איך בוחרים אולפן רציני להקלטות של החומר שלנו ?
פשוט מאוד:
1)נשמע סאונד שיצא מהאולפן הזה
2)נסתכל על תמונות מהאולפן ונוודא שקיים גם ציוד אנלוגי.
3)נציץ באתר ונראה למי הוא ביצע הפקות ? את מי הוא הקליט?
4)נבקש דוגמה של עיבוד שהאולפן ביצע לאומן כזה או אחר
5)נוודא שהמחיר הוא לא בשמיים כי בסוף אנו עובדים מול תקציב מסויים
6)נגיע בעצמנו ונתרשם מהיכולות של האולפן ושל הסאונד מן (טכנאי ההקלטות המיקס והמאסטרינג).
בנוסף אסור לנו לשכוח שהציוד הטוב ביותר להלקלטות הוא ציוד אנלוגי ולכן גם המחירים שלו בהתאם וזה יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים למכשיר אחד קטן שיושב לו בראק של החדר הקלטות או המיקס.
בנוסף ההבדל הגדול בין אולפן הקלטות לאולפן הקלטות ביתי זה הציוד והכסף שהושקע בחדרים ובאקוסטיקה, מכיוון שבאולפן הקלטות ביתי נניח שכן השקיעו בציוד יקר ואיכותי אז עדיין יכולה להווצר בעיה של אקוסטיקה שהציוד היקר ביותר לא יוכל לעזור לנו לפתור ערוץ שהוקלט בצורה לא איכותית.
באולפן הקלטות ביתי קיים ציוד שכיח בשוק כגון מוניטורים פשוטים של KRK (לא סדרת הVST המצויינת)אלא רמקולים שבאיזור תקציב של 1500-3000 שח לערך וכן כרטיס קול פשוט ומיקרופון פשוט ובהרבה מקרים אפילו פראאמפ איכותי לא יהיה אלא הפראאמפ שמגיע עם הכרטיס קול שהוא פשוט, נכון היום פוקוסרייט הוציאו כרטיס קול (ליקוויד 56) שיש בו פראמפים יחסית טובים ומדמה קדם מגברים של כ7 חברות שונות מהמובילות בתחום אבל עדיין זה לא מתקרב לפוקוסרייט ISA430 שהוא ציוד אנאלוגי ועולה כפי חמש מכרטיס קול שיש בו פי שמונה כניסות ולכן חשיבות הציוד האנלוגי היא מהותית בסאונד שנקבל לאחר מכן.
אז איך כן מתגברים על הבעיה של התקציב (אנו עדיין חיים בישראל והמחירים כאן מגיעים לכפי שתיים או שלוש מארה"ב למשל) אז יש כיום פתרון מצויין שנקרא פלאגאינס הפלאגינס זהו תוכנה שמתיישבת על הערוץ ואנו יכולים לקבל את כל מה שהציוד האנלוגי נותן רק בצורה דיגיטלית (פחות איכותית) ולכן חשוב שנחזיק בפלאגינס של החברות המובילות כגון:
API,SSL,WAVE,T RACKS,IZOTOP,CLA ועוד... (בכוונה לא הזכרתי את ה-UAD בגלל המחיר הגבוה שלהם למרות שהם באמת מצויינים) וכל חברה שהוציאה מכשיר מסויים כגון קומפרסור היא תוציא גרסת פלאגינס שעובדת על אותו האלגוריתם של המכשיר רק בצורה דיגיטלית.
ולכן אם אהבנו סאונד מסויים של איקולייזר או קומפרסור או לימיטר מחברה מסויימת ואין ידנו משגת את המכשיר בגלל בעיות תקציב אנו נקנה את הפלאגין של אותה החברה והסאונד יהיה זהה יחסית, בנוסף הפלאגינס מגיע בחבילות ששם המחירים עוד יותר זולים למשל חבילת המרקורי של וויב אם נקנה אותה לפי המחירים של הפלאגינס היא יכולה להגיע לכ10000$אך בחבילה היא באיזור ה6000$ וזה הפרש משמעותי.
חשוב לזכור ללא פלגינס אנו לא יכולים לבצע עיבוד אות של הערוץ מכיוון שאם נדחוף EQ על כל ערוץ זה לא יעזור לנו בכלל
ברגע שלא נקמפרס כמו שצריך או נפתח ערוץ לסטריאו וניצור WIDE מושלם לאותו הערוץ.
חשוב לטפל בחדר כמו שצריך ולכן אנו נשתמש בדיפיוזרים שהוכנו בחברה או במפעל לחיתוך בלייזר והם ירסקו לנו את התדרים הבעייתיים.