חשיבות בדיקת רכב יד שניה לפני קנייה היא רבה וכוללת סדרה ארוכה של בדיקות הנערכות על ידי אנשי מכון הבדיקה שבסופו של יום באות לאשר את מצבו הכללי והמכאני של הרכב והאם עתיד לפעול כפי שנדרש ממנו בעתיד. אולם ועל אף המחיר הגבוה, בדרך כלל בדיקות מעין אלו הן לא ממש מעמיקות וכמו כן לא מפרקים במסגרת הבדיקות את המערכות המכאניות המורכבות לחלקים קטנים כמו לדוגמא תיבת ההילוכים או מחשב המנוע.
מה כוללות הבדיקות?
בעקבות כך ייתכן בעתיד שיופיעו לא מעט תקלות שעשויות לחמוק מעיניו של איש המקצוע הבוחן וממצאיו השונים. חשיבות בדיקת רכב יד שניה לפני קנייה היא גבוהה כאמור וכוללת מערכות טכנולוגיות מכאניות, מרכב לרבות אביזרים שונים ורכיבים בתוך תא הנוסעים. במהלך בדיקות אלו הבודק משווה למעשה בין הנתונים של מסמכי הרכב ופרטי הזהות לבין הרכב עצמו. נקודה זו היא בעלת משמעות מרכזית במסגרת ההחלטה לרכוש את הרכב או לו והיא מתייחסת לתאימות מספרי המנוע ומספר השלדה למה שרשום ברישיון של הרכב.
מה עשוי לחמוק מעיניו של הבוחן?
לאחר בדיקות אלו הרכב מחובר למערכות אלקטרוניות שתפקידן הוא לבחון את הספק המנוע לצד דרגת השחיקה שלו בהתאם לנתונים המקוריים שנמסרו אודותיו. הבדיקות של הבוחן עצמו כוללות בחינת בעיות של איזון, תקלות במערכת ההצתה וקיומן של נזילות. בדרך כלל פעולת תיבת ההילוכים נבחנת במסגרת דימוי נסיעה ולא על ידי אבחון פנימי, כך שיתכן שהבוחן לא יבחין כלל בשחיקה של הגיר. בנוסף ברכב נבדקות גם מערכת הפליטה והממיר הקטליטי. יש לדרוש מן הבודק שיבחן היטב את פליטת המזהמים של הרכב.
מערכות נוספות שמחייבות בדיקה
בכל מקרה פליטת המזהמים תיבחן בטסט הבא של הרכב. גם מערכות החשמל ייבדקו, מערכת קירור המנוע, התאורה, מערכת הבלימה ומיזוג האוויר. בתא הנוסעים תתבצע בדיקה מקיפה של מגוון המערכות לרבות בקרי ההפעלה. שלדת הרכב והמרכב הם כמה מהרכיבים החשובים שנבחנים במהלך הבדיקה. כאן יבדוק הבוחן את שלמותן של קורות השלדה אם וזיהה עיוות כלשהי בשלדה עקב תאונה שבה היה מעורב הרכב.