מוטיב הגולם שקם על יוצרו, כלומר משהו שאדם יצר ובסוף פועל נגדו, קיים בסיפורים ובסרטים רבים מז'אנר המדע הבדיוני והפנטזיה. בכל הסיפורים שמכילים מוטיב זה, בהתחלה הגולם נשמע ליוצרו, אך בהמשך או שחלה תקלה כלשהי וצריך להשבית את הגולם או שהגולם מורד, מקבל חיים משל עצמו ונלחם ביוצר שלו.
מקור הביטוי הוא בסיפור על הגולם מפראג. לפי האגדה, רבי יהודה ליווא מפראג יצר גולם – גוש חומר נטול חיים דמוי אדם – כדי שיילחם במפיצי עלילות הדם. לפני כניסת השבת היה הרב מוציא את רוח החיים מתוך הגולם כדי שלא יחלל שבת, ומחזירה בצאת השבת. בערב שבת אחד שכח הרב להוציא מהגולם את הרוח ובעקבות כך חילל הגולם שבת וסיכן את תושבי העיר.
גולם ידוע אחר הוא פרי עטה של מרי שלי, שנחשב לרומן הראשון מז'אנר שנודע כיום בשם מדע בדיוני: פרנקנשטיין. ד"ר ויקטור פרנקנשטיין חיבר איברים של אנשים מתים, והצליח להפיח בהם חיים ולברוא יצור מפחיד למראה. בגלל מראהו ושונותו נרתעים מפני היצור כל הסובבים אותו, כולל היוצר שלו. בשל הבדידות, הנידוי והרדיפה מצד בני האדם יוצא היצור למסע נקמה ופוגע ברבים.
גולם אחר מוכר לנו מ"שוליית הקוסם". הקוסם יוצא לעיסוקיו ומשאיר את השוליה שלו עם הנחיה להעביר מים ממקום למקום. עד מהרה השוליה מתעייף ובמקום להתאמץ מטיל כישוף על מטאטא שיעביר את המים במקומו. אך המטאטא אינו חדל ממלאכתו גם כשהמים עולים על גדותיהם, והשוליה אינו יודע איך לשלוט בגולם שלו ולעצור אותו. כמוצא אחרון הוא שובר את המטאטא בגרזן, ואז מגלה לאימתו כי כל שבר של המטאטא מתעורר לחיים ומביא בעצמו מים.
הגולם האקטואלי ביותר מצוי בסדרת המדע הבדיוני "בטלסטאר גלקטיקה". בני האדם יצרו רובוטים שיסייעו להם בכל תחומי החיים, אך משהו קרה והרובוטים האלה נהיו חכמים מדי, עד שבסופו של דבר מרדו ביוצרים שלהם והשמידו כמעט את כל האנושות. בסדרת הבת "קפריקה" רואים את הצעדים הראשונים של ייצור הרובוטים האלה, וקשה לצפות בהתלהבות הממציאים כשיודעים כמה רע הסיפור הולך להסתיים מבחינתם.
אסימוב התמודד בספריו עם בעיית הגולם שקם על יוצרו בעזרת ניסוח שלושת חוקי הרובוטיקה. חוקים אלה מבטיחים כי רובוט לא יוכל לפגוע באדם או להניח במחדל כי אדם ייפגע. רק לאחר חוק זה חובה על רובוט לציית לפקודותיו של האדם ולדאוג לשמור על קיומו. בספריו של אסימוב נדירה האלימות מצד הרובוטים, ובעקבות ניסוח חוק ה-0 תרחיש שלפיו הרובוטים ישמידו את האנושות אינו אפשרי.