והפסד

דו"ח רווח והפסד של עסק הוא דו"ח חשוב ביותר מכיוון שהוא מהווה דו"ח תוצאתי לתקופה, הדו"ח כולל את כל פעילות העסק בין שתי נקודות זמן מתאריך עד תאריך, השורה התחתונה היא הסעיף הבולט והוא מבטא רווח או הפסד לתקופה.

למרות שהשורה התחתונה היא החשובה, חשוב לא פחות איך הושגה "השורה התחתונה",  נהוג להשוות את התוצאות בדו"ח (לתקציב אם יש כזה בעסק) ואז ניתן לבדוק סטיות בין הבצוע לתכנון, נהוג להשוות  לתקופות מקבילות ואז ניתן לזהות מגמות או שינויים בסעיפים אשר מרכיבים את הדו"ח,  חשוב לדעת אם הרווח גדל או נשמר כתוצאה מגידול במכירות,ואולי קיטון בהוצאות,  האם המכירות היו עקביות במהלך התקופה או שעסקה אחת גדולה הפכה הפסד נגרר לרווח. האם כל ההכנסות מקורן במכירות, אולי הכנסה חד פעמית שאיננה מבטאת את הפעילות השוטפת של העסק, ישנן הרבה שאלות שהאת התשובות ניתן לקבל מעיון בדו"ח ובנספחיו.

 

כל הזכויות שמורות לעוזי פלג ( UP יזמות ניהול בע"מ)

 אין לעשות כל שימוש בכל מדיה שהיא בחומר הכתוב ללא אישור בכתב מהמחבר

                                                          www.uzip.co.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עוזי פלג יועץ לניהול עסקי וכלכלת משפחה

מנכ"ל לשעבק בחברות עסקיות

חונך עסקי מוסמך  המעוף משרד הכלכלה

יועץ מוסמך בינלאומי CMC

חבר בלשכת היועצים העסקיים בישראל.

UP ייעוץ ונהול-פתרונות לנהול עסק

0526969240 נייד

דוא"ל : peleguzi@012.net.il

אתר חברה: WWW.UZIP.CO.IL

אתר  "זהירוני" המדריך להקניית ערכים לילדים מהגיל הרך דרך גיבור תרבות  www.pelegbooks.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עוזי פלג

מאת: עוזי פלגהלוואות30/05/202624 צפיות
חלק גדול של בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, רואים בבנק את אחד הגורמים העיקריים האחראיים לקשיים הפיננסיים של העסק. בעלי העסקים האלה סבורים שהבנק צריך לעזור לעסק וללכת לקראתו. האם טענתם מוצדקת? ננסה לבדוק זאת בשורות הבאות

מאת: עוזי פלגמכירות30/05/202755 צפיות
התשובה לשאלה מי הלקוח שלי?, מתחילה בשאלה מקדימה לאיזה צורך אני מספק פתרון ?. הבנת הצורך, מאפשרת זיהוי ראשוני של סוגי הלקוחות הנדרשים לצורך ואת גודל השוק הפוטנציאלי. אבל לפני פילוח השוק וזיהוי מי זה הלקוח הפוטנציאלי ובהמשך מי הלקוח הממוקד קרי "הפרסונה" אליה העסק יכוון. כדאי להבין מי הוא לקוח ומי הגורמים המעורבים "בשרשרת הקנייה" ומידת השפעתם על תהליך הקנייה.

מאת: עוזי פלגמכירות26/05/202555 צפיות
ניהול תהליך מכירה יעיל הוא מהלך נחוץ וחיוני בכל פעילות עסקית, בנושא פורסמו מאמרים רבים והנושא הוצג והודגש באופנים שונים, במאמר הזה הועלו נקודות שונות כולל טיפים, המתייחסים לניהול תהליך מכירה B2B (עסק מוכר לעסק) של מוצרים טכניים המיועדים לשימוש עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול17/05/201625 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201798 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201755 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201535 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאמרים נוספים בנושא ניהול

מאת: עוזי פלגניהול17/05/201625 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201798 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201755 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201535 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201438 צפיות
"השער האסטרטגי", הוא השער שדרכו אמורים להיכנס לעסק, תוצרים של החלטות אסטרטגיות כבדות משקל לעתידו של העסק. משמע נדרש שיקול דעת מעמיק לגבי כל מה שנדרש לעבור דרכו. נדרש סוג סינון צפוף שימנע כניסה של מזיקים

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201303 צפיות
עסק הוא מפעל חיים והוא קרוב לליבנו, מאידך בעסק צריך לטפל לא דרך הלב. נדרשת דרך, כלים ותהליכי ניהול מסודרים ושיטתיים. אף אחד מאתנו איננו מושלם ואיננו צריך לדעת הכול. גם אם אנחנו יודעים, קשה לנו לטפל בנושאים הקשורים בנו רגשית, מאחר ואיננו אובייקטיבים כלפי עצמינו וכלפי הקרובים לנו.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201219 צפיות
הדברים הנכונים לעסק הם לא תמיד ובהכרח: הדברים שהמנהל אוהב לעשות, או יודע לעשות, או רוצה לעשות, או יכול לעשות. הדברים הנכונים לעסק הם הדברים הנדרשים והקריטיים לעסק. בלעדיהם העסק יישחק, יתקע או יקרוס.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica