בישראל מאות אלפי רכבים הנוסעים בכבישי הארץ ברישיון רכב תקני. רובם ככולם מצויידים גם בביטוח רכב. האם באמת יש חובה חד משמעית לרכוש ביטוח רכב שכזה או שמא יש אפשרות אחרת, למשל, לא לבטח את הרכב כלל ופשוט לסמוך על המזל או לקחת בחשבון לשלם את הנזק באם ייגרם מכל סיבה שהיא.
להשאלה הזו אין תשובה חד משמעית, בעיקר משום שמערכת המשפט בישראל אינה נחרצת לחלוטין. ההסבר לעניין הוא כזה, באופן עקרוני ישנה חובה לבטח כל רכב בביטוח חובה, שכשמו הוא אכן נתפס כביטוח שאינו אופציונלי אלא ביטוח שמחייב כל בעל רכב, למעשה לא ניתן להוציא רכב מסוכנות רכב מבלי להציג ביטוח חובה.
אך מה קורה במקרה שבו הביטוח פג אך לא חודש? במקרה כזה על בעל הרכב לקחת בחשבון שבמידה ושוטר יתפוס אותו הוא ייאלץ לעמוד לדין, בעיקר במקרה של תאונה ובטח במקרה של תאונה עם נפגעים. בית המשפט, על פי תקדימים רבים אינו פוסק לחומרה במקרים אלו אלא מעדיך להגיע להסדרים. ככל הניראה לא משום שאין באפשרותו או ברצונו לחזק את חוק ביטוח החובה אלא מפני שברוב המקרים בהם אין ביטוח ישנן נסיבות יוצאות דופן.
לא על ביטוח החובה לבדו
מלבד ביטוח חובה המכסה אך ורק על נזקי גוף (מטעם חברת אבנר שהיא הגוף המוציא לפועל את כל תביעות הביטוח ונזקי הגוף בישראל) ניתן להצטייד בשני סוגים של ביטוחים נוספים המסייעים להגדיל משמעותית את מערכת ההגנה של בעל הרכב במקרים יוצאי דופן כגון: פגיעה וגרימת נזק לרכב עצמו, פגיעה או גרימת נזק לרכב אחר, גניבת רכב, תאונה עם נפגעים, גרימת נזק לרכוש או מבנה וכו'.
שני הביטוחים הללו הם ביטוח מקיף וביטוח צד שלישי. ביטוח מקיף כידוע הינו הבטוח המלא והכולל ביותר, הוא מכסה את כל הנזקים שהזכרנו קודם וכן מאפשר מגוון שירותים וכיסויים גם מעבר לרכב עצמו, כגון חפצים שהיו ברכב, שיפורים והתאמות כמו הגבהות, צמיגים מיוחדים, חלונות מיוחדים, מערכות סאונד והגברה, מערכות מולטימדיה ועוד.
ביטוח צד ג' לעומתו הוא הביטוח המשלם את נזקו של הצד השלישי שנפגע. למשל במקרה של תאונה, יפוצה הנהג השני בעל הרכב שנפגע, אך הרכב בעל ביטוח צד שלישי בלבד ייאלץ לשאת במחיר הנזקים. כמובן שעל מנת לבחון את הביטוח המתאים ביותר מומלץ לבצע סימולציה ולתכלל את הפרמטרים כולם.