הלבשה עסקית
קשה להחליט אם אנשים אינם יודעים כיצד להתלבש לעבודה או שהם פשוט איבדו את הקשר הרלוונטי בין ההופעה החיצונית להצלחה בעסקים.
פעם דווח כי מלכת אנגליה אמרה לנסיך צ'ארלס "הלבוש נותן את הסממן החיצוני שממנו אנשים יכולים לשפוט את הלך הרוח הפנימי. את החיצוני אפשר לראות, את השני לא” ברור שהיא אמרה את מה שרבים מתקשים לקבל, שאנשים שופטים אותנו לפי הדרך בה אנו מתלבשים. בכל סיטואציה, עסקית או אישית, המראה החיצוני שולח מסר. נסו ללכת למסעדה בשעות הצהריים, הביטו סביבכם ובמה אנשים לבושים. האם אינכם שופטים אותם? וודאי שכן. מי הם, באיזה מקצוע הם עוסקים, האישיות שלהם ורמת מקצועיותם. חשבו על עצמכם: כיצד אתם מרגישים כשאתם לבושים במראה העסקי הרגיל שלכם, ואיך ההרגשה כשאתם לבושים קז'ואל, בסופשבוע או בערב ליציאה?
בחירה בהופעה עסקית זו או אחרת מספרת על התנהגותך המקצועית ועל אמינותך. חשוב להבין כיצד להתלבש בעסקים במיוחד אם אתה מבקש לקדם את עצמך או את הארגון שלך באופן חיובי.
הלבשה עסקית הולמת תלויה בארבעה גורמים:
- באיזה תחום אתם עוסקים
- תפקידכם בארגון
- האזור הגיאוגרפי בו אתם נמצאים
- מה לקוחותיכם מצפים לראות כשאתם נפגשים.
הלבשה עסקית הולמת לגברים
בהלבשת גברים, האופנה לא משתנה באופן משמעותי מעונה לעונה, אך הלבשה עסקית אינה עוסקת באופנתיות אלא במקצועיות. מדובר בלהציג את עצמך בדרך שגורמת ללקוחותיך להרגיש בנוח ובביטחון במחיצתך. להתלבש להצלחה- זה עדיין המוטו. איש עסקים מקצועי צריך להתחשב בנקודות הבאות בבואו להתלבש לעבודה:
- בחר חליפה שמרנית מעטבגווני כחול כהה, אפור כהה או שחור, אפשרי גם עם פסי סיכה. בחליפות איכות הבד מדברת יותר מהצבע, ולכן אם ברצונך להרשים ולהוכיח הבנה והשקעה בחר בבד משובח.
- חולצת צווארון- רצוי בצבע אחיד- לבן או תכלת - ובעלת שרוולארוך. אלו הצבעים האופטימליים, ככל שתוסיף דוגמאות או צבעים כך תמשוך פוקוס מיותר לבגדיך במקום למקצועיותך.
- עניבות צריכות להיות עשויות ממשי. המנע מעניבות מקושקשות או עם דמויות מצויירות למינהן ובחר בצבעים ודוגמאות רגועים, אם אתה רוצה להגביר את המראה המקצועי.
- גרביים- דקות ובגובה חצי השוק או יותר. בדקו באור אם הן מתאימות אחת לשנייה (כן, קרו מקרים מעולם) כמו לצבע המכנס או הנעליים. מבט מהיר גם יבהיר אם הן מחוררות וימנע מבוכה בשדה התעופה, למשל.
- נעליים- צריכות להיות שמרניות, נקיות, מצוחצחות ובעלות שרוכים. אל תזלזלו בחשיבות הנעליים- אנשים רבים יביטו בנעליכם לפני שיביטו בפניכם.
- על החגורה להתאים לצבע הנעל, והאיכות משמעותית.
- תכשיטים- מעט ככל האפשר. צמצם את מספר התכשיטים לשעון איכותי וטבעת נישואין.
- הגיינה אישית- היא חלק ממשוואת ההצלחה. עדיף להיות נקי על פני מבושם. שמור את האפטרשייב לשעות שלאחר העבודה ודאג להתגלח מדי יום.
- המגע הסופי לאיש העסקים הוא בחירת האביזרים- תיק, עט ופלאפון איכותיים. בעת סגירת עסקה, החליפה המשובחת, עניבת המשי ונעלי העור האיכותיות יאבדו את משמעותם כשתשלוף עט כדורי עם לוגו המלון אותו אספת יום קודם.
הלבשה עסקית הולמת לאשה
בשנות השבעים והשמונים, כשנשים החלו לתפוס עמדות בכירות בעולם העסקים, היתה נטייה לחקות את ההופעה הגברית. כיום מגמה זו היא מאחורינו, לשמחתי. כשאשת עסקים לובשת מכנס מחוייט הדבר בא מתוך רצון להיראות מקצועית ובאותו הזמן להנות מנוחות וטווח תנועה שמספקים המכנסיים, על פני חצאית מגבילה.
חוקי הלבוש הכלליים חלים גם על הנשים בעסקים. הופעה עסקית אינה מתאפיינת בטרנדיות ואופנתיות. על האשה להתייחס למי שהיא ולהכשרה המקצועית יותר מאשר ללבושה, ועליה להתאים אותו לתעשיה בה היא עובדת ולעמדתה המקצועית בתוך הארגון.
- התחילי בחליפת חצאית או בחליפת מכנס בצבע אחיד וכהה. חצאית מהווה מראה עסקי שמרני יותר. שמלה- לבד ממקרים נדירים, שמלה לא מציגה את אותה אמינות אלא אם היא מלווה בג'קט תואם.
- אורך החצאית המקובל הוא בגובה הברך, מקסימום 5 ס"מ למעלה או למטה ממנה, לא יותר!
- מכנס- מסתיים בקצה הרגלאו הנעל. מכנסי 7/8 או כל אורך אחר הוא פשוט לא מקצועי.
- ז'קטים וסריגים מוסיפים צבעוניות וגיוון להופעה, אך עליהם להיות מחמיאים ולא חשופים מדי. קו צוואר נמוך מדי או קו בטן גבוה מדיי ישלחו רושם מוטעה.
- גרבונים הם חובה- צבע טבעי הוא הבחירה הטובה ביותר. לעולם אל תלבשי גרביון כהה מצבע החצאית או הנעל, ושמרי זוג גרבונים נוסף במגירה, לשעת חירום.
- נעליים- הפנים הן מרכז תשומת הלב והמיקוד בעסקים ולא כפות הרגלים. בחרי נעליים בעלות קצה וסוף סגורים ואלגנטיים בצבעים כהים. עקב נמוך נחשב מקצועי יותר מנעל שטוחה או עקב גבוה.
- אביזרים ותכשיטים- פחות הוא יותר. שמרי על פשטות. טבעת אחת בכל יד, עגיל אחד בכל אוזן ושרשרת שלא תגנוב מפנייך את תשומת הלב. על האביזרים לשקף את מקצועיותך ולא לערער את אמינותך.
- איפור- הוא חובה ובעדינות כמו גם צפורני ידיים צבועות בלק עדין. מסקרה, סומק ומעט אודם או גלוס יעניקו לפנייך רעננות וחיוניות.
הלבשה עסקית שונה מאד מלבוש לערב או סופשבוע, והשקעה במלתחה עסקית היא השקעה בעתיד המקצועי. למי שחושב שלא מה שלובשים אלא מה שאתה הוא שיוצר הצלחה - חשוב עוד קצת! כישורים עסקיים ונסיון אמנם נחשבים מאד, אך גם מראה חיצוני ויצירת רושם ראשוני חיובי הם חשובים לא פחות.