מכירים סובארו B4? ברוב העולם מכירים אותה בשם לגאסי... ומה בדבר מאזדה לאנטיס (323)? מיצובישי האנטר (L200)? כן, יבואני הרכב בישראל נוטים לעיתים – מסיבות שונות ומשונות - לשנות את שמות המכוניות אותן הם מייבאים לישראל. אבל הם לא יוצאי דופן, התופעה הזו נפוצה גם בעולם. לעיתים לשם הבדלת דגם אחד מקודמו, לעיתים תרגום השם המקורי בשפת המקום לא מתאים (או לא נאות...) ולפעמים השם תפוס או מזוהה עם יצרן אחר. אבל כמה פעמים קרה ששם יצרן הרכב שונה רק בישראל? זה כבר הרבה יותר נדיר...
לא מעט יבואני רכב בישראל נוהגים לשנות את השמות המקוריים שניתנו למכוניות, עם תחילת שיווקן בארץ. אבל לשנות את שם המותג?! כן! לפחות פעם אחת – זה קרה...
אחד המקרים הבודדים שבהם שונה שם מותג רכב בישראל אירע בשנת 1994, בתחילת היבוא של מכוניות KIA. היבואן הקודם של המותג התלבט מה לעשות עם השם היצרן, אותו הוא חשב לבעייתי, בגלל התרגום המילולי שלו בעברית... האגדה מספרת שאנשי היבואן התייעצו עם מומחי שפה ובלשנים, עד אשר התקבלה ההחלטה: למכוניות KIA יקראו מעתה בישראל – קאיה. וכך היה.
"קאיה, קאיה, קאיה" צעק הקוריאני בפרסומת ששודרה בטלוויזיה, בניסיון להחדיר ולמצב את המותג החדש דאז בישראל. אבל הדור הראשון של דגמי מכוניות קאיה שיובאו לישראל, כמו שאר המותגים הקוריאנים בתקופה ההיא, לא יכלו להתמודד ברמת המכוניות האירופאיות והיפניות. מכוניות קאיה מלפני עשרים שנה עוד היו מבוססות ברובן על מכוניות ישנות של יצרנים אחרים. כך למשל – קאיה פרייד, שנמכרה כאן בשנות ה-90, שהייתה למעשה מאזדה 121 משנות ה-80 של האלף הקודם. השלב הבא בהתפתחות של קאיה היה תכנון ויצור מכוניות, פרי תכנון עצמאי. למשל, קאיה שומה ומנטור. יחד עם זאת שמכוניות אלו היו טובות לעין שעור מדגמי קאיה שקדמו להן, הן עדיין לא היו ברמה של הטובות שבאירופאיות והיפניות.
קפיצת הדרך המשמעותית ביותר נעשתה בקאיה לאחר שנרכשה על ידי קונצרן יונדאי בשנת 1998, שבאותה התקופה הציב לעצמו למטרה להתברג בין חמשת יצרני הרכב הגדולים ביותר בעולם. ובאמת מאז ועד היום הראו דגמי קאיה השונים מגמת השתפרות ניכרת. בשנת 2008 הוחלף היבואן בישראל והוא טלקאר בע"מ. אנשי טלקאר, כחלק מהמיצוב מחדש של המותג, החליטו לוותר על שיבוש שם המותג ולחזור ולקרוא לו כפי שהוא נהגה במקור: קיה.
אגב, משמעות השם קיה בקוריאנית הוא: "להתרומם מאסיה אל העולם". ואכן, בשנים האחרונות קיה בהחלט התרוממה מאסיה אל העולם ודגמי קיה הנוכחים עומדים בשורה הראשונה של המכוניות בקבוצה. קיה פיקאנטו הייתה המכונית הנמכרת ביותר בישראל בשנת 2013; קיה ריו היא אחת המכוניות הטובות בקבוצתה; קיה סיד זוכה לשבחים על העיצוב החיצוני שלה; קיה פורטה מוכיחה שמכונית משפחתית לא צריכה להיות משעממת; קיה סול היא דוגמא חיה שלמכונית קוריאנית יכולה להיות נשמה וקיה ספורטז' הוא החלום של לא מעט משפחות בישראל. כל דגמי קיה זוכים לשבחים בזכות עיצוב חיצוני ופנימי, אבזור, איכות, אמינות, אחריות ובראש ובראשונה – רמת השירות ללקוח, הנדרשת הן מנציגי קיה השונים והן מרשת המוסכים מורשי היבואן.