חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ראייה ניהולית - הדברים שמנהל צריך לראות

מאת: עוזי פלגניהול29/08/20102028 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

עוזי פלג*

ראייה ניהולית (במידה והיא קיימת) היא אותה ראייה שמאפשרת למנהל לראות את מה שאחרים לא תמיד רואים, הראייה הניהולית חייבת לכלול הבנה ויכולת לתת משמעות ולקשר בין הגורמים הבאים: מערכת,מטרה,משמעות וממדים.

ראייה מערכתית, ראיית מטרה, ראיית ממדים

3 מ משלימים ושזורים אחד בתוך השני.

לכל מערכת בכל תחום (אנושית,מכאנית,ארגונית) יש גבולות שבהם היא אמורה לפעול ולתפקד, לכל מערכת ישנם מגבלות אשר מגבילות את יכולתה, כל מערכת מורכבת מתתי מערכת המזינות זו את זו ומוזנות זו מזו, כאשר כל תת מערכת היא מערכת בפני עצמה, עבודה מערכתית מאופיינת בסינכרוניזציה של רכיביה, מערכת תקינה אמורה להפיק ערך סינרגטי גבוה יותר מכל מרכיביה לחוד, כל ארגון עסקי או לא עסקי הוא מערכת הכוללת, פונקציות ארגוניות, משאבי אנוש ומשאבים פיזיים, מערכות מידע וידע ועוד, במערכת הארגונית מתנהלים תהליכים ארגוניים וניהוליים האמורים להביא את המערכת להשגת המטרה הנדרשת, יש לזכור שכל מערכת היא רק פלטפורמה להשגת יעדים ולסיפוק צרכים אשר לשמם היא קיימת והיא לא המטרה עצמה, (מטרת עסקית אמורה להכניס כסף, מטרת מערכת חינוך לספק חינוך וערכים) ככל שהמערכת תתפקד טוב יותר הסיכוי להשגת המטרה יגדל וגם התוצאות יהיו טובות יותר.

ראייה מערכתית היא ראיית השלם ,הכרת מרכיביו והבנת תפקודם כחלק מהשלם, ראיה זו מאפשרת להסתכל מרמת תת המערכת או הפרט קדימה לשלם, או מהשלם אחורה לתת המערכת ולפרט .

ראייה מערכתית מאפשרת לזהות ליקויים תוצאתיים צפויים כתוצאה מליקוי נקודתי בתת מערכת , הזיהוי המוקדם והבנת המשמעות מאפשרים טיפול מקדים ומניעת נזק עתידי גדול.,

ראייה מערכתית מאפשרת זיהוי חוסר איזון בתתי המערכת ואת משמעות השפעתם על כלל המערכת.

ראייה מערכתית יודעת לזהות ולהבין בצועים מערכתיים, בהתחשב בגבולות ובמגבלות המערכת ואת הנדרש לעשות בכדי לשפר בצועים.

ראייה מערכתית יודעת ולהעריך את תאימות מבנה המערכת בשוק התחרותי שבו היא נמצאת, ואת הנדרש לעשות במידה והתאימות נמוכה.

ראיית המטרה היא ראיית הכוון והיעד הנדרש אשר אליו צריך הארגון להגיע.

ראיית המטרה נותנת לכל אירוע המתרחש בעסק או בסביבתו העסקית, פרשנות ומשמעות בהיבט כיצד האירוע עלול או עשוי להשפיע על השגת המטרות העסקיות.

ראיית מטרה "מודדת" כל הזמן את המרחק הכמותי (תפוקות/כסף) ואת ציר הזמן שהוגדר להשגת המטרות העסקיות.

ראייה ממדית מספקת את היכולת לתת את ממד הקנה מידה והמשקל שיש לתת לנושאים ולבעיות המתעוררות בתפקוד המערכת ובדרך להשגת יעדים.

ראייה ממדיתיודעת למקד את תשומת הלב והחשיבות הנדרשת לכל אירוע ולהפריד בין חשוב וטפל בין דחוף ולא דחוף.

ראייה ממדית מאפשרת לזהות ולכמתאת המרחק בין הבצוע למטרה.

ראייה ממדית מספקת את הערך האיכותי שלא תמיד ניתן לכימות מספרי.

הראייה הניהולית היא האינטגרציה האינטלקטואלית והמשמעויות שלראיית 3 מ.

דוגמא פשוטה

פלוני הציב לעצמו מטרה להגיע ליעד מסוים בשעה נתונה

הפלטפורמהלהשגת המטרה רכבמערכת מכאנית

הדרךבחלקה הייתה פנויה ובחלקה היו קשיי תחבורה כתוצאה מכך מהירות הנסיעה לא הייתה אחידה, בנוסף לכך נתגלה שחסר אוויר בגלגלים ולאחר זמן מה נתגלה שחסר מים ברדיאטור דברים שאילצו את הנהג להיכנס לתחנת שרות בדרך,

לאחר הטיפוליםחישב את הנהג את יתרת הזמן שנותר לו להגעה למטרה, והעריך מחדש את המהירות המותרת האפשרית שבה ינהג, במהלך הנסיעה לעבר המטרה עדכן הנהג את מי שצריך שיגיע באחור של 10 דקות.

ניתוח פעולות הנהג

ראיה מערכתית (מכאנית) הבנת המשמעות של חוסר מיים במערכת (גרימת נזק למנוע) וחוסר אוויר בגלגלים (בטיחות ויעילות נסיעה), מתוך היכרותו את פעולת הרכב (מערכת) ואת הצורך במיים ברדיאטור ואוויר בגלגלים (תתי מערכת ברכב)

ראיית מטרה ההבנה שאי טיפול בבעיה מידית עלול לגרום להשבתת הרכב וכתוצאה מכך יהיו שיבושים בהגעה למטרה, לאי הגעה למטרה במועד שנקבע יש משמעויות.

ראייה ממדית היכולת להעריך את קריטיות חוסר המיים בתפקוד המערכת המכאנית,היכולת להעריך ולחשב את מהירות הנסיעה הנדרשת ולדעת שייווצר פיגור בהגעה של 10 דקות.

דוגמא מתחום הניהול

עסק קיבל הזמנה ראשונה מלקוח אסטרטגי ונדרש לספק אותה לתאריך מסוים,לאספקת ההזמנה בתאריך המבוקש הייתה חשיבות מרובה, במידה ויהיה שבע רצון מההזמנה יפתח לעסק שוק ענק.

במהלך ההתארגנות לבצוע ההזמנה, ארעה תקלה באחד מקווי הייצור האמורים להשתתף בשלב מאוחר יותר בבצוע ההזמנה.

ניתוח פעולות הניהול(בראייה של מ)

הראייה המערכתית של המנהל (הבנת הבעייתיות לא כתקלה מקומית בקו הייצור אלה כבעלת השלכות נוספות),ראיית המטרה (של כניסה לשוק ענק בעקבות ההזמנה) כמתמוססת,ראייה ממדית (הבנת ממדי הנזק המצטבר של האירוע)

הראייה הניהולית תתייחס לאירועים חשובים בחיי ארגון כאל "חוק מרפי" כלומר ראיית התוצאות המצטברות של אירוע אם אכן מתממש כקריטיות לארגון, לכן יעשו מאמצים למניעת נזקים אפשריים כולל בקרה צמודה ועקבית, תחום ניהול הסיכונים מטפל באופן מתודי בנושא הסיכונים האפשריים, אך הוא איננו מחליף את יכולת הראייה הניהולית הנדרשת ממנהל בדרגים הבכירים ביותר.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עוזי פלג יועץ לניהול עסקי וכלכלת משפחה

מנכ"ל לשעבק בחברות עסקיות

חונך עסקי מוסמך  המעוף משרד הכלכלה

יועץ מוסמך בינלאומי CMC

חבר בלשכת היועצים העסקיים בישראל.

UP ייעוץ ונהול-פתרונות לנהול עסק

0526969240 נייד

דוא"ל : peleguzi@012.net.il

אתר חברה: WWW.UZIP.CO.IL

אתר  "זהירוני" המדריך להקניית ערכים לילדים מהגיל הרך דרך גיבור תרבות  www.pelegbooks.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עוזי פלג

מאת: עוזי פלגהלוואות30/05/202624 צפיות
חלק גדול של בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, רואים בבנק את אחד הגורמים העיקריים האחראיים לקשיים הפיננסיים של העסק. בעלי העסקים האלה סבורים שהבנק צריך לעזור לעסק וללכת לקראתו. האם טענתם מוצדקת? ננסה לבדוק זאת בשורות הבאות

מאת: עוזי פלגמכירות30/05/202755 צפיות
התשובה לשאלה מי הלקוח שלי?, מתחילה בשאלה מקדימה לאיזה צורך אני מספק פתרון ?. הבנת הצורך, מאפשרת זיהוי ראשוני של סוגי הלקוחות הנדרשים לצורך ואת גודל השוק הפוטנציאלי. אבל לפני פילוח השוק וזיהוי מי זה הלקוח הפוטנציאלי ובהמשך מי הלקוח הממוקד קרי "הפרסונה" אליה העסק יכוון. כדאי להבין מי הוא לקוח ומי הגורמים המעורבים "בשרשרת הקנייה" ומידת השפעתם על תהליך הקנייה.

מאת: עוזי פלגמכירות26/05/202555 צפיות
ניהול תהליך מכירה יעיל הוא מהלך נחוץ וחיוני בכל פעילות עסקית, בנושא פורסמו מאמרים רבים והנושא הוצג והודגש באופנים שונים, במאמר הזה הועלו נקודות שונות כולל טיפים, המתייחסים לניהול תהליך מכירה B2B (עסק מוכר לעסק) של מוצרים טכניים המיועדים לשימוש עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול17/05/201625 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201798 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201755 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201535 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאמרים נוספים בנושא ניהול

מאת: עוזי פלגניהול17/05/201625 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201798 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201755 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201535 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201438 צפיות
"השער האסטרטגי", הוא השער שדרכו אמורים להיכנס לעסק, תוצרים של החלטות אסטרטגיות כבדות משקל לעתידו של העסק. משמע נדרש שיקול דעת מעמיק לגבי כל מה שנדרש לעבור דרכו. נדרש סוג סינון צפוף שימנע כניסה של מזיקים

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201303 צפיות
עסק הוא מפעל חיים והוא קרוב לליבנו, מאידך בעסק צריך לטפל לא דרך הלב. נדרשת דרך, כלים ותהליכי ניהול מסודרים ושיטתיים. אף אחד מאתנו איננו מושלם ואיננו צריך לדעת הכול. גם אם אנחנו יודעים, קשה לנו לטפל בנושאים הקשורים בנו רגשית, מאחר ואיננו אובייקטיבים כלפי עצמינו וכלפי הקרובים לנו.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201219 צפיות
הדברים הנכונים לעסק הם לא תמיד ובהכרח: הדברים שהמנהל אוהב לעשות, או יודע לעשות, או רוצה לעשות, או יכול לעשות. הדברים הנכונים לעסק הם הדברים הנדרשים והקריטיים לעסק. בלעדיהם העסק יישחק, יתקע או יקרוס.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica