נהיגת
חורף הגדרת הבעייה
השינויים החלים במצב מזג האוויר מעונת
הקיץ לעונת החורף מהירים ביותר ולפעמים במקומותינו, אין אנו חשים כלל את הסתיו.
אנו מתעוררים לפתע לבוקרו של יום חורף
גשום ואפלולי כאשר אנו לא מוכנים, רכבנו לא מוכן, והתנהגותנו אינה תואמת לפעמים את
המצב החדש, ישן שנקלענו אליו.
גשם ראשון
הגדרת גשם ראשון היא: הגשם הראשון היורד בעונת
הסתיו. וגשם היורד לאחר ימים מספר של יובש ובכל עונות השנה ( לפעמים אפילו בקיץ ).
הסכנה "בגשם הראשון" היא החלקה
על משטח החלקה מוגדר בכביש הכולל : אבק, שאריות
גומי של צמיגים, שמנים ומשחות סיכה (גריז) הנופלים לכביש , ומעט גשם שאינו
שוטף את הכביש במידה מספקת.
משטח זה מועד להחלקה ויעידו על כך
מספר התאונות הגדול יחסי לאחר ירידת "הגשם
הראשון" .
מהם הסיבות לתאונות אלו ?
חוסר התייחסות הנהג למצבים
המשתנים בדרך כמו:
·
ראות מוגבלת לשטח החלון שבו מופעלים
המגבים .
·
מי הגשם הניתזים מהכביש ומגלגלי המכוניות
האחרות יוצרים שכבת בוץ על שמשות הרכב , על פנסי הרכב ומראות הצד. הלכלוך גורם להקטנה וטשטוש שדה הראיה של
הנוהג, שבסופו של דבר גורם לתאונות.
·
מגבים המתנהגים כמגבות (אינם מסירים את כל
שכבת המים מן חלון) וגורמות ל "שורות" של סימני מים המפריעים לנהג לראות
.
·
חלונות אטומים העלולים לגרום:
א.
לאדים ע"ג החלונות
ב.
הצטברות של גז מהמסוכנים שקיימים בטבע, CO
(חד תחמוצת הפחמן) הסכנה הטמונה בגז זה נובעת מהתנהגותו "הדיסקרטית" אין
לו ריח, אין לו צבע, ואין לו מאפיינים העלולים להסגיר את נוכחותו.
ג.
הקטנה משמעותית של מקדם החיכוך (אחיזת הצמיג בכביש)
איך קרא נח לשבר ענן? (נכון מאוד, "מבול")
גשם שוטף יוצר מסך המסתיר מעיניו
של הנוהג את הדרך. מהירות פעולת המגבים לא מסוגלת
להסיר את המים השוטפים.
גשם זה נמשך לרוב זמן קצר, ולכן
יש להאט ובמקרים חמורים אף לעצור את הרכב במקום
מוגן בצד הדרך להפעיל אורות מצוקה אך לא לכבות את פעולת המנוע.
שלוליות ומכשולי מים על הכביש
הכניסה למכשול ולשלוליות מים
מסוכנת ביותר ממספר סיבות:
א.
אין אפשרות לדעת את עומק השלולית, שלולית
שעוברת את מחצית הגלגל מסוכנת למעבר.
ב.
הדינאמיקה הנגרמת בעת הכניסה לשלולית
וזרמי המים המוסיפים לעלות את גובה פני השלולית עלולים להפוך למלכודת מוות.
ג.
כניסה מהירה לשלולית תגרום לכיבוי הרכב
(בגלל התזת מים לחלקי המנוע השונים). במצבים מסוימים עלולים מכלולים חשובים ברכב
להיפגע בצורה חמורה ביותר, ולכן יש לנהוג באיטיות בשלוליות.
ד.
בלמי הרכב הרטובים אינם מגיבים כפי
שמגיבים בלמים יבשים ולפעמים אינם עוצרים כלל.
אזהרה: בדיקת בלמים לאחר יציאה משלולית
תעשה בזהירות מרבית ותוך תשומת לב לרכב שמאחור !
ערפל (מהו ערפל ?)
הערפל הוא הצטברות של אדי מים
מרובים בשכבות הנמוכות של האויר לערפל תכונה מוזרה הוא משנה את צפיפותו בפתאומיות
.
התוצאה: חוסר שקיפות המצמצם את
שדה הראיה וגורם למצב שבו לא רואים ולא נראים.
מה עושים ?
¨
יש להשתמש באור המעבר בלבד או באורות
ערפל.
¨
יש לנהוג באיטיות רבה , במהירות שתשאיר
בידי הנהג את הזמן לעצור .
¨
יש להיעזר בקו השול ( הקו הצהוב).
¨
יש לפתוח חלון על מנת לשמוע כלי רכב
מתקרבים.
¨
יש להשתמש בפתחי החימום והאוורור למניעת
הצטברות האדים ע"ג החלון מבפנים.
¨
העקיפה בערפל מסוכנת ביותר (הימור ומזל)
בעיקר בכביש דו-סטרי חד נתיבי ובשום פנים אין לבצע פעולה מסוכנת כזו בתנאים כאלה .
סופות ורוחות
השפעת רוחות על תנועתם של כלי
שייט ועל יציבותם יכולה לשמש לנו כדוגמה להבנת השפעתן על מכוניות. ככל שהרכב גבוה
יותר כך תגדל השפעתם של הרוחות עליו. ככל שהרכב עמוס לגובה רב כך תקטן יציבותו בשל
העלאת מרכז הכובד שלו. רכב הנוסע במהירות רבה ומשבים עזים מסיטים אותו עלול
להתהפך. במיוחד רבה השפעת רוחות הצד בקרבת הים .
כיצד ניתן לשמור על יציבות הרכב
?
¨
נהיגה איטית
¨
אחיזת ההגה באופן יציב ואיתן בשתי הידיים
.
החלקה
רוב המצבים שגרמו להחלקת הרכב, אירעו
באזור שבו היה ניתן לצפות מראש את ההחלקה. הסיכוי הטוב ביותר לצאת מהחלקה הוא
הימנעות מכניסה למצב החלקה. כלי רכב אינו מחליק מטבעו – הנהג בתפעול הרכב גורם לו
להחליק !
קיימים בכביש מקומות
וסייעני החלקה כמו:
בוץ, שמן, מים, כפור, עלים יבשים
וכו'
הסיכויים במרבית המקרים
להשתלט על הרכב בזמן החלקתו קלושים ביותר. יש לזכור גם המנוסים שבנהגים כי תנאי
הכביש אינם דומים לתנאי מגרש ההחלקה בתרגולים.
¨
יש לזהות את מוקדי ההחלקה ולנקוט יתר
זהירות בתפעול הרכב. בכל הקשור למהירות הנסיעה אופן הפעלת הבלמים ומערכת ההיגוי.
¨
זהה את הרכב בו הנך נוהג ודע באם מותקנת
ברכב מערכת בלימה A/B/S/
¨
בלום והשתמש בבלמים בתבונה בהתאם למערכת
הבלימה המותקנת ברכב.
¨
אין לסובב את הגה אלא בתנועות קצרות,
קלות, והדרגתיות.
¨
בכלי רכב בעלי מערכת A.B.S למניעת נעילת גלגלים יש ללחוץ על דוושת הבלם
קבוע ולא לסירוגין.
¨
זכור ברכב ללא מערכת A/B/S/ נעילת הגלגלים הקדמיים תגרום לאובדן יכולת
ההיגוי ברכב.
הירידה והעליה משול הדרך
¨
הירידה לשול הדרך מסוכנת יותר .
¨
העלייה מסוכנת שבעתיים וגובה בכל שנה
קורבנות רבים .
כיצד יש לנהוג בירידה
לשול הדרך ?
¨
יש להאט
¨
יש להחליף להילוך נמוך
¨
יש לאותת לימין
¨
יש להפעיל את דוושת הבלימה ברגישות רבה .
¨
יש להחזיק את ההגה איתן בשתי הידיים .
¨
יש לחפש מקום בו הפרשי הגובה בי הכביש
לשול קטן ביותר .
¨
יש לוודא במראה הימנית ובהפניית ראש שאין
רכב אחר מימין .
¨
יש לרדת בהדרגה לשול הדרך, יש לזכור כי
ההבדל בין סוג הדרך (אספלט כבוש, דרך חולית, כורכר וכו') גורם לחוסר יציבות
ושינויים בעצירת הגלגלים (בין ימין לשמאל).
כיצד יש לנהוג בעליה
משול הדרך ?
¨
יש לוודא שאין רכב מאחור .
¨
יש לאותת שמאלה.
¨
יש לעלות בנסיעה איטית.
¨
יש לעלות בזוית מתאימה .
מהי זווית מתאימה לעליה
?
¨
זווית העשויה לגרום לאחיזה טובה של
הגלגלים בשפת הכביש . זווית כהה מידי עלולה לגרום לחיכוך מיותר ומסוכן .
¨
זווית חדה מידי עלולה לגרום לכניסה בלתי
מבוקרת של הרכב למרכז הכביש.
נהג זכור ביכולתך לקבוע במהלך
נהיגתך ברכב את בטיחותו ויציבותו של הרכב בעיקר כאשר התנאים מכבידים כמו בחורף.
הקפד על מהירות נסיעה סבירה
המאפשרת תגובה מתונה ומחושבת בתפעול הרכב.
מתן את פעולות השליטה
במהירות,בהיגוי, ובבלימה.
השתתפות בהדרכה לנהיגת חורף תסייע
ותלמד את הנוהגים ברכב להתמודד במקצועיות תוך הבנת המגבלות ותתרום לשליטה טובה
יותר במצבי חירום בנהיגה.
בברכת נהיגה בטוחה
שלמה
מזרחי –עורך דין
משא בטוח בע"מ