כדי להבין את תרומתו של אימון אישי בהקשר של תקשורת בינאישיתחייבים תחילה להגדיר כי תקשורת בינאישית יוצרת בהכרח מערכת יחסים בין הדוברים.לבחירת המילים של הדוברים השפעה מכרעת על איכות המסר ועוד יותר על התוצאה שבאהבעקבותיו. בתהליכי Coaching ופיתוח מנהלים, מאמןאישי עובד עם לקוחותיו על תקשורת מצליחה שתסייע לו לקדם את מטרותיו בדרך הטובהביותר תוך מזעור קונפליקטים שעלולים לצוץ. לא אחת בתהליך של אימון אישי אני פוגשת מתאמנים מצליחים שאינם מבינים מדוע בחירת המילים שלהםשגויה ,שהרי לדבריהם הם הביעו את עצמם בצורה ברורה ורציונאלית.
אימון אישי לשיפור תקשורת בינאישית - למצוא את המיליםהנכונות
כיצד מתרחשת בחירת המילים שלנו בסיטואציה של תקשורת בינאישית?
אנו קולטים את העולם באמצעות מערכת החישה שלנו. משעה שהחושים השונים קלטו אתהמציאות, הם מעבדים את המידע הנקלט ומאחסנים אותו במוח. באותו הזמן חל עיבוד נוסףומקביל של הדמיון והזיכרון . כאשר המוח מתבקש לשלוף את המידע,הוא שולף מידע אחידשאינו מבדיל בין מציאות או דמיון.
זוהי אחת הסיבות שבתהליך של Cochingמאמן אישי ישתמש לא פעם בשיטות של דמיון מודרך. האמונה הבסיסית בתהליך זה היאשמחשבה יוצרת מציאות ,וכל שנפעיל בתהליך של אימון אישי דמיוןמודרך בה נראה את העתיד המיטבי שלנו,את התמונה הכוללת מחד,ומאידך פרטים כגוןצבעים,ריחות ,מימדים ,ועוד.על פי רוב הרגש הפנימי המתעורר בנו הוא רגש של מלאותושמחה שיש סיכוי רב שיניעו את המתאמן לפעולה. מאמן אישי המתמחה גם באימון בשיטת NLPיקשיב קשב רב לבחירת המילים של המתאמן. מילים שונות מקוטלגות במוחו של כל אחד במעיןמגירות חיוביות ושליליות.
בתהליך של אימון אישי ישים לב המאמןהאישי למהות המגרות החיוביות והשליליות, מהן המילים המניעות והבולמות את המתאמן.תקשורת בינאישית היא מערכת של סיבות ותוצאות והשימוש במילים מקדמות תוצאה משמעותיעוד יותר בתהליכי מכירה. לדוגמא מתאמן שהסתייע בי בתהליך של אימון אישי שכלל גם הביטים של אימון עסקי, לא הבין מדוע לקוחותיו העדיפו מוצרמסוים שמכר לעומת אחר אותו הוא ביקש לקדם,ואף דאג למכור אותו במחיר אטרקטיבי.משביקשתי ממנו להדגים לפני כיצד הוא מציג את המוצר-שמתי לב שהוא מרבה להשתמש במילהאבל. הוא היה אומר "מוצר זה אמנם ידוע כאמין, אבל המוצר לימינכם נמכר בארץ יותר.המילה 'אבל' היא מילה שממעיטה ומבטלת את היתרונות הקודמים. לעומת זאת ,אם המתאמןהיה משתמש במילה למרות –המסר היה אחר. לדוגמא - 'מוצר זה ידוע כאמין למרות שהמוצרלימינכם נמכר יותר בארץ' - בבת אחת (ולו ע"י המרת המילה 'אבל' במילה 'למרות'),השתנה החשיבות של המשפט וכן השתנו תוצאותיו. דומא נוספת היא המרה של משפט,היא המרהשל 'אצלנו לא תשלם יותר' במשפט 'כאן המחירים זולים יותר'. השינוי שנוצר הוא עקבשימוש בחיוב מול השימוש במילה לא שהמעיטה במסר שאנו משתמשים בו.
אימון אישי אסטרטגיות לשיפור תקשורת בינאישית
כאמור,בתהליך של אימון אישי ותהליך של אימון עסקי רצוי לשים לב לשימושבמילים שאנו עושים. להלן כמה אסטרטגיות שכל אחד יכול לאמן את עצמו בתהליך שלCoaching עצמי לשליטה במילים:
1. שימוש במילה למרות במקום במילה אבל.
2.שימוש במסר חיובי במקום שלילי. לדוגמא: במקום המשפט-אנו מזמינים אותך להתחדשולהחליף את המערכת הסלונית שלך,רצוי להתאמן באימון אישי עצמי להשתמש אנו מזמיניםאותך לשדרג את מערכת הישיבה בסלון ביתך.
3. שימוש במילה יכול להגדרת קהל יעד.בתהליך של אימון עסקי לפיתוח עסק מצליח,נרצה להגדיר במדויק את קהל היעד שהעסק שלנומכוון את עצמו. שאלות שנרצה לשאול את עצמנו : מי יכול לקנות מוצרים אלו, מה אנייכול למכור מוצר או שירות?
4. בתהליך של אימון אישי נקפיד לאלהשתמש במילה לא אם אפשר. לדוגמא במקום לא רע נאמר סביר, במקום לומר לא חשוב ,נשתמשבמילה מיותר
5. מילים שמתארות פעולה. בתהליך של אימון אישי ועסקי נתמקד בשימוש מודגש של פעולות ולא של פוטנציאל עשייה. דוגמא במקום המשפטלקוחות רבים יכולים להקים אתר אינטרנט בעלות נמוכה, נשתמש בביטוי לקוחות רבים בנואתרים עסקים במחירים זולים.
6. שימוש בביטויים משרי בטחון. בתהליך של אימוןאישי ועסקי לשיפור תקשורת בינאישית , נלמד להשתמש רבות בביטויים כגון: ידוע ש.., אואין ספק ש... ,או מחקרים מראים ש...
7. התאמת אוצר המילים לעיסוק. בתהליך שלאימון אישי ותהליך של אימון עסקי נפתח לנו אוצר מילים שיקדם אתהתחום בו אנו עוסקםי . לדוגמא :אנשים העוסקים בתחום הנדל"ן יעדיפו להתמשמ בביטוייםאו מילים כגון: המיקום הטוב ביותר, פסטורלי, בית חלומות ועוד.
לסיכום
אימון אישי ועסקי ואימון עסקי לבדו ,יתנו דגש לרכישה ושימוש של אוצר מיליםמקדמות תוצאה. המודעות לכוחם של צירופי מילים היכולות להשפיע על תמונות במוחו שלהלקוח יעניקו יתרון רב מבכירה והשגת תוצאות רצויות למשתמשים בהם.