אולפן הקלטות הוא מקום בו מקליטים, עורכים ואף יוצרים מוסיקה. ל אולפן הקלטות שימושים נוספים כגון הקלטת קריינות ואפקטים נוספים ובעצם הקלטת קול לכל מטרה שהיא.
מאז המצאת ההקלטה בשנת 1887 על ידי אדיסון (הקלטת קול) ועד היום תחום האודיו והמבנה הבסיסי של אולפן הקלטות השתנה עד מאוד.
אולפן הקלטות מקצועי (מסחרי) כולל בתוכו חדר בקרה, וחדר נגנים אחד או יותר. ניתן למצוא אולפני הקלטה בהם קיימים מס' רב של חדרי בקרה, חדרי עריכה ואולפנים שונים.
חדר הבקרה באולפן הוא חלל מרווח ומטופל מבחינה אקוסטית. חדר הבקרה צריך להיות מצוייד במערכת הקלטה (טייפ, דיגיטל או דיגיטל מבוסס מחשב). ישנם אולפני הקלטה בהם מספר רב של מערכות הקלטה אנלוגיות ודיגיטליות המשמשות לצרכים שונים. בנוסף בחדר הבקרה קיימים קדם מגברי מיקרופון לצורך הגברת הסיגנאל המוקלט ב אולפן , מעבדים דינאמים ואפקטים שונים, מערכת מוניטורינג הכוללת לרוב זוג רמקולים קרוב Near-field עליו מבוצעת רוב העבודה ולצורך Reference נוסף קיימת מערכת מוניטורינג רחוקה Far-Field המציגה תמונה רחבה, גדולה ועצמתית יותר של החומר המוקלט.
אולפן הקלטות מקצועי מכיל חדר נגנים (אחד לפחות) המופרד באופן מוחלט מחדר הבקרה ומבודד מרעשי סביבה. החדר מטופל מבחינה אקוסטית כך שתתאפשר הקלטה שקטה ומאוזנת גם על ידי מיקרופונים רגישים במיוחד ללא רעשי לוואי וללא החזרים של גלי קול מקירות החדר. חדרי הקלטה ב אולפן הקלטות מקצועי מתוכננים על ידי מומחים בתחום האקוסטיקה המבצעים מדידה ותכנון ספציפי לכל חדר.
חדר הנגנים (סטודיו) ב אולפן הקלטות מצוייד במיקרופונים רבים ומגוונים למטרות שונות, דינאמים וקונדנסרים (קיבוליים) המאפשרים הפקת צליל עשירה ומתאימים לשלל סוגי הקלטות. דגש חשוב בחדר הנגנים ב אולפן הקלטות מקצועי הוא נושא החיווט המשפיע מאוד על איכות הסיגנאל העובר מחדר לחדר ולבסוף מגיע למערכת ההקלטה.
מאז הופעת המחשב והאפשרות להקליט ולערוך עליו אודיו דיגיטלי - אולפן הקלטות מקצועי עובד על מערכת ממוחשבת כמערכת הקלטה ראשית וישנם אולפני הקלטה שבהם עדיין קיימות מערכות הקלטה אנלוגיות מבוססות סרט מגנטי. ב אולפני הקלטה בהם קיימת מערכת כזאת היא משמשת לרוב להקלטות על מנת להעניק לסאונד את ה"אופי" וה"חום" האנלוגי ולאחר מכן מועברים הערוצים המוקלטים למערכת ממוחשבת לצרכי עריכה. ב אולפני הקלטה גדולים רבים מערכות אלו קיימות פשוט מפני שנשארו שם לעיתים ללא שימוש עוד מהתקופה בה היו אלו המערכות הנפוצות והראשיות.
פרוטולס (Protools) מבית Digidesign הינה החברה המובילה בתחום ההקלטות במסגרת אולפן הקלטות מקצועי ברחבי העולם. מערכת ההקלטה הממוחשבת הראשונה של החברה יצאה לשוק בשנת 1991 ומאז ועד היום התפתחה טכנוולוגית ההקלטה מבוססת מחשב עד למערכות של 100 ערוצי הקלטה ויותר.
אולפן הקלטות ביתי הוא תוצר של תקופה בה ניתן בעלות הגיונית להקים מערך הקלטה קטן ומבוסס מחשב וממשק אודיו (כרטיס קול מורחב) ולהקליט באופן עצמאי במקום פרטי ו/או בבית על גבי אחת מתוכנות ההקלטה מבוססות PC.
כיום מתאפשר לכל מוסיקאי לייצר לעצמו אולפן הקלטות ביתי ועל ידי כך לאפשר לעצמו התנסות פעילה בתחום ההפקה, ההקלטה והעריכה. מוסיקאים רבים ברחבי העולם משתמשים ב אולפן הקלטות ביתי לצורך עיבודים, עריכות, סקיצות ואף יצירת מוסיקה אלקטרונית מבוססת כלי נגינה וירטואלים ממוחשבים.
בשנים האחרונות נדמה כי מקומם של אולפני הקלטה מקצועיים הולך ונעלם, אע"פ שניתן להבחין בתהליך של חזרה לעבודה באולפן המקצועי בקרב מוזיקאים רבים צעירים וותיקים כאחד. לאור העובדה שכישורי הטכנאי אינם עניין של מה בכך, ונוסף על אלו הציוד, האקוסטיקה ותנאי העבודה בהאולפן הקלטות מקצועי / מסחרי - לנצח יהיה טובים בהרבה ומגוונים בהרבה מהניתן וההגיוני לבצע בבית.
יתרונותיו הרבים של אולפן הקלטות ביתי הם רק צד אחד של המטבע, ומצידו השני יצירות רבות "זוכות" לאיכות הקלטה ירודה ועריכה לא מקצועית בשל הפחתת חשיבותו של אולפן הקלטות מקצועי ושל טכנאי הקלטה העובד בו כגורם מכריע בתהליך.
השילוב האולטימטיבי הוא ניצול אולפן הקלטות ביתי לצרכי פרה-פרודקשן (קדם הפקה) שתכלול בניית תפקידים ורעיונות מוסיקליים, בניית מבנה ועיבוד, בחירת מקצב ומהירות, בחירת סולם ואף הקלטת סקיצה ברמה הבייתית. אלמנטים נוספים הניתנים לייצור סופי כבר ב אולפן הקלטות ביתי הם קבצי מידי, כלים וירטואלים ומקלדות המחוברות ישירות למערכת ההקלטה וגם זאת במידה והתוכנה והחומרה ברמה משביעת רצון.
ישנם ז'אנרים בהם האיכות הירודה (Lo-Fi) דווקא מחמיאה לתוצרים - אך השלכה של האפשרות הזו על כלל הז'אנרים היא טעות נפוצה ומרה.
כבעלים של אולפן הקלטות מקצועי ומסחרי (אולפן הקלטות בתל אביב - תמוז), וכטכנאי עם שנות נסיון רבות, נתקלתי במקרים רבים בהם הנסיון לבצע עבודות אולפניות ב אולפן הקלטות ביתי עלו בזמן יקר ולבסוף גם בכסף רב של השכרת ציוד, תשלום לאיש מקצוע, חזרה ל אולפן הקלטות מקצועי ובעיקר נסיונות "הצלה" של החומרים.
ההמשגה של אולפן הקלטות מקצועי הפכה למטושטשת ועוד יותר מכך - ההגדרה של אולפן הקלטות ביתי.
המילה "ביתי" אינה מתכוונת דווקא למיקום הפיסי של האולפן אלא לסדר הגודל שלו בכל הרבדים לרבות ציוד הקלטה, אקוסטיקה, אנשי מקצוע וכו'.
בשיחות רבות שלי עם מוסקאים עלה נושא ההקלטה ב אולפן הקלטות מקצועי לעומת אולפן הקלטות ביתי. פעמים רבות נאמר לי כי באולפן הביתי של אותו מוסיקאי ישנם רכיבים המאפשרים הקלטה איכותית מאוד על גבי ציוד מקצועי ואף שהוא מתכוון להשקיע באקוסטיקה.
נסכם נושא זה ונאמר - אולפן הקלטות המכיל ציוד מקצועי, אקוסטיקה ואיש מקצוע - הוא נוטה יותר לכיוון האולפן המקצועי גם אם הוא נמצא בבית. ובדיוק על אותו משקל - אולפן הקלטות שאינו מכיל הפרדה בין חדר הקלטה וחדר נגים, שאינו מצוייד באקוסטיקה, שהציוד בו הוא ציוד ברמה בינונית ומטה ואין איש מקצוע אמיתי ומנוסה בסביבה - אינו אולפן מקצועי וממש לא משנה איך הגדירו אותו בעליו.
לפני שאתם בוחרים אולפן הקלטות ובכלל באיזה אופן לתעד את היצירה המוסיקלית שלכם - חשוב לברר את כל הפרטים ולהחליט אם אתם רוצים לעשות את זה כמו שצריך או להתפשר על תוצאה ותהליך לא מקצועי.
נשמח לארח ולייעץ בכל תחום
רז בורג (בעלים וטכנאי הבית)
אולפן הקלטות - תמוז
דיסנצ'יק 9, תל אביב
03-6481791
www.tamuzstudios.co.il