החלטת לפתוח עסק חדש? קודם כל בהצלחה! בין כל הסידורים והריצות יש כמה מושגים בסיסיים שאתה חייב להכיר.
השלב הראשון בפתיחת העסק, אחרי שהחלטת כמובן מהו סוג העסק אותו אתה מקים, הוא פתיחת תיקים ברשויות המס.
לפני שפתחת תיק במע"מ אינך רשאי לגבות תשלומים.
אז מה זה מע"מ?
מס ערך מוסף הוא מס בשיעור קבוע על עסקאות שמבוצעות במשק, נכון לשנת 2010 שיעור המע"מ הוא 16%. בעל עסק חייב לגבות מלקוחותיו את מע"מ העסקאות. מנגד, כשאתה משלם לספקים הם גובים ממך 16% מע"מ, המע"מ שאתה משלם על הוצאותיך נקרא מע"מ תשומות.
בסוף כל חודש או חודשיים (תלוי במחזור העסקאות) עליך לשלם למדינה את ההפרש בין מע"מ העסקאות למע"מ התשומות, או לקבל החזר מהמדינה במידה והוצאותייך עלו על הכנסותייך.
התיק הבא שעלייך לפתוח הוא תיק עצמאי במס הכנסה. יש לפתוח תיק במס הכנסה בסמוך לפתיחת התיק במע"מ.
מס הכנסה הוא מס שמטילה המדינה על הכנסותייהם של יחידים וחברות.
שיעוריי המס נקבעים לפי קריטריונים שונים.
יחידים משמלמים מס על פי מדרגות המס בהתאם להכנסותיהם בשיעורים של 10%-45%,
ואליו חברות משלמות מס קבוע בשיעור של 25% נכון לשנת 2010.
חישוב המס הוא שנתי, בסוף כל שנת מס (בדר"כ עד חודש אפריל בשנה שאחריה) חייבים יחיד או חברה בהגשת דו"חות שנתיים למס הכנסה.
הדו"ח השנתי יכלול בתוכו פירוט של כל ההכנסות וההוצאות בהתאם להוראות מס הכנסה, לפיו יקבע המס שיש לשלם למדינה.
יש לפתוח תיק עצמאי בביטוח לאומי, בסמוך לפתיחת התיקים במע"מ ובמס הכנסה.
התשלום לביטוח לאומי הוא מעין "פוליסת ביטוח" עליה אתה משלם בהתאם לגובה הכנסותייך,
על מנת לקבל בעתיד הגנה כלכלית בזמנים בהם אינך יכול להשתכר, למשל יציאה לגמלאות, תאונת עבודה, פיטורין, חופשת לידה וכו'.
עוסק פטור – על מנת להקל על המערכת ועל העוסקים נקבע כי עוסק שמחזור הכנסותיו אינו עולה על 73,300 ₪ בשנה (נכון לשנת 2010) יהיה פטור מתשלום מע"מ על עסקאותיו, אך מנגד לא יוכל לקבל החזר מע"מ על הוצאותיו. טעות נפוצה היא לחשוב כי עוסק פטור לא משלם מס הכנסה, ובכן אין קשר בין הגדרת העוסק כעוסק פטור לבין תשלום מס הכנסה, הגדרת עוסק פטור היא לעיניין מע"מ בלבד.
אחת לשנה יש להגיש דו"ח למע"מ על ההכנסות על מנת להוכיח שעמדת בתנאים לעוסק פטור.
עוסק פטור ינפיק ללקוחותיו קבלה בגין קבלת תשלום, הוא אינו רשאי להנפיק חשבונית מס.
קבלה – מסמך המהווה אישור על קבלת כסף. קבלה אינה מהווה אישור על מועד ביצוע העסקה.
חשבונית מס - מסמך המהווה אישור על ביצוע עסקה בתאריך החשבונית. היא אינה מהווה אישור על קבלת כסף. בחשבונית המס יפורט סכום העסקה ובנפרד סכום המע"מ המתחייב מהעסקה, וכן סה"כ הסכום לתשלום. חשבונית מס מונפקת ע"י עוסק מורשה או חברה בע"מ.
עוסק מורשה - הוא עוסק שמחזור עסקאותיו השנתי עולה על 73,300 ₪ לשנה (נכון לשנת 2010).
עוסק מורשה ינפיק ללקוחותיו חשבוניות מס וישלם מע"מ עסקאות ומנגד יוכל לקזז מהתשלום את מע"מ התשומות על הוצאותיו.
חשבונית מס/קבלה - זהו מסמך הכולל גם אישור על ביצוע עסקה בתאריך המסמך וגם קבלת כסף באותו התאריך.
רואה חשבון - הוא מי שהוסמך על פי חוק לעסוק במקצוע ראיית חשבון, ומי שמוסמך ע"י בעליי עסקים לחסוך להם הרבה "כאביי ראש".
רואה החשבון יטפל עבורך בכל נושא פתיחת התיקים מול רשויות המס ובכל עיניין ניהול החשבונות השוטף, הגשת דו"חות תקופתיים למע"מ, הגשת הדו"חות השנתיים למס הכנסה.
רואה חשבון ייצג אותך בכל בעיה או שאלה שתתעורר מול אחת מרשויות המס.
היתרון של רו"ח הוא שהוא מכיר ומתמצא בכל החוקים ותקנות המס ובכל השינויים התכופים שחלים בהם, כך שלמרות עלותו הגבוהה, בשורה התחתונה הוא יכול לחסוך לך כסף ולמנוע ממך לשלם קנסות מיותרים לרשויות המיסים.
א.סגל משרד רואי חשבון בקריות, מתמחה בעסקים קטנים ובינוניים.
לייעוץ תמיכה והכוונה צור קשר 054-5321182