שלהי 2000, תחילת 2001 מישו נעץ סיכה והבועה התפוצצה. בלי אזהרות על משבר חריף שיפקוד אותנו. בלי הערכות של אנליסטים על הצפוי. נדמה שזה קרה ביום בהיר אחד שבו כמעט הכל פסק. האירועים בוטלו, מנהלי שיווק מצאו עצמם מבצעים מטלות ארגוניות שונות בתכלית מאלה שהורגלו והפיטורים.. הווו הפיטורים. זכורות במיוחד התמונות הסוריאליסטיות של מסוקים ולימוזינות ברחובות רמת החייל שמלמעלה וידאו שאין ניסיונות לפגיעה בנפש ומלמטה פשוט אספו את המפוטרים הטריים בקלאסה אחרונה בדרך הביתה. אצל מי ששרד את גל הפיטורים התחלפו נושאי השיחה מבאיזו מסעדה נאכל היום צהריים ואיך קיבלתי מה שרציתי בחוזה האישי כולל האפשרות לבחור את צבע הריפוד ברכב החדש לאיך שורדים ואיך גורמים לבוס לאהוב, להעריך ולהרגיש שאנחנו כל כך חיוניים ונדרשים לארגון.
בין התפקידים הראשונים שקוצצו אז היו אנשי המרקום ואנשי יחסי הציבור. מי שגרם לארגון להוציא כסף נחשב מיידית למוקצה ושוחרר מתפקידו. הפאניקה פשוט עיוורה וארגונים חתכו בלי בכלל לחשוב.
משבר כלכלי 2008. נדמה שענף יחסי הציבור יד ביד עם שותפו המרקום הוא מהתחומים החשובים והחיוניים היום שאף אחד לא ממהר לוותר עליהם. ולמה בעצם? אז, לפני 8 שנים, במשבר הראשון שעבר על תעשיית ההייטק הפאניקה ניצחה. אף אחד לא ידע איך מעכלים את הבשורה ואיך לעזאזל מתמודדים איתה. איך פתאום ממשכורות נטו גדולות מאוד שלא לדבר על כיסוי כמעט מוחלט של כל ההוצאות השוטפות-היומיומיות, מצליחים לחיות עם קיצוץ של 10%.
אז מה השתנה המשבר הזה מהמשבר הקודם? כמו כל דבר גם כאן הניסיון משחק תפקיד. משבר, קשה ככל שיהיה, מתישו יסתיים. בנקודה מסוימת בזמן ארגונים ירצו, יצטרכו ויידרשו לחזור לאותה עוצמת פעילות שאפיינה אותם קודם למשבר ואולי אפילו גדולה יותר.
חברות ההייטק מבינות היום את מה שהחברות בסקטורים המסורתיים ובעסקים התעשייתיים עוד לא הפנימו. כדי להיות כאן כשהמשבר יסתיים, חייבים להמשיך לעבוד. לשדר עסקים (כמעט) כרגיל. אז נכון שמקצצים קצת בעלויות ומוותרים על טיסה במחלקה ראשונה ואחראי המטבח מביא עוגיות קצת יותר פושטיות וכבר אין קולה במקרר ונכון, לצערנו שיש חברות שגם מנצלות את ההזדמנות כדי לעשות "ניקוי אורוות" ומפטרות גם אם לא ממש צריך, אבל יש דברים שבאמת אסור לוותר עליהם. אחד מהם הוא יחסי ציבור.
אנשי המרקום ויחסי ציבור הם המאפשרים. בהייטקית קוראים להם enabler. בתקציבים נמוכים משמעותית מאלה שמושקעים בד"כ בפרסום, משרד יחסי ציבור מיומן יוכל ללוות ארגון ולחשוף אותו בפני קהלים רבים מאוד. בעבודה מושכלת ויסודית מאפשרים אנשי יחסי הציבור לספר כמעט מעל לכל במה באינטרנט, בעיתונות המודפסת אולי אפילו בטלוויזיה על פרויקט חשוב שמתבצע בימים אלה, על מהלך עסקי שהחברה יוזמת. לפעמים חשוב גם סתם כך להראות בכתבה נושאית, אולי אפילו בכתבת מגזין שלא נוגעת ישירות לתחום העיסוק.
הנראות התקשורתית עוזרת לארגון לשדר מסר למשקיעים שלו, לשותפים, לעובדים - אצלנו עובדים. אנחנו בסדר. ממשיכים בתנופה. אולי אפילו מסר ללקוחות פוטנציאליים - זוכרים אותנו? אנחנו יודעים לתת לכם מענה. ואולי, וזו כנראה הסוגיה החשובה ביותר שמבדילה את משבר 2008 ממשבר 2000 - אנחנו מנוהלים היטב ובחכמה ונהיה כאן גם אחרי המשבר.
* הכותבת מנהלת את מירון תקשורת משווקת, המתמחה בעבודה עם חברות הייטק IT וארגונים עסקיים. www.meyron-mc.com