|
|
|
|
|
הילד חולם-ביקורת אופרה-גיל שוחט וחנוך לוין-האופרה ת א
|
|
|
596הילד חולם-גיל שוחט,חנוך לוין-האופרה ת א596
צילומים-יחצ"ן ויוסי צבקר
ישר כח ,מוריד אני את הכובע בפני חנה מוניץ מנהלת האופרה הישראלית על ההעזה,הרעיון,האומץ והסיכון שלקחה על עצמה בהעלאת האופרה"הילד חולם"מאת גיל שוחט בביצועבכורה עולמי ובפתיחת העונה ה25 ביצירה ישראלית מקורית.
זאת היתה הפקה מרשימה על טהרת הזמרים הישראליים של האופרה,הפקה שבהחלט היתהראויה לפתוח עונה חגיגית זו.
השתתפו בה שחקנים רבים ביניהם רמי ברוך כ"שותת הדם" והמשתתף ברבים ממחזותיו שלחנוך לוין,אקרובטים,ילדות אקרובטיות וסה"כ צוות של עשרות רבות.
הילד חולם מחזה מאת חנוך לוין הועלה לפני כ16 שנה בהבימה וכעת זוכה להעלאהמחודשת כאופרה.
הרעיון להעלות מחזה זה כאופרה היה משותף למלחין גיל שוחט והבמאי עומרי ניצןאשר ראו בו פוטנציאל גדול ומתאים ביותר להיות אופרה.גיל שוחט אומר שכבר כ 10 שניםחושב הוא על הרעיון הזה שמתגשם היום.שניהם ביחד כתבו את הליברית לאופרה שהוזמנה במיוחד לאירוע החגיגי.
עלילת האופרה בקיצור היא כזו:
הורים מביטים בילדם הישן.מתפרצים לביתם זרים- פליטים וצבא .
לאחר שהורגים את האב,האם והילד נמלטים ומגיעים בספינה לאי.מושל האי נותן רקלילד לרדת לחוף אך הוא מסרב להפרד מאימו שהבטיחה לו לא להפרד ממנו לעולם.הוא נשארעמה כאשר מבין שסופו בצעד כזה הוא מות.
האופרה מסתיימת בכך שרואים ילדים מתים המחכים למילוי המכסה כדי שהמשיח יבואואיתו תחית המתים.
האם מביאה את ילדה המת וכך מתמלאת המכסה.נרדף,שהילדים המתים חושבים אותו למשיחנכנס ואחריו החיילים ההוריגים אותו.הקצין הולך עם האימא והחלום לחיות עם בואו שלהמשיח נגוז.הילד הוא ראשית החיים, ראשית התקוה, ראשית החלומות.
רבים המפרשים את כוונותיו של לוין במחזה זה.
יש שתי דרכים לפרש את המחזה .
דרך אחד היא שפליטים מחפשים להנצל מהרדיפות, מהמוות המצפה להם ודרך שניה היאשהמחזה מבטא חלום להגיע לדבר טוב יותר,חיים טובים יותר,חלום המתנפץ בגללהנסיבות,בגלל האטימות הסובבת אותנו,רוע הלב של האנשים השונים.זה חלום אשליות לעולםטוב יותר(אם מקבלים פרוש זה הרי החלום מתנפץבמחזה בבימוי הנוכחי כבר בהתחלה עם קריעת תפאורת הילד הישן והחולם).
אומר לוין-כמה משפיל להיות אדם.ילדים נולדים כדי לשבור לנו את הלב.הלב שואלולפה מוטב שישיר.
יש הרואים במחזה את הפליטים המנסים להנצל מהשואה המתקרבת,להגיע לחוף מבטחים(א"י) אך נתקלים באדישות ואכזריות העולם והתוצאה ידועה.חנוךלוין מתעלם בכוונה מלשייך את המחזה לאירוע מסויים, לתקופה מסויימת והואניוטרלי-אוניברסלי ללא רמז כל שהוא(פרט אולי למדי פקידי האי הדומיםלמדי הבריטים בתקופת המנדט-אך זה כבר ענין של מעצב התלבושות)לתקופת השואה אוכל תקופה אחרת.
בכוונה לוין אינו נותן גם שמות לנפשות הפועלות אלא משתמש בתאור תפקידםבלבד.
לצד רעיון מרכזי זה מטפל לוין ברעיונות קטנים יותר בסצינות השונות כגון יחסושל רב החובל המזלזל בכבוד האישה ומושל האי הנשאר אדיש לאהבת ילד-אם.
בנוסף מטפל חנוך מה אמא מסוגלת לעשות למען ילדה-למכור את גופה ולהחליט שמוטבלמלא את רצון הילד למרות שיודעת מה תיהיה התוצאה מהחלטה זו.
בכל פרוש שהוא בולטת אטימות העולם מהסבל האנושי של אחרים, האגואיזם וחוסרהרגש.
גיל שוחט יצר מוסיקה מרשימה,עזת ביטוי ורבת הבעה ,בעלת עוצמה לפעמיםמזעזעת.אופרה מונומנטלית.
במוסיקה שכתב הוא יצר שיאים רבים באופרה.
התרגשתי רבות במעמדים מסוימים ביחוד בסצינה המרגשת והנוגעת ללב כשהילד אינורוצה לעזוב את אימו, אך חסרה היתה לי התרגשות עמוקה,התרגשות הגובלת בדמעה וזאת אפשרהיה להשיג רק במוסיקה שקטה ורגשנית יותר.
הוא כתב מוסיקה דרמטית,מלודית ביותר,דינמית ומתאימה לעלילה הטראגית שללוין.
לדעת מפרשי לוין אין זו טרגדיה אלא אלגוריה,מטפורה.
אין באופרה מקהלה רגילה כמקובל אלא תשעה קולות נשיים הפותחים פתיחה מקסימה אתהאופרה בצלילים משמיים-השרות ולא נראות.שירתם היתה מעולה,הרמונית ומלוכדת גם בהמשךכאשר שרו בסצינות אחרות כפליטות ליד האוניה וכילדים המתים התלויים בחלל הבמה-סצינההמרשימה ויוצאת דופן מכל הבחינות.
על תזמורת האופרה-תז' סימפונית רשל"צ ניצח מנהל המוסיקלי של האופרה דודשטרן.הוא שלט היטב בפרטיטורה המסובכת והכין טוב את התזמורת.
ראויה לציון מיוחד התפאורה המקסימה והמרשימה של גוטפריד הלנווין שהפכה אתהאופרה לחזיון ויזואלי נהדר ביחוד המערכה הרביעית . הוא גם מציג ברחבת האופרה מצגתמענינת וקסומה בשם סלקסיון עם רעיון כפי שמוסבר על ידו.
הלנווין גם יצר תלבושות שהיו יפות ומתאימות מאוד למעמדים השונים.
לא נראו לי תלבושות החיילים בלבד שהיו בומבסטיות ודמו יותר למשתתפי סרט מסדרותסרטי החלל.
הכוריאוגרף האורח גרגור זייפרט עיצב תנועה נהדרת בסצינת הליצנים המציגים בפניהילד הישן והחולם וכן במערכה האחרונה כאשר הילדים המתים (שחקנים חייםובובות)תלויים באויר ומבצעים תנועות אקרובטיות.
הזמרים כולם והם רבים שרו מצויין.יש כמה אריות יפות כגון של הילה בג'יו-כילדשאינו מוכן לעזוב את אמו,של האם-אירה ברטמן השרה שלא תיפרד מעולם מילדה,של הנוסעתהמנחמת-קארין שיפרין, האישה שנולדה לאהבה-ברכה קול ושירה רז כמשורר.
טובים מאוד היו גם הקולות הגבריים של נח בריגר כמפקד החיילים ורב החובל,גיאמנהיים כמושל האי והאב והצופה המבוהל-ולדימיר בראון .
השתתפו עוד ליליה גרצובה-אישה מייבבת,סורין סמיליאן-פקיד הגירה,עינתאורנשטיין-ילד מת ואהרון זילברברג-"משיח".
לראות או לא לראות:לאוהבי אופרה וגם לאוהבי חזיון ויזואלי אסור להפסיד ומומלץלרוץ כל עוד יש כרטיסים.
נכתב על ידיelybikoret אלי ליאון, 18/1/2010 11:28
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אודות כותב המאמר:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מאמרים נוספים מאת אלי ליאון-elybikoret
|
|
10 שירים מצויינים בביצועו בלווי קלידים וגיטרה
|
להקת פופ ודיסקו משנות ה80
|
להקת פופ ודיסקו משנות ה80
|
|
אלברט כהן שר שירי מחזמרים
|
מאמרים נוספים בנושא מוסיקה
אחת מצורות הבילוי הפופולריות בשנים האחרונות היא הקריוקי אשר מקורו במדינת יפן ופרושו "תזמורת ריקה". אנשים מסתבר מאוד אוהבים לשיר, ולכן כל אירוע בו תהיה הפעלה אקטיבית, כזו שהאורחים יוכלו להביע עצמם ולהתבטא בשירה, יהפוך למשהו מוצלח.
|
הסינגל החדש של הזמרת והיוצרת יעלה אלישיב, CRAZY TIMES הוא מצמרר, מרגש ומבליט את יכולותיה הווקאליות והמוזיקליות. את השיר כתבה והלחינה יעלה בתקופת סגר הקורונה והוא כבר זכה לתהודה רבה בקרב מאזיניה וציבור נרחב.
|
גם זה הגיע: המנון לקורונה, המגפה שנחתה על העולם, זוכה גם לשיר קליל וקצבי ולסינגל חדש של הזמר יהודה אברון.
|
הייתה תקופה לפני הרבה מאוד זמן שראש-הממשלה שלנו, ביבי נתניהו, השתמש במשפט הבא בשביל להגדיל לעצמו את כמות המצביעים - לכל ילד יהיה מחשב בבית. ביבי השתמש במשפט הזה בתור כלי שכנוע. מכוון שהייתה תקופה שלא היה מחשב בכל כיס והגישה לאינטרנט הייתה מאוד מצומצמת. לעומת התקופה של היום שבו לכל ילד כבר יש גישה כמעט בלתי-מוגבלת בשביל לגלוש באינטרנט.
|
אם היינו חיים עשור אחורה והייתם רוצים לבנות אולפן-הקלטות הייתם צריכים לעבוד כלכך הרבה שעות בשביל להקים את האולפן הכי פשוט. אבל היום, ההוצאה הכי יקרה שלכם כנראה תהיה מחשב ואם אתם קוראים את המאמר הזה אז אני מניח שיש לכם מחשב. במאמר הזה אני רוצה להסביר מה הם כוחם של פלגינים.
|
כיום אנחנו חיים בתקופה שמאוד קל לשמוע שירים. בלחיצת כפתור אנחנו יכולים לשמוע איזה שיר שאנחנו רוצים או אלבום שלם מבלי לחשוב יותר מדי. אנחנו כלכך רגילים לשמוע שירים לפי בחירה שלא קיים אתר אחד, אלה כמה אתרים שתהליך הורדת שירים מיוטיוב או מכל אתר אחר היא מאוד פשוטה. למרות שאיכות השירים פחותה מזו של השירים שהופקו באלבום, אנחנו בתור צרכנים מעדיפים את הנוחות של לשמוע מתי שאנחנו רוצים מאשר לשמוע שירים באיכות גבוהה.
|
מי מאיתנו לא שומע היום שירים דרך יוטיוב? היום הדרך המקובלת לשמוע שירים היא דרך שירות סטרימינג כלשהו כשהדרך הכי פופולרית היא מיוטיוב. אני נתקל בהרבה מקרים שבהן כל קבל עם ועדה מבקש ממני להסביר לו איך מורידים שירים מיוטיוב. בדר"כ אני גם שואל "למה צריך להוריד את השירים מיוטיוב? הרי מאוד נח וקל פשוט להיכנס ליוטיוב ואז לשמוע את השירים שאנחנו רוצים", התשובה הקבילה שאני מכבד היא דווקא מזמרים שרוצים להתאמן על שירים מסויימים אבל הם לא תמיד נמצאים במקום שהטלפון שלהם קולט וויפי (wifi) בשביל להפעיל יוטיוב...
|
|
|
|
|