חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פרשת נשא

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע20/05/20101010 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

פרשת נשא: מלים ומשמעות / מוטי לקסמן, תש"ע

המלים המבוטאות ומועברות מפה לאוזן הן נוהג נפוץ ומקובל לקשר בין בני אדם. הן כל כך רווחות עד כי נראה שאין נתיב או מרכיבים אחרים לקשר אנושי.

אבל, האמנם המלים הן אבן יסוד מהימנה לקשר אנושי כן ומתמיד?

אמר ביאליק: "אפפוני מלים תופפות, כעדת קדשות כתרוני, נוצצות בעדיי שווא ומתייפייפות בחן רמייה, חכלילות הפוך בעיניהן ורקב הזימה בעצמותן" [1]

והנה ממש בימים אלה מתואר מחקר הקובע: "כי גבר משקר בממוצע שלוש פעמים ביום [...] בעוד אשה משקרת בממוצע קרוב לפעמיים ביום" [2].

כלומר, המילה המבוטאת לא תמיד מבטאת בכנות את אשר נשמע, ומצטלצל.

בפרשת השבוע, פרשת "נָשֹׂא" נמצא הנחיה עקיפה לפער בין מילה לתוכנה.

פרשת השבוע, פרשת "נָשֹׂא" כוללת, בין השאר, את פירוט משפחות הכהונה ואת תהליך חנוכת המזבח החיצוני, מזבח העולה: "וַיְהִי בְּיוֹם כַּלּוֹת מֹשֶׁה לְהָקִים אֶת הַמִּשְׁכָּן וַיִּמְשַׁח אֹתוֹ וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ וְאֶת כָּל כֵּלָיו וְאֶת הַמִּזְבֵּחַ וְאֶת כָּל כֵּלָיו וַיִּמְשָׁחֵם וַיְקַדֵּשׁ אֹתָם" [3].

פרק ז, בו כלול תהליך חנוכת מזבח העולה, הוא הפרק הארוך ביותר תורה [4]. פרק זה נחתם בפסוק פט שגם משלים את כל פרשת "נָשֹׂא": "וּבְבֹא מֹשֶׁה אֶל אֹהֶל מוֹעֵד לְדַבֵּר אִתּוֹ וַיִּשְׁמַע אֶת הַקּוֹל מִדַּבֵּר אֵלָיו מֵעַל הַכַּפֹּרֶת אֲשֶׁר עַל אֲרֹן הָעֵדֻת מִבֵּין שְׁנֵי הַכְּרֻבִים וַיְדַבֵּר אֵלָיו" (במד' ז, פט).

הדיון הנוכחי ימוקד בפסוק זה.

הפועל דב"ר מופיע בפסוק זה פעמיים "הַקּוֹל מִדַּבֵּר אֵלָיו" "וַיְדַבֵּר אֵלָיו", אנו נמקד את תשומת לבנו למופע הראשון ל"מִדַּבֵּר", ביטוי שהוא נדיר ביותר במקרא.

הוא אמנם מופיע במקרא חמש פעמים נוספות, אבל במשמעות של שלילת הדיבור, בלשון ימינו הימנעות מלדבר [5]. יש רק מופע אחד נוסף במשמעות של שיח ישיר: "וַתָּבֹא בִי רוּחַ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלַי וַתַּעֲמִדֵנִי עַל רַגְלָי וָאֶשְׁמַע אֵת מִדַּבֵּר אֵלָי" [6].

במלים אחרות, הצורה "מִדַּבֵּר" מופיעה רק פעמיים במקרא במובן של שיח, ובשני המקרים היא מוּחֶלת על דבר אלוהים אל האדם; אל הנביא יחזקאל או אל משה בפרשה הנדונה בזה, פרשת "נָשֹׂא".

איך ניתן להבין מופע זה של השורש דב"ר: "מִדַּבֵּר"?

רש"י בהתייחסות למקור ביחזקאל טוען: "אֵת מִדַּבֵּר אֵלָי" - את המתדבר עמי. וכבוד הוא לכתוב מִדַּבֵּר כלפי מעלה; שהאומר מְדַבֵּר (בשו"א) נשמע כאדם המדבר לחבירו פונה אליו פנים אל פנים והאומר מִדַּבֵּר (בחיר"ק) משמעו שהשכינה מדבר בפני עצמו בכבודו ושלוחיו ישמעו" [7].

אבל, בדברי רש"י לכתוב בפרשת "נָשֹׂא" נמצא היבט נוסף: מִדַּבֵּר - כמו מתדבר, כבודו של מעלה. לומר, כן מדבר בינו לבין עצמו, ומשה שומע מאליו" [8].

בשני המקרים רואה רש"י את הצורה "מִדַּבֵּר" כהטיה של הפועל דב"ר בבנין התפעל.

בדרך כלל, פועל המוטה בבנין התפעל מציין פעולה שחלה גם על הפועל עצמו [9]. אכן בפירוש למופע בחומש במדבר כך מנסח זאת רש"י: "מדבר בינו לבין עצמו".

האל, לפי רש"י שח לעצמו, אבל משה שומע. פרשנות זו  של רש"י עולה בקנה אחד עם תיאור הקרבה האינטימית שבין משה לה': "וְדִבֶּר ה' אֶל מֹשֶׁה פָּנִים אֶל פָּנִים כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ" (שמות לג, יא). וכך גם בסיכום התורה: "וְלֹא קָם נָבִיא עוֹד בְּיִשְׂרָאֵל כְּמֹשֶׁה אֲשֶׁר יְדָעוֹ ה' פָּנִים אֶל פָּנִים" (דבר' לד, י).

נתונים אלה מביאים אותי לטעון שמערכת התקשורת בין משה לה' משקפת מצב אידיאלי של דיבור כן וישר המעורר הקשבה הדדית מושלמת.

מתי יכולה להתקיים הקשבה הדדית מושלמת? רק כאשר כל דובר ראשית "מדבר בינו לבין עצמו", ורק אחר כך מעלה את המלים על שפתיו ומביע אותן לאוזני השומע. במקרה זה המלים המבוטאות בצלילי שמע מציינות גם את כוונתו הכנה של מחולל אותן. בבחינת "פיו ולבו שוים" [10].

האם יש ציון נעלה יותר לקשר בין משה לה'?

האם יש תיאור מוצלח יותר לקשר כן ואמיתי בין בני אדם, כל יום ובכל מקום?

זה אפשרי!

זה תלוי רק בי ורק בך, שהיחסים בינינו יתנהלו כך שהמלים המבוטאות תשקפנה את הדיבור הפנימי ולא מסכה או הצגה מצועצעת שלו.

כנות ואמת, הבסיס לקשר בריא בין בני אדם.

הבהרות ומראה מקום

[1] ביאליק, "חלפה על פני" מצוטט ב שמואל אבנרי, אפלפלד - ביאליק: במאבק לטוהר הביטוי, הארץ תרבות וספרות 06/07/07, עמ' 1.

[2] גילה דקל, "האמת נחשפת: גברים משקרים יותר מנשים", הארץ חדשות 20/05/10, עמ' 12. אגב, אנשים אם נבהלתם מהמחקר הזה, אל דאגה יבוא מחקר אחר ויציג יחס אחר בין נשים לאנשים...
[3] במדבר ז, א.

[4] פט (89) פסוקים.

[5] בראשית לא, כט; שמות לד, לג; שמ"א כה, יז; תהלים לד, יד; תהלים נב, ה.

[6] יחזקאל ב, ב.

[7] רש"י ליחזקאל ב, ב.

[8] רש"י לבמדבר ז, א.

[9] למשל: מתלבש = מלביש את עצמו; מתרחץ = רוחץ את עצמו; מתפנק = מפנק את עצמו ועוד.

[10] בבלי, פסחים סג, א.

 



תגיות המאמר: משמעות, מלים, דיבור


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מוטי לקסמן

מאת: מוטי לקסמןיהדות01/12/131233 צפיות
מאוד נוח הי לנח, איש צדיק תמים

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע03/10/131282 צפיות
"בְּיָמִים קְדוּמִים קְדוּמִים/ הַכֹּל הָיָה שֶׁמֶשׁ // וְהַכּל הָיָה הָר / וְהַבִּקְעָה בַּחֲלַל הָהָר / וְהַכֹּל הָיָה בִּקְעָה / וְהָהָר בְּחֵיקָהּ. // וְכַאֲשֶׁר אֱלֹהִים גְּדוֹלִים וּרְחוֹקִים / הִזְרִיעוּ תֵּבֵל לָלֶדֶת / רָאוּ כּוֹכְבֵי שָׁמַיִם רְחוֹקִים / אַגָּדָה אֶל עֶצֶב נוֹלֶדֶת / וְהֶחְשִׁיכוּ פְּנֵיהֶם הָלוֹךְ וְחָשׁוֹךְ / וְעֵינָם הָיְתָה דִמְעָה // וְהַגְּשָׁמִים הֵחֵלּוּ לָרֶדֶת." [א] המבול.

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע07/02/131185 צפיות
פרשת יִתְרוֹ נסתיימה, ונפתחת פרשת השבוע, "וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים". עיקר פרשה זו מפרט את היישומים של עשרת הדברות שביטוין כוללני או מקיף. מסביר רש"י: "וְאֵלֶּה מוסיף על הראשונים, מה הראשונים מסיני, אף אלו מסיני. אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם כשולחן הערוך ומוכן לאכול לפני האדם". [ג] במלים אחרות, כללים יישומיים לביצוע. זה נראה, אולי סביר. אבל, נא לשים לב. לאחר שמשה קורא בפני העם את כל המשפטים המפורטים בשלושה פרקים על מאה הפסוקים, הוא עורך טכס ברית בין אלוהים לעם-ישראל, "וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע29/02/121351 צפיות
בני ישראל, היהודים מצווים למלא אחר תרי"ג מצוות [א]. שלוש מהן קובעות לזכור, לא לשכוח ולהכרית את זכר עמלק [ב]. "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים. וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח" [ג].

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע04/01/121399 צפיות
"למרות דמותו המושלמת של דוד במסורת ובתרבות, הרי במסופר במקרא וגם בדברי פרשנים, בכל הדורות, יש זיהוי של אלימות בהתנהגויות שונות של דוד המלך" [1]. מה עניין דמותו של דוד המלך לפרשת "וַיְחִי"? שלב, שלב. הדיון יפתח בפרשת השבוע, פרשת "וַיְחִי". זוהי הפרשה החותמת את חומש בראשית גם את סיפור מסכת חייו של יעקב. לקראת פרידתו מן החיים אומר יעקב האב לבניו דברים אחדים.

מאת: מוטי לקסמןחברה ומדינה - כללי19/12/111730 צפיות
חג חנוכה. על החנוכיה מוצבים הנרות, נרות זעירים בגוונים שונים. מברכים: "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, אשר קדשנו במצוותיו וציונו להדליק נר חנוכה". "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, שעשה נסים לאבותינו, בימים ההם בזמן הזה" [א]. והנרות דולקים, ומאירים בגווני-גוונים. עוד הם מפיצים אור וצבע, ממשיכים לברך ובין השאר נשמע: "וכל שמונת ימי חנוכה הנרות הללו קודש הם, ואין לנו רשות להשתמש בהן, אלא לראותן בלבד" [ב]. אמירה מיוחדת לאותם נרות חנוכה, שמידתם, בדרך כלל קטנה מנרות רגילים.

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע01/12/111400 צפיות
הברכה הראשונה בתפילת העמידה נפתחת במלים: "בָ‏רוּ‏ךְ אַ‏תָ‏ה ה', אֱלוֹ‏הֵינוּ‏ וֵאלֹ‏הֵי אֲבוֹ‏תֵינוּ‏, אֱלֹ‏הֱי אַ‏בְרָ‏הָ‏ם, אֱלֹ‏הֵי יִצְחָ‏ק, וְאֱלֹ‏הֵי יַ‏עֲקֹ‏ב". שלושת האבות מוזכרים כאן זה אחר זה לפי סדר הדורות, מהסב המייסד אַ‏בְרָ‏הָ‏ם לנכד יַ‏עֲקֹ‏ב, אבי שנים עשר- השבטים. האם תפקוד הנכד משקף את תכונות הסב? פרשת השבוע מזמנת לנו לבחון את דמות הנכד יַ‏עֲקֹ‏ב מיציאתו מביתו בכנען מפחד עשיו [א] ועד להתנהלותו חזרה לכנען כבעל משפחה ורכוש רב.

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181111 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181150 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181077 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181094 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181116 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181104 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181195 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica