התפקידים והאחריות בכל צוות בדיקה משתנה מאד בהתאם לאופי, היקף והשלב של הבדיקה המתבצעת, וכמו כן לגודל החברה ומבניה. התפקידים הספציפיים הנדרשים לכל פרויקט חייבים להיות מתועדים ומאושרים בתוכנית או אסטרטגית הבדיקות.
בהתאם ל- GAMP, ניתן לחלק את התפקידים והאחריות שמוגדרים בהמשך לשתי קבוצות נפרדות:
· תפקידים בתוך צוות הבדיקה.
· תפקידי תמיכה המבוצעים ע"י צוות הפועל מחוץ לצוות, אך שאחריותו קשורה ישירות להצלחת תהליך הבדיקה .
תפקידים אלו לא בהכרח דרושים בכל צוות הבדיקה, ורק פרויקטים גדולים ומורכבים יכללו בד"כ את כל התפקידים המוגדרים בהמשך.
בפרויקטים קטנים יותר תפקידים מסוימים ישולבו עם אחרים כל עוד שילוב זה לא יצור ניגוד אינטרסים או לא יפגע בעצמאות בחינת תהליך ותוצאות הבדיקה. לדוגמה, יש להקפיד ש:
· מחברי קבצי הבדיקות (Test Scripts) לא יבחנו בעצמם את הקבצים לפני ביצוע הבדיקות.
· הבודקים (Testers) לא יבחנו בעצמם את רישומי תוצאות הבדיקות.
תפקידים בתוך צוות הבדיקה
איש צוות יכול לבצע יותר מאחד התפקידים המוגדרים בהמשך כל עוד עצמאות הבחינה לא תיפגע.
מנתח הבדיקה (Test Analyst) (מחבר קובץ הבדיקה)
· מגדיר את קובץ הבדיקה (Test Script), כולל את ההוראות המפורטות לבדיקת תחום פונקציונאלי ספציפי במסגרת הפרויקט.
· יכול לנתח אירועים יוצאי דופן בזמן ביצוע הבדיקה, כדי לקבוע ולרשום את סיבתם לצורך מעקב ופתרון של בעיות פוטנציאליות.
בוחן קובץ הבדיקה (Test Script Reviewer)
· מוודא שכל הדרישות מולאו כמוגדר בקבצי הבדיקות.
· מוודא שכל קובץ בדיקה מכיל דרישה להפקת הוכחה מתועדת שהדרישות בוצעו או נבדקו.
תפקיד זה יכול להתבצע בארגון הלקוח (או משתמש) ע"י חברי צוות אבטחת איכות / בקרת איכות (Quality Assurance / Quality Control - QC/QA), או איכות טכנולוגית מידע (Information Technology - IT), אך גם מנתחי בדיקות אחרים.
בודק (Tester)
· מבצע את הבדיקות בהתאם לקבצי הבדיקות.
· מודיע על כל חריגה למנהל (Incident Manager).
· מפיק ומתאים את הוכחה המתועדת לדרישות קבצי הבדיקות.
עד בדיקה (Test Witness)
· עדי בדיקה נחוצים מסיבות חוזיות, לדוגמה, כאשר הלקוח (משתמש) מעוניין להיות נוכח בזמן ביצוע הבדיקות, אך בד"כ לא נחוצים.
בוחן תוצאות הבדיקה (Test Result Reviewer)
· מוודא שכל מהלכי הבדיקות בוצעו כמוגדר בקבצי הבדיקות.
· מוודא שכל ההוכחה המתועדת הופקה, נחתמה, תוארכה וקושרה כנדרש בכל שלבי הבדיקות הרלוונטיים.
· מוודא שכל החריגות נרשמו.
· מאמת את כל תוצאות הבדיקות (מצב עבר/נכשל) (pass/fail status) בהתבסס על ההוכחות המתועדות.
מנהל הבדיקות (Test Manager)
· אחראי על התכנון והתיאום של כל פעילויות הבדיקה, ועל דיווח מצב פעילויות הבדיקות הבדיקה למנהל הפרויקט (Project Manager).
מוביל צוות הבדיקות (Test Team Leader)
· מפקח על התיאום וביצוע של הבדיקות בתחומים מוגדרים (בצוותי בדיקה גדולים).
· מדווח על התקדמות תהליכי הבדיקות למנהל הבדיקות, ומאפשר למנהל להתרכז בתכנון ובפעילויות האסטרטגיות הנדרשות לעמידה בלו"ז המתחייב.
צוות תשתיות הבדיקה (Test Infrastructure Team)
· מספק את החומרה וחיבורי הרשת הנדרשים להפעלת מערך בדיקה בהתאם לאפיונים המוגדרים.
סגל טכני (Technical Staff)
· משולב זמנית לצוות הבדיקה במקרים שתהליך הבדיקה מצריך התקנת תוכנה או פעילויות טכניות אחרות להשלמת הבדיקות.
אדמיניסטראטור של צוות הבדיקות (Test Team Administrator)
מוודא שכל הפעילויות האדמיניסטרטיביות הנדרשות במהלך הבדיקות מתבצעות בזמן. דוגמאות לפעילויות מסוג זה:
ניהול התיעוד.
עזרה בהקצאת משאבים ופעילויות של רישום זמנים.
רישום פרוטוקולים בפגישות רלוונטיות.
פעילויות אחרות מוקצבות ע"י מנהל הבדיקות.
תפקידים מול צוות הבדיקה מפתח תוכנה (Software Developer)
· מספק תמיכה למחבר קובץ הבדיקה בתחילת יישום התכנון.
· עוזר בניתוח מקרים חריגים שקשורים לתוכנה במהלך הבדיקות.
· מספק תמיכה לצוות הבדיקה במקרה של שינויי תכנון הנדרשים לפתרון מקרים חריגים שקשורים לתוכנה.
מנהל מקרים חריגים (Exceptions/Incidents Manager)
· אחראי (בפרויקטים גדולים) לווידוא שכל המקרים החריגים ידווחו וכל הפתרונות הדרושים ימומשו ויבדקו מחדש. (בפרויקטים קטנים תפקיד זה יכול להתבצע ע"י מנהל הבדיקות).
· עוזר בניתוח מקרים חריגים שקשורים לתוכנה במהלך הבדיקות.
· מספק תמיכה לצוות הבדיקה במקרה של שינויי תכנון הנדרשים לפתרון מקרים חריגים שקשורים לתוכנה.
אבטחת איכות / בקרת איכות (Quality Assurance / Quality Control - QC/QA)
תפקיד זה יכול להתבצע ע"י אנשי צוות טכני מוסמכים מחוץ למחלקת QC/QA, כגון מומחה לוולידציה של מערכות ממוחשבות או איכות טכנולוגית מידע (IT) המבצע תפקיד זה:
· בוחן באופן עצמאי, ודוחה או מאשר את קבצי הבדיקה לפני ביצוע הבדיקה, כדי לוודא שהם מכסים את כל דרישות האיכות המתחייבות במסגרת הפרויקט.
· מספק תמיכה לצוות הבדיקה במקרה של שינויי תכנון הנדרשים לפתרון מקרים חריגים שקשורים לתוכנה.
מנהל הפרויקט (Project Manager)
· מחזיק באחריות כוללת לווידוא שכל פעילויות הבדיקה כלולות בתוכנית הפרויקט של מנהל הבדיקות (Test Manager), ובמידת הצורך מספק מידע לגבי פיתוח תוכנית או אסטרטגיית הבדיקה.
· אחראי על פתרון בעיות מחריפות עם אימפליקאציות רחבות שמשפיעות לרעה מעבר לצוות הבדיקה.
מנהל התוכנית (Program Manager)
· מחזיק באחריות כוללת על ניהול מהלכי עבודה מסועפים בפרויקטים גדולים מאד שיכולים (או לא) להיות מקושרים.
· מתאם פעילויות ממשרד התכנית (Program Office), שבו צוות אדמיניסטרטיבי מסייע בתקשורת וקבלת מידע רלוונטי על התקדמות הפעילויות, שמדווח בהמשך למנהל הארגון.
בעל המערכת (System Owner)
· נציג של ארגון המשתמש הסופי (End User Community) עם יכולת החלטה האם התוכנה הנבדקת היא בעלת סטנדרט ראוי להיכלל במערך הייצור.
· גורם שבד"כ מקבל את דו"ח הבדיקה (Test Report) לבחינה וחתימה, בעזרת צוות ה- QA.
מבקר פנימי (Internal Auditor)
· גורם מעורב בפעילות פנימית תקופתית כדי לוודא שפעילויות הבדיקה בוצעו בהתאם לפרוצדורות שנקבעו מראש.
אדמיניסטראטור המערכת (System Administrator)
· מבצע תפקיד חשוב עבור צוות הבדיקה, ע"י בניית בסיס מידע (database) נחוץ במהלך הבדיקה, וע"י הגדרת אמצעי זיהוי בבדיקה (Test IDs) שישמשו במהלך הבדיקה בהתאם לפרופילים המסופקים ע"י צוות הבדיקה.
במידת הצורך, יסייע לצוות הבדיקה במקרים של בעיות במהלך הבדיקה.
מנהל הקונפיגורציה (Configuration Manager)
· אחראי על קביעה שורת הבסיס (baseline) לפריטי הקונפיגורציה של המערכת הנבדקת.
· בתלות במבנה הכללי של הפרויקט, גורם זה יכול להיות אחראי גם על יצירת מבנה התוכנה שתיבדק.
· מתחזק את ה- baseline עבור כל מערכי המידע (datasets) המתקבלים כדי לאפשר שימוש חוזר שלהם.
· מנהל את ה- baselines עבור תיעוד הבדיקות, בהתאם לתוכנית ניהול התיעוד (Document Management Plan) של הפרויקט.
צוות ניהול המידע (Data Management Staff)
· מספק datasets לבדיקות עם מאפיינים מיוחדים כדי להפיק מידע על הבדיקות עם תכונות מתאימות לשימוש בזמן בדיקה.
· מכיוון שהמידע מצריך הכנה, חשוב לתעד נכון את המידע ולספק אותו בזמן לצוות ניהול המידע, כדי לאפשר להם להכין ולמקם את המידע בהקדם.
משתמש (User) - בדיקות קבלה (Acceptance Testing)
· משתמשי המערכת אחראים בד"כ על הביצוע הסופי של בדיקות הקבלה (Acceptance Testing) ועל הגדרת קבצי הבדיקה (Test Scripts) עבור בדיקות הקבלה.
· המשתמשים נתמכים ברוב המקרים ע"י ארגון בדיקה ((Test Analysis and Testers.
ספק (Supplier)
· בתלות בחוזה, הספק חייב לבצע לבדיקות לפני ואחרי התקנת המערכת.
· תוצאות הערכת הספק יכולות לשמש כעזר בהגדרת היקף הבדיקות.