מערכות התרעה על סטייה מנתיב הנסיעה, פותחו במטרה להסב את תשומת לבו של הנהג לסכנה מידית התהפכות עקב ירידה מן הכביש אל השוליים הרכים או התעלה שבצדו או לחלופין, סכנה להתנגשות ברכב הנוסע בנתיב הסמוך או בנתיב הנגדי, עקב מעבר אל הנתיב באופן לא מבוקר ותוך מתן אפשרות לפעולת מניעה. מערכות אלו יעילות במצבי הסיכון המוגדרים כגורם האנושי למיניהם, אלה המתרחשים במצבים של חוסר ריכוז, עיסוק בגורמים שאינם קשורים ישירות בנהיגה , או היסט המבט אל גורמים חדשים בסביבה. מערכת התרעת סטייה מהנתיב, מזהה מצבים של כניסה למסלול התנגשות/התהפכות, כאשר חציית קווי ההפרדה בין הנתיבים או קווי השוליים, מתבצעת ללא בקרה ותכנון כלומר, ללא הפעלת האיתות לצד המתאים.
כיום שתי מערכות נפוצות כבשו את השוק הישראלי. המערכת של מובילאיי וזו של AWACS. האחת מבוססת על חיישנים המדמים ראייה מלאכותית בעוד השנייה, מקבלת אותות מרדאר המחובר אליה. מערכת ההתרעה תוצרת מובילאיי מבוססת על טכנולוגיה של ראיה מלאכותית. המערכת מכילה מצלמה חכמה, הסורקת את הכביש בעת הנסיעה, ובדומה לעין האנושית יודעת לזהות ולהבחין בין הולכי רגל, כלי רכב, סימוני נתיב ועוד. במקרה של סכנה אפשרית, מפיקה המערכת התרעה קולית וחזותית בזמן אמת, ומסייעת למנוע את התאונה.
חברת AWACS , השיקה לאחרונה מערכת רדאר חדשנית, המשלבת מצלמה ורדאר, שמורכבים בחזית הרכב, ואשר בכל פעם שמתקיים מצב של סכנה - המערכת תודיע לנהג ותתריע בפניו, על מנת להיחלץ מהמצב המסוכן ולהימנע מתאונה. המערכת תפעל כאשר הנהג עובר מנתיב לנתיב באופן לא מבוקר ללא הפעלת איתות, מתקרב יתר על המידה אל פס ההפרדה, או סוטה בצורה מסוכנת מנתיב הנסיעה. המערכת מזהה גם מקרים בהם הרכב שמלפנים בולם בפתאומיות ואפילו תתריע כאשר לא יישמר מרחק מספיק. המערכת כוללת מחשב ותוכנת עיבוד תמונה, צג התרעה ורמקולים.
ומה לגבי יונדאי i30?
חברות ייצור הרכבים בכל העולם מבינות שעליהן להקדיש משאבים רבים לכל מה שקשור לבטיחות, טכנולוגיה ונוחות על מנת להישאר במשחק. הדרך שבה נוקטות החברות השונות היא הקפדה על שמירת בטיחות הנוסעים ברכב ובמקביל שיפור חווית הנסיעה וחתירה לחדשנות נהיגתית. ברכב מותקנות מערכות רבות המפקחות על מהלך הנסיעה כמו מערכת בלימה אוטומטית ומערכת שיכוך. את יונדאי i30 ניתן להשיג עם כל אחת מהגרסאות של מערכת ההתרעה בעת סטייה מנתיב הנסיעה, בהתאם לבקשת הרוכש.