בחודש ניסן, הוא חודש האביב, נהוג לברך את ברכת האילנות. ברכה זו מתייחסת לפריחת האילנות, כלומר לעצי פרי בפריחתם. הברכה היא על שני אילנות פורחים מסוגים שונים. בפסח השנה מברכים גם את ברכת החמה, ברכת השמש. ברכה זו נערכת כל 28 שנים. שתי הברכות, גם ברכת האילנות וגם ברכת החמה, הן ברכות של תודה והתפעלות מיופיו של הטבע ומעצם עוצמתה של הבריאה. המיסטיקה העממית היהודית מייחסת משמעות מיוחדת לשנה שבה מברכים את ברכת החמה. כפי שציינתי קודם, הברכה מתבצעת פעם ב 28 שנים. החמה, כלומר השמש, משפיעה בשנה זו על מזלות השמש שהם: האריה, שהשמש היא השליטה בו, ומזלות תאומים ובתולה הנשלטים על ידי כוכב חמה. השנה הנוכחית תהיה משמעותית ומוצלחת ביותר עבור האריה, הבתולה והתאומים. הצלחה זו תהיה בתחומים שעדיין לא הייתה בהן הצלחה קודם. במלים אחרות, ההצלחה תבוא לידי ביטוי בתחומים שבהם התקשו בני מזל אריה, תאומים ובתולה. ההצלחה תהיה בגדר נס ממשי, או אם תרצו, בגדר של הגשמת חלום . ונחזור לברכת האילנות. הפילוסופיה המיסטית מתייחסת לעץ כאל יצור חי, נושם וכואב. העצים משמשים במאגיה לבקשת בקשות ומשאלות. מכאן נובע המנהג לקשור צעיפים או סרטים על עצים מסויימים כדי לבקש זווג. הפריחה של האילנות מסמלת את המשך החיים. את הקסם של הטבע ואת סוד הבריאה. היהדות, למי שעדיין לא שם לב, משובצת היטב באלמנטים מיסטיים. ולמה הכוונה? הרי יכול אדם לעבור ליד אילנות פורחים, ולא לראות כלל את פריחתן. אבל באה המצווה ומחייבת אותו בברכת האילנות, יוצא מכך שהוא ישים לב לעונת השנה, לאילן הפורח. יתפעל מן הפריחה ויודה על הקסם. וכך יוצא, שהיהדות דרך מצוותיה מפתחת את הראייה, את תשומת הלב לטבע, את ההתפעלות מן היופי שתרומתה ברורה לנפש, ובנוסף מתוקף המצווה, מחייבת את האדם באמירת תודה. כל אלה: ראייה, תשומת לב לטבע ולעונות השנה, התפעלות, הנאה מיפי הבריאה ואמירת תודה, כל אלה, הם עקרונות בסיסיים בפילוסופיה המיסטית. יתרה מזאת: כל אחד שרוצה לפתח את הכישורים המיסטיים שלו, חייב להתבונן סביבו ולראות את יופיו של הטבע ,ובעיקר להודות שזכה לראותו, כי שום דבר אינו מובן מאליו.