591לעוף מכאן-אופרה קאמרית-שריף,סמל-תיאטרוןהקאמרי591
צילומים-יחצ"ן
לאחר ששיתפו פעולה לפני כארבע שנים באופרה "צחוק של עכברוש"המוצגת בתיאטרוןהקאמרי עד היום,מציג הקאמרי עוד אופרה משותפת לאלה מילך -שריף- מוסיקה ונאוהסמל-כותבת הליברית עפ'י ספרה "לעוף מכאן".
הספר והאופרה בעקבותיו עוסקים ביהודי ניצול מהגרמנים באי ג'רבהשבתוניסיה-מוריס חביבאל-גבי שדה שעלה לארץ בראשית ימי המדינה.הוא פוגשבנערה-הדרה-עינת ארונשטיין במושבה חקלאית בה הוא מתגורר ומספר לה סיפור על יהודיג'רבה היודעים לעוף.בצורה זו היהודים גם העבירו דלת מבית המקדש הנמצא עד היום בביתהכנסת שבג'רבה.מהופנטת מהסיפור היא מבקשת שילמד אותה גם לעוף.
באופרה יש גם שיתוף נוסף והוא בין האופרה הישראלית,שזמריה לוקחים חלק בה,שחקני תיאטרון הקאמרי ותזמורת קאמרית מתוך תזמורת הסינפוניטה באר שבע המנגנים אתהמוסיקה.
מנצח על התזמורת בהופעה שראיתי היה דורון סלומון.האופרה מתחילה עם סולו נהדר בגוון מזרחי מבוצע באבוב בליווי תופים.
זאת אופרה קאמרית מקורית שיש בה אוירה ישראלית,מוסיקה מערבית בעיקרה המשלבתכמה אלמנטים ישראליים ומוסיקה מזרחית .
היא מחזירה אותנו לאוירה הא"י וראשית המדינה הן בתלבושות החאקי וכובעי הטמבלשלובשים הנגנים והן בפסטורליות של דגמי עצי הפרדסים,האהבות הראשונות והרוח החלוציתהחופשיה והלא מכופתרת.
בסיום האופרה פורצים כל השחקנים שכולם גם שרים, בריקוד מזרחי סוער ומשעשע עםתנועות בהתאם להנאת והחיוך של הקהל.התפאורה והתלבושות שעשתה ענת שטרנשוס מיוחדות במינן.
התפאורה מורכבת ממסך לרוחב כל הבמה עליו משתקפות מפעם לפעם צלליות שלאנשים,זמרים,רקדנים,אנשים עפים וכו'.בנוסף נמצאים על הבמה שני משטחים הנפתחיםלעתים, האחד המציג חנות הנעליים של מוריס והשני המטבח של אם הנערה.
הן הסנדלריה והן המטבח עשויים דיקט או קרטון קשוח. על בגדי המשתתפים ציוריםבהתאם למקצועו ותפקידו באופרה.רעיון יפה ,מבדר ומשעשע, צבעוני ומאוד נחמד העושהביחד עם כל המרכיבים הנוספים את האופרה מתאימה גם לנוער.המוסיקה יפה ביותר, קליטה מאוד ,יש בה השפעה קטנה ביותר מסטרוינסקיוברטוק.מעטות בה האריות.
למרות שהשירה היתה בעברית ,טוב נעשה שהתמליל הנהדר והיפה שכתבה נאוה סמל הוקרןעל המסך והפעם בעברית מנוקדת ובאנגלית.
העיקר באופרה זו המוסיקה וכאן היא היתה נהדרת .היא היתה החומר המלכד בין יתרמרכיביה כצלליות-בובנאי צלליות-שמואל שוחט,הזמרים הנהדרים,התפאורה המיוחדתוהנאיבית משהו והמשחק המצויין של כולם.דורון סלומון שלט היטב בתזמורת הקאמרית המצומצמת שנשמעה מצויין.
למרות שלא מקובל להגביר קולו של זמר אופרה באמצעות מיקרופון היה זה רעיוןמעולה לעשות הפעם כך ולהצמיד כזה לכל שחקן -זמר.כל שישת המשתתפים היו טובים מאוד הן במשחק והן בשירה.
עינת ארונשטיין-היתה מלאת חן נעורים וישראליות.שירתה היתה זכה ונהדרת.
אלי גורנשטיין ביצע בצורה מרגשת את האריה "לילה טוב לאי רחוק"ואריה זו והדואטשבא אחריה עם המוסיקה הנהדרת שלה היתה אחד משיאי האופרה.
דניאלה לוגסי-האמא המתה היתה טובה מאוד בתפקידה הקטן יחסית.
עידו מוסרי-אהרלה היה שובב,אוהב, נערי,מלא חינניות ושירה יפה.
ענת עיני -צאלה כטובה- היתה טובה.
בלט הזמר הותיק והמפורסם מכולם גבי שדה עם קולו היפה ומשחקו המסוגנן.
אלה שריף הקפידה להוסיף גוון מזרחי למוסיקה כאשר הוא היה על הבמה.הבימוי של יעל רונן היה מאוד ערני ותוסס עם המצאות חביבות ורעננות רבה, רבגווניות ומשעשע ביותר.
ההכנה המוסיקלית של איתן שמייסר שינצח גם בחלק מההופעות היתה טובה מאוד.
אפרת גונן הפעילה את הצלליות שהוסיפו רבות להצלחת האופרה.זאת היתה אופרה קאמרית שהביאה משב רוח רעננה ,צעירה, חדשה ומקסימה שאין לי ספקשיקרב שכבות נוספות לאמנות האופרה, שהיו רחוקות ממנה כי ראו בה עד כה משהו רציניוכבד.היה זה שיתוף פעולה פורה בין שני גופים מרכזיים בחיי האמנות של תל אביב שצירפואליהם את התזמורת מבירת הנגב ,שיתוף שנתן תוצאה מעולה והקורא לעוד.לראות או לא לראות:הפקת פנינה מכל הבחינות.היתה לי הנאה מקסימלית וממליץ עליהגם לגילים צעירים.
נכתב על ידי
displayEmail('blog','elybikoret','gmail.com',"elybikoret")
elybikoret-אלי ליאון , 10/1/2010 23:16