"לגעת בשורשים"
תוכנית בר/בת מצוה
התוכנית כוללת 20 שיעורי הכנה עשירים וחווייתיים שבהם 13 נושאי לימוד המכינים את הנער/ה למעבר מילדות לבגרות, קבלת אחריות אישית והבנת המשמעות של כניסה לחברת המבוגרים, שייכות לאומית, הכרות עם העבר הלאומי של העם ומשמעות קבלת עול מצוות.
כמו כן, הכרת אישים ומושגים ביהדות, הלוח העברי, סמלים המאפיינים את טקס בר/בת המצווה כמו: תפילין, תפילה, דרשה אישית, הדלקת הנר, האשה ביהדות ועוד.
כל הנושאים מועברים בסדנאות לימוד תוך שימוש במשחקים מהנים, אביזרים ויזואליים מרהיבים, משימות אישיות וקבוצתיות, הצגות, כתבי חידה, יצירות שונות, סרטי וידיאו, שירים, פאזלים, תחרויות קבוצתיות ועוד הפעלות רבות ומגוונות בשילוב אמצעים אומנותיים שונים.
נושאי הלימוד:
- "תחילתו של עם" – "חזרה" לתקופת האבות והכרת השורשים מהם צמח והתפתח עם ישראל וחשיפה לתהליך שעברו אבותינו עד שהגענו למעמד של עם.
- "היחיד והיחד" – תהליך ההתבגרות הכולל הכרת המעגלים – האישי, המשפחתי, החברתי והלאומי. ייחודו של האדם ויחסי הגומלין בין הפרט לחברה.
- מבנה התנ"ך – הכרת ספר הספרים ומהותו, מבנה חטיבות התנ"ך, הספרים הכלולים בכל חטיבה והמאפיין כל חומש מחמשת חומשי התורה.
- "בר מצווה" – הכרת מושגים, מנהגים וטקסים שונים, הכרת מבנה התפילין ותהליך ייצורן, "שבת בר מצווה", "פרשת השבוע שלי", העליה לתורה, ברכת התורה, ברכות ההפטרה, "הדרשה שלי", משמעות קבלת עול ועוד...
- "בת מצווה" - הפרשת חלה, משמעות "נר שבת", צניעות, סיווג המצוות בהן מחוייבת הבת או פטורה מלקיימן.
- "מילדות לבגרות" - מהי "לידה מדעת" לעומת "לידה מכורח", המקור לגיל י"ג למצוות לבני המצווה לעומת י"ב למצוות לבנות המצווה, הבנת האחריות האישית והקולקטיבית המוטלת על כל נערה ונער בהגיעם לגיל מצוות, משימות אישיות וקבוצתיות למען הקהילה.
- "האשה ביהדות" – ההבדל בין בריאת האשה לבריאת האדם. הכרות עם נשים דגולות שעמדו לישראל במהלך ההיסטוריה של עמנו מימי האבות ועד היום, היחס וההערכה לאשה ביהדות.
- "המצוות" – הבנת הערך של הימצאות בתוך מסגרת, החשיבות שבקביעת חוקים והצורך בהם לשם קיום חיים טובים בחברה מתוקנת. הכרת מצוות שונות, לשם מה ניתנו המצוות וסיווגן, חיוב הבנות במצוות שנה לפני הבנים ועוד.
- "תפילה" – הבנת הצורך הטבעי של כל אדם לבקש בקשות ולייחל לטוב. הכרת תפילות שונות ןמקורן. תיקון התפילות ע"י אבות האומה, הכרת המושגים: "תפילה מנוסחת", "תפילה אישית", "תפילת יחיד", "תפילה בציבור" + חיבור תפילה אישית .
- "כיבוד הורים ומורים" – הכרת המקור למצוות "כיבוד הורים", הצורך בהכרת תודה והציוויים הנלווים למצוות "כיבוד הורים". חשיבות "כבוד המורה והמחנך" והמושג "כבוד" בכלל. חשיפה לדמויות חכמינו בהקשר לקיום מצוות "כיבוד הורים".
- "שבת" - מהות השבת וטעמיה, משמעות השבת כיום המנוחה. ההכנות לשבת – אצל חז"ל וכיום. קבלת השבת, תפילות, מהלך סעודות השבת (חוויית "שולחן השבת", זמירות השבת, הבדלה ועוד.
- "אישים ומושגים ביהדות" – הכרת מושגי יסוד ביהדות ואישים בולטים באומה היהודית לתולדותיה.
- "הלוח העברי" - הכרת מהלך גרמי השמים, הכרת לוחות שנה שונים, הייחוד של הלוח העברי לעומת לוחות אחרים, שמות החודשים ומשמעותם, אגדות ומדרשים, התאריך העברי שלי וכו'...
.../2
- 2 -
הערה - ניתן לשנות/להחליף את נושאי הלימוד עפ"י בחירה עם הנושאים הבאים:
* אהבה = נתינה * חברות * סמלים לאומיים ביהדות * חגים ומועדים * אחדות ישראל
* עזרה לזולת - חסד * שמירת הלשון * מכעס לפיוס
לסיכום הנושא ייערך "יום שיא" לילדי בר/בת המצווה והוריהם באחד מאתרי המורשת היהודית בארץ.
ב"יום השיא" ייחשפו בני ובנות המצווה ומשפחותיהם למידע אודות תולדות ההתיישבות היהודית באתרי התיישבות שונים בארץ (עפ"י בחירה), בהפעלות חווייתיות מגוונות באתר בשילוב "סיפור ושיר", כולל הגברה ולווי מוסיקלי (אפשרות ל"קריוקי" בשירים חסידיים ושירי ארץ ישראל).
להלן מפרט התוכנית:
- מפגשי הכנה.
- תנועת אוטובוסים לאתר ב"יום השיא" הלוך וחזור.
- כניסה לאתר.
- מצגת אורקולית באתר.
- הפעלות חווייתיות באתר.
- טכס "עליה לתורה" לבנים וטכס "בת המצוה" לבנות (אם יש בית כנסת באתר/בסביבתו)
- "סיפור ושיר".
- טכס בר/בת מצווה – דרשות + מסכת הדלקת נרות (בשיתוף ביה"ס).
- כיבוד עשיר.
- שירה והרקדה בלווי תקליטן.
- קריוקי (עפ"י דרישה)
- שי לחתנים ולכלות.
- C.D עם תמונות לחתנים ולכלות.
אורך התוכנית ב"יום השיא" (כולל נסיעה הלוך ושוב) 7 – 8 שעות.
לפרטים נוספים:
טל' : 04-8450235
פקס: 04-8452788
_________________________________________________________________________
מס' עמותה: 58-034-975-1 משרד ראשי: בורוכוב 36/א קרית אתא, 28201 מען למכתבים: ת.ד. 276 קרית אתא
טל': 04-8450235 פקס: 04-8452788 אתר: www.h-y1.fav.co.il e. mail:hamidrasha@walla.com