המודעות לאופנה היא אחד המאפיינים הבולטים של תקופתנו. יותר ויותר נשים מודעות למראה החיצוני ומקפידות על כל היבט והיבט שלו. זה כולל הקפדה על שיער מעוצב, איפור מוקפד, בגדים הולמים ועוד. תחום האפנה הולך ומתפתח בישראל ובעולם כולו וכיון שכבת הגיל שבה מקפידים על המראה החיצוני ומקיימים תודעה אופנתית מפותחת התרחבה משמעותית. אם עד לא מזמן שכבת הגיל הזו כללה נשים בין גילאי ה 25 וה 50 הרי שכיום נראית מגמה של התרחבות לעבר קבוצות גיל חדשות.
מי בעל חוש אופנה?
נשים צעירות בגילאי העשרה, ואפילו ילדות מגלות חוש אופנתי ותודעת אופנה מפותחת ועשירה. גם נשים מבוגרות לא טומנות ידן בצלח והתוצאה היא שהנוף הישראלי הוא מעוצב ומוקפד מתמיד. בהקשר של הילדות וחוש האופנה שלהן הדבר הבולט ביותר הוא בנות בת המצווה שמשנה לשנה בוחרות שמלות יותר מעוצבות בעלות גוון בוגר ואופנתי יותר. למי ששכח שמלת בת מצווה אינה שמלת ערב אלא שמלה לילדה שהופכת אוטוטו נערה ומשום כך יש לשים לב לבחירת השמלה.
מעורבות ולא התערבות
בחירת השמלה לבת המצווה מחייבת מעורבות של ההורים תוך הצבת גבולות בריאים שבהם ברור כי הילדה אוטוטו נערה אינה יכולה ללבוש כל העולה על רוחה. מעבר למגבלות התקציביות יש להגביל גם את מידת החשפנות של השמלה ומה שהיא משדרת. לשמחתנו כיום ניתן למצוא קווים של מעצבים שמציעים שמלות בת מצווה שמתכתב עם האופנה העכשווית אך מתאימה לילדות בנות מצווה על פי גילן ומאפייניו. שמלות אלה הן מעוצבות אך מותאמות לגופן של ילדות ומשום כל אינן חושפניות מדי או פרובוקטיביות.
דיאלוג
חשוב להבין שגיל בת המצווה הוא גיל ביניים שבו הנערות עדיין ילדות והן מעצבות ובונות את זהותן המינית- נשית. הבשלה מוקדמת מדי עלולה להביא לחוסר איזון של הנערות הצעירות ולכן תמיד עלינו כהורים לווסת ולתעל את הילדות לבחור את מה שנכון ומתאים לגילן. כל זה תוך יצירת שיח מולן על נשיות, אופנה ומראה חיצוני מבלי לשכוח את המאפיינים החברתיים של הגיל. שמרו על הילדות של הבנות שלנו כי בבגרותן הן תתגעגענה אליה מאד.