הנהלת חשבונות הינה תחום נרחב ומגוון. עבור רובנו, העיסוק בחשבונות נגמר עם סיום בית הספר, וגם זה באנחת רווחה קולנית. גישה זו מלווה רבים מאיתנו לכל אורך חיינו ואף מציבה לנו רגליים ומכשולים שונים, אפילו מבלי שנדע על כך. מה שאנחנו לא יודעים יכול לעלות לנו ביוקר. אז אומנם אף אחד לא מצפה כי בן לילה, יהפוך מישהו למנהל חשבונות, ליועץ מס או לרואה חשבון, אבל לפחות עלינו לדעת ולהבין מה בעלי מקצוע חיוניים אלה עושים, על מנת שנדע כיצד ומתי להיעזר בשירותיהם.
מהו רואה חשבון
רואה חשבון הינו בעל מקצוע אשר הוסמך לכך בידי מועצת רואי החשבון בישראל, לאחר שעמד בדרישות ובמבחנים, בהתאם לדרישות החוק ולתקנות המקצועיות. כלומר, מדובר באחד המקצועות בהם יש לקבל רישיון על מנת לעבוד.
רואה החשבון מטפל בדוחות הכספיים של לקוחותיו, כאשר ישנם רואי חשבון המתמחים במתן שירותיהם לחברות קטנות ובינוניות, ואילו אחרים המתמחים בטיפול בחברות גדולות. בחברות גדולות פועל לא אחת יותר מרואה חשבון אחד. רואה החשבון מלווה את ההתנהלות הפיננסית של הארגון אותו ומשרת, ומוודא כי כל נושא ההכנסות, הרווחים, ההוצאות, המשכורות, תשלום המיסים וכיו"ב יתנהלו כסדרם וכי כל הדו"חות הדרושים יוגשו במועדם לרשויות המס.
יועץ מס
החל מ-2005, בעקבות מספר רפורמות ותמורות בשוק הישראלי, נחקק החוק להסדרת המקצוע של יועץ מס. פעולה זו, צירפה גם את המקצוע הזה לרשימת המקצועות עבורם נדרש רישיון עיסוק. לעתים קרובות, רואה חשבון יכול להחליט כי ברצונות להיות גם יועץ מס (כפי שעורך דין יכול להיות שברצונו להיות גם נוטריון). אז עליו לעבור את ההכשרה הדרושה ולעמוד בבחינות ההסמכה.
החשוב להבין הוא, שאף על פי שישנם, כאמור, רואי חשבון שהם גם יועצי מס, מדובר בשני מקצועות שונים. יועץ המס הינו הסמכות בכל הנוגע להתנהלות מול רשויות המיסים והמוסד לביטוח לאומי. העיסוקים העיקריים בהם ידוע מקצוע זה הם פתיחה וניהול של תיקים ברשות המיסים, ביצוע תיאומי מס וטיפול בהחזרי מס.
מנהל חשבונות
מנהל חשבונות הינו מקצוע בעל אספק ניהולי – הוא מפקח על הפעולות החשבונאיות של הארגון. גם מקצוע זה דורש רישיון, כאשר בנוסף לרישיון העיסוק במקצוע, נדרש מנהל חשבונות להיות ברמת הסיווג הדרושה. מנהל החשבונות הוא מרכז העצבים של הארגון מבחינת התנהלותו הכספית ודרכו עובר הכול – מחשבוניות על הוצאות, דרך משכורות וכלה בהתקשרות עם הבנקים ועם רשויות המס.
בשל כובד מהות תפקידו, הכשרתו וניסיונו של מנהל חשבונות, ביכולתו להשפיע ולייעץ לארגון עבורו הוא עובד גם בהיבטים כגון כדאיות פרויקטים, ייעוץ עסקי וכדומה. בניגוד לתדמית היבשה של תפקיד זה, הרי שהוא מתנשא הרבה מעבר לעיסוק במספרים וביכולתו לשאת כוח השפעה אמיתי על פניו של ארגון ואף להכריע בין קריסתו להצלחתו.